Jumaat, Disember 24, 2010

demam campak

hmm..tetiba je terlintas nak tulis pasal hal ni di blog..baru-baru ni Razin kena demam campak buat kali kedua..orang tua-tua kata campak sekam..omputih kata 'measle' kot tapi yang pastinya bukan 'chicken pox' sebab aku tgk yang kuar dari badan dia bintik-bintik merah macam ruam dan tak nampak plak kandung air..kalau 'chicken pox' atau cacar air mesti besar dan kandung air..rasanya la..tapi simptom nak kena ni aku dah dapat agak berdasarkan pengalaman kali pertama hari tu..mula-mula Razin akan panas sket badan dia macam nak demam gitu..pastu dia akan merengek lebih..pastu pada malamnya suhu dia akan tinggi sangat..klu sukat mau dekat 40 darjah gitu..huhu..risau gak takut kena tarik tapi syukur alhamdulillah tak da apa2..aku dan suami pon dah ambil langkah jaga-jaga berdasarkan pengalaman yang pertama dengan cara menjerlum kepala razin dengan air yang dicampur dengan asam jawa(petua daripada internet) dan juga meletakkan cool fever yang boleh didapati di kedai runcit..alhamdulillah ok..nak tulis lagi tapi razin ngamuk lak..esok aku sambung len yer..

Rabu, Disember 15, 2010

semalaman di rumah baru..

syukur alhamdulillah diberi kesempatan oleh Allah untuk menikmati hari yang indah sekali lagi..menghirup udaranya yang nyaman dan melihat pemandangan yang diciptakan Allah..semalaman berada di rumah baru memberi perasaan kelainan dan puas yang tidak terkira..syukur kepada-Mu ya Allah..anakanda Razin pun semakin pulih dari demam dan kelihatan ceria dan gembira tidur di rumah baru, atas katil dan tilam yang baru..aku yang semalaman berasa badan kurang sihat pun bangun dengan perasaan yang luar biasa segar dan sihat..syukur atas segala nikmat kurniaan Illahi..terima kasih buat suami tercinta yang bersungguh-sungguh berusaha memberi keselesaan dan kegembiraan buat kami berdua..i love you, hubby..

Isnin, Disember 06, 2010

Awal Muharram 1432H

Alhamdulillah aku diberi peluang menikmati tahun baru sekali lagi..semoga dengan kehadiran tahun baru ini bertambah rahmat dan hidayah daripada Allah, bertambah sihat, bertambah bahagia, bertambah gembira dan berkurang dosa..amin ya rabbal alamin..

Rabu, Disember 01, 2010

penyakit hati

kenapa bangsa Melayu susah nak maju?kenapa bangsa melayu susah nak berjaya?kenapa bangsa melayu layu seperti namanya?adakah suatu hari nanti bangsa Melayu akan hilang di dunia dan hanya tinggal sebagai suatu lipatan sejarah?jika diteliti dan dikaji kita pasti perasan suatu sikap yang sentiasa ada dalam bangsa melayu ini..HASAD DENGKI, IRI HATI dan SUKA MELIHAT KEJATUHAN BANGSANYA SENDIRI..sikap ini bukan sahaja ada pada bangsa kita malahan mungkin dalam bangsa-bangsa lain juga..sikap yang memang ada dalam diri manusia terutama yang suka membiarkan dirinya berdamping dengan syaitan dan tidak mengamalkan ajaran Islam yang sebenar.sudah diketahui sikap syaitan yang buruk,busuk serta menjijikkan.kerjanya saban hari hanya menyesatkan anak adam dan mencari teman yang akan menemaninya di dalam neraka..jadi macam mana caranya kita hendak membuang sikap-sikap ini?berikut mungkin beberapa tips yang ringkas namun agak sukar untuk diikuti:

1. mengucap dua kalimah syahadah dan menghayati maksudnya dengan sedalam-dalamnya..kita mengaku Allah itu tuhan kita dan nabi muhammad itu pesuruhnya tetapi mengapa kita masih melanggar suruhan tuhan dan tidak mengikut tatatertib modelnya yang diturunkan kepada kita?

2. mendirikan solat lima waktu..solat yang didirikan dengan sempurna akan mencegah perbuatan yang keji lagi mungkar..kita sering dengar ayat ini tetapi sejauh mana kita menghayati maknanya dan memastikan solat yang kita lakukan mampu mencegah perbuatan yang keji lagi mungkar?

3. mengeluarkan zakat..zakat mensucikan harta..harta yang berkat mampu menenangkan jiwa kerana melalui harta kita membeli makanan yang dimakan menjadi darah daging kita..bayangkan jika harta yang diperoleh itu bukan dari sumber yang halal..justeru bagaimanakah tingkah laku kita,pertuturan kita, hati kita,jiwa kita dan seterusnya?fikir-fikirkanlah..

4. berpuasa di bulan ramadhan..berpuasa mengosongkan perut..perut yang kosong menjadikan kita lebih sihat dan aktif..perut yang terlampau penuh menjadikan kita malas, letih dan susah ingin bergerak..berpuasa juga melatih diri kita melihat kesusahan orang lain dan menginsafinya..secara tidak langsung ia menjadi tarbiah hati agar tidak sentiasa berhasad dengki semata-mata

5. menunaikan haji bagi yang berkuasa..haji merupakan krmuncak bagi setiap yang telah dinyatakan di atas..semas menunaikan haji ini, fizikal dan mental perlu benar-benar bersedia dan bebas daripada belenggu syaitan..haji yang mabrur menjanjikan syurga buat pemiliknya serta pastinya hati yang suci serta tiada rasa iri hati terhadap hamba Allah yang lain..pemilik hati yang suci pasti inginkan semua manusia menjadi sepertinya...sama-sama mendapat keberkatan dan keredhoan daripada Allah dalam meneruskan perjuangan di muka bumi ini..

Andai diteliti, kelima-lima tips yang dinyatakan di sini adalah rukun Islam yang sangat ideal dan telah digunapakai sejak zaman Rasulullah..tetapi sejauh mana kita umat Islam terutama yang lahir dalam Islam mengadaptasikan segala yang telah disyariatkan kepada kita?Islamlah satu-satunya cara hidup yang terbaik..bukan US, UK, Jepun malahan mana-mana tamadun yang telah wujud di muka bumi ini..Islam mengajar kita kembali kepada fitrah..Fitrah itu bersih, suci dan lembut..jangan kita cemarinya dengan kebiadapan-kebiadapan yang berlambak-lambak di muka bumi ini..Ya Allah..ampunilah hambaMu ini andai ada dalam coretan ini yang menyalahi syariatmu...aku cuma ingin manusia insaf dan sedar dan kembali kepada Mu dengan hati yang kudus serta ikhlas..amin....

muda mudi kini

Sedihnya melihat keruntuhan akhlak muda mudi zaman ini..apa nak jadi?risau apabila memikirkan dunia ini semakin tidak selamat untuk diri, anak-anak dan keluarga.apa agaknya nasib anak-anak kita pada masa hadapan?kalau difikir-fikirkan...ish..macam serik nak beranak lagi sebab risau anak yang dilahirkan itu nanti akan terpengaruh dengan pelbagai gejala yang boleh merosakkan..namun itu semua kehendak tuhan..pasti ada hikmahnya di sebalik segala yang berlaku ini..jika difikirkan secara positif,anak yang dilahirkan jika dididik dengan baik dan diasuh dengan asuhan yang mengikut lunas Islam maka insyaAllah akan lahirlah generasi yang akan mengubah segala keburukan zaman ini..semoga akan wujud semula generasi seperti di zaman Khalifah ar-rasyidin..Ya Allah..jadikanlah anak-anakku ini khalifah terbaik di muka bumi ini dan jauhilah mereka daripada melakukan perkara-perkara syirik serta yang sesat lagi menyesatkan..amin..

Selasa, September 28, 2010

muhammad razinku sayang..


sibuk dengan anak sulung tercinta muhammad razin merupakan penyebab utama saya bercuti dari penulisan blog ini agak lama..syukur kepada Allah anakku ini semakin besar dan sihat..gembiranya hati seorang ibu apabila anak yang ditatang dan dijaga semakin membesar, semakin pintar dan pandai membalas senyuman..anak adalah hadiah dan anugerah yang tidak terhingga daripada Ilahi kepada hambaNya..ku bersyukur kepadaMu ya Allah..alhamdulillah..

Selasa, Februari 09, 2010

Mengurangkan tekanan perasaan..

Apabila kerja dah berlambak-lambak, maka tekanan pun mula memunculkan diri..dalam pada mencari-cari teknik atau tips untuk mengurangkan tekanan, saya terjumpa artikel yang menarik dan ingin berkongsi dengan kalian..renung-renungkan dan selamat beramal..(^_^)

Tip Mengurangkan Tekanan

Terdapat beberapa tip yang boleh diamalkan bertujuan bagi mengurangkan tekanan kerja:-

* Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk

Jiwa kita akan menjadi tenang jika membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah dingati.

* Perbanyakkan membaca Al-Quran

Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu.

* Banyakkan Solat Sunat

Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.

* Selalu berdoa kepada Allah

Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh.Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.

* Bersangka baik dengan Allah

Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba-Nya. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

* Lakukan kegiatan luar seperti bersukan

Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh.

* Amal diet dengan disiplin yang kuat

Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.

* Menangis dengan sepuas hati

Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. "Luaran lain hati lain" ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh, mereka akan sentiasa gembira bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha Mengetahui. Maka dengan itulah, menangis dilihat sebagai salah satu cara kita dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.

* Hargai kebolehan diri sendiri

Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja. Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

* Cintai diri sendiri

"Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain". Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman.

Ahad, Februari 07, 2010

menghadapi hari-hari yang sibuk..

Lama sudah tidak menulis di blog ini..pelbagai jawatan yang disandang di sekolah pada tahun ini sangat melekakan dan mengurangkan masa untuk menulis..syukur alhamdulillah diari harian masih sempat ditulis walaupun catatan semakin hari semakin ringkas..semoga pelbagai cabaran yang tiba dapat dihadapi dan ditempuhi dengan baik..amin..tiba-tiba terngiang di telinga sebuah lagu nasyid yang sering didendangkan semasa zaman persekolahan..tapi tajuknya dah lupa..liriknya lebih kurang begini..

"Terkenang sebuah memori lalu,
Kisah persahabatan kita bersama,
Di dalam suatu pengajian,
Menuntut ilmu dan pengalaman,
Mengingatkanku pengorbananmu,
Terpahat padu di kalbuku..

Bersama rakan, taulan dan guru,
Tawa riangmu menghiburkan hatiku,
Indahnya suasana ketika itu,
Terjalin ukhuwah sejati..

Nasihatmu sungguh bermakna bagiku,
Mengingatkanku erti kehidupan,
Susah payah kita hadapi bersama
Itulah asam garam dalam kehidupan

Ya tuhanku tabahkan hatinya,
Kuatkan semangatnya untuk menghadapi hidup,
Limpahkan maghfirah dan kasih sayangmu,
Moga hidupnya sejahtera di dunia dan akhirat.."

Doaku buat teman-teman yang dirindui..perjuangan kita belum berakhir...