Khamis, Ogos 04, 2011

PUDING PERMATA

Salam semua,

Hari ni nak cerita pasal menu juadah berbuka semalam..Dah lama tak buat menu ni..tetiba teringin nak makan maka buatlah..semoga dapat memberi idea kepada rakan-rakan yang tengah 'blur' tak tau nak masak apa..tapi ni menu untuk pencuci tekak la yer..hehe

PUDING PERMATA


BAHAN-BAHAN
- 1 tin susu cair
- 2 cawan air
- 1/2 cawan gula
- 5 sudu tepung kastard
- 1 tin koktel buah-buahan
- 1 paket jeli mangga segera (nak tukar perisa pon boleh..saya suka mangga)
- secubit garam

CARA-CARA
1. Campur susu cair, air, gula dan tepung kastard dalam periuk..Gaul sehingga sebati dan kemudian masak sehingga pekat dan mendidih..jgn biar mendidih lama sangat yer
2. Masukkan dalam bekas..masukkan separuh ja..kalau bekas penuh, isi dalam bekas lain..

3. Seterusnya tabur buah-buahan koktel di atas puding tadi..Pastikan tapis air koktel tu yer..jgn masuk sekali


3. Masak jeli mangga segera mengikut arahan dan kemudian tuang perlahan-lahan ke atas buah-buahan kontel tersebut..bagi nampak buah-buahan tu timbul-timbul sket..baru macam permata..hehe


4. Masukkan dalam peti sejuk..sedap dimakan sejuk..


**Tips:
- kalau nak guna susu tepung pon boleh tapi bancuhkan dulu susu tersebut ..satu gelas dalam 7 sudu susu..
- boleh kurangkan gula kalau risau terlalu manis..sebabnya jeli segera selalunya memang manis..

SELAMAT MENCUBA!!!


Hepi main dengan abah sementara tunggu mama masak

7 ulasan:

  1. Bagaikan terasa sejukkkkk je masuk ke tekak (eh! pagi lagi ni kakcik!) :)

    BalasPadam
  2. uiii..sedap nyee... nak coba lah...!!

    BalasPadam
  3. salam akak..

    selamat berpuase..salam kenal..

    terima kasih utk resepi ni..bleh kite cube..heheheh

    BalasPadam
  4. owhhh, cmni je...kak lang biasa buat lapisan pertama letak kek gulung yg da d potong2, nnt nk cuba xyah letak kek la plak..tp serious, sedap hingga menjilat sudu...haha

    BalasPadam
  5. waaa...sedap la..hehe..len kali try bt la..

    BalasPadam
  6. sdap jgak ni.. nyum nyum.. :)

    BalasPadam