Sabtu, April 23, 2011

alahai..bosannya..

hujung minggu ni sangat membosankan..hubby kena p jadi pegawai statistik mssd bola jaring kat teluk intan..maka tinggallah saya dan razin berdua saja..kerja melambak2 lagi nak kena buat..kertas soalan sll..malas campur bosan silih berganti..huhu..hari cuti macam tak cuti bila hubby tiada di sisi..wawawa..

LADAP 03/2011 sesi 2

Program Pengisisan Data dan Analisis Item (PEDIA)
Disampaikan oleH: En. Mohamad Khairi Bin Mat Said (GC KHB),
SMKA Sultan Azlan Shah, Ipoh
Masa: 10.30 a.m

1. Kita ingat kita dah susah..tapi rupa2nya ada org lagi susah daripada kita..insaf3x...
2. Kita kadang2 terlupa untuk memohon daripada Allah kerana kesibukan kita..maka kita kena selalu memohon daripada Allah
3. Merupakan program top-5 JPN Perak
4. Kita kena jadi guru yang hebat untuk hasilkan pelajar yang hebat

Objektif:
a. bantu guru periksa kertas jwpn objektif secara cepat dan tepat
b. membantu guru membuat analisis item

Bentuk bahan:
1. Perisian komputer
2. Menggunakan MS Excel 2007

Bentuk kejayaaN:
1. mengurangkan masa guru memeriksa kertas jwpn objektif
2. membantu guru menjalankan tindakan susulan
3. kenalpasti kekuatan dan kelemahan murid secara individu
4. bantu guru mengetahui keberkesanan pengajaran

Faedah2 lain:
1. Membantu gurumengenal pasti masalah pembelajaran murid agar kelemahan pelajar tak terus terhimpun
2. mengkaji ciri2 item sama ada sesuai atau tidak utk dijadikan alat mengukur penguasaan murid
3. membantu guru utk menentukan kualiti item yang digunakan
4. mengenalpasti item yg sukar atau mudah berdasarkan indeks kesukaran item
5. kenal pasti murid yang telah/belum menguasai perkara yang telah diajarkan

Bahan untuk analisis item diedarkan kepada semua guru dan teknik menggunakannya diajarkan melalui bengkel hands-on

P/S : omit - soalan yang ditinggalkan (pelajar tak jawab)
2 - pelajar beri lebih drp satu jawapan
R - ralat (soalan salah)
x - pelajar tidak menjwab soalan tersebut

Indeks kesukaran soalan(diff) :
Ramai jawab - soalan aras rendah (0.7 ke atas)
Sederhana jawab - soalan sederhana (0.3 - 0.7)
Kurang jawab - soalan aras tinggi ( kurang drp 0.3)

Indeks diskriminasi soalan (r-pbis)
Lebih 0.4 - baik
0.3 - 0.39 - sederhana
0.01 - 0.29 - rendah / lemah
0 - tiada kuasa diskriminasi
negatif - diskriminasi songsang (jawapan pengganggu berfungsi mengelirukan pelajar dgn baik - kelirukan pelajar aras rendah,jadi hanya pelajar aras tinggI dpt jawab)

Indeks kesukaran pengganggu (diff-P)
kurang drp 5% org pilih jwpn - pengganggu lemah
sifat pengganggu yang baik mesti dapat menarik lebih 5% calon
lebih drp diff(key) - pengganggu tidak baik (seolah-olah jwpn sebenar)

Bengkel tamat jam 1.30 petang.

Sabtu, April 16, 2011

LADAP 03/2011 sesi 1

learning to remember.......
presented by: YM Cik Hjh Raja Jamaliah Binti Raja Saigon
Date: 16 April 2011
Time: 8.00 a.m

1. otak merupakan bhgn anatomi yang hebat namun kita tak latih ia utk mengingat
2. org sering kaitkan kelemahan mengingat dengan faktor usia..betul ke?
3. semakin kuat ingtan jika kita semakin kerap gunakan dia sbb dia macam otot
4. memory pathway :
a) explicit - short term (5-20 sec) and working memory (1-4 items)
b) implict - procedure skills and habits eg. naik basikal dll, teori pembelajaran pavlof (kes bagi makan anjing tu..)

How to boost student memory and recall?

R - repetition (ulangan - murid buat keja, cikgu fasilitate)
O - oxygen ( tarik nafas di tmpt msg2 or do physical activities)
Y - yearning for meaning(teknik rangsang akt. sel otak spy lebih aktif)
G - glucose (kdr glukos yg tlalu tgg or rndh x baik utk ingatan)
B - bias the attention(otak sll sibuk&kdg2 lth..tarik perhatian &fokus mereka)
I - intensity of emotion (pertalian ant. emosi dan ingatan)
V - variety of wood tools (loci:Greek for location, acronyms, mnemonics)

** eg of act. for repetition : akt.berpasgn, compare to a posted model or list, checklist, etc.
** sec. praktikal jadikan pljr aktif sbb akt fizikal akan cetus penghasilan gula drp hati
** act. utk tarik perhatian: priming(bgtau topic tlbh dahulu), jana byk soalan drp topik, mainkan dvd yang best dll
** elakkan bercakap terlalu lama tetpi tingkatkan main peranan, debat dll
** cari akt. yang boleh bagi pelajar berfikir sekejap luar drp topik (utk tajamkan otak pelajar..soalan IQ)

Makanan dan aktiviti yg boleh tgktkan fungsi otak:
a) ikan - terutama ikan laut dalam kaya dgn asid lemak omega 3 yg bantyu kekalkan kemampuan minda dan lambatkan demensia..
b) kekacang dan sedikit coklat-kaya dgn antioksidan..tapi jgn byk sgt kerana ada byk lemak
c) lebihkan sayur2an berwarna dan buah-buahan berwarna (bukan buah kita letak warna ye..)
d) galakkan anak makan telur kuning- kaya dgn kolin yang bantu daya ingatan
e) susu dan yogurt - kaya dgn protein dan vitamin B yg sgt ptg utk pertumbuhan otak, neurotransmiter dan enzim terutama susu kambing (plg mirip susu ibu)
f) tidur malam secukupnya ( 6 - 8 jam)
g) kerap bersenam
h) krgkan makanan ringan -byk pengawet yg lemahkan fungsi otak
i) berhenti merokok - kajian di Britain, perokok prestasi kerja krg cemerlang berbanding bukan perokok
j) meditasi - rehatkan badan dan minda (kalau org Islam- solat dan berdoa)

Ended at: 9.45 a.m