Sabtu, Disember 31, 2011

Selamat tinggal 2011...

Assalamualaikum..

Apa khabar anda semua hari ini? Semoga sihat dan ceria dalam rahmat Allah S.W.T..

Sudah beberapa hari cikgu tidak menulis entry baru.. Sengaja menunggu sehingga hari ini baru menulis..Lagipun cikgu nak beri masa kepada rakan-rakan pembaca blog supaya dapat baca entry yang lepas2..hehe..alasan..

Hari ini merupakan hari terakhir bagi tahun 2011 ini..Maka mari kita ucapkan selamat tinggal kepada 2011..Bawa semua kenangan manis dan tinggalkan segala kenangan pahit yang berlaku ke atas diri kita.. Segala kesilapan yang dilakukan pada tahun ini tidak akan diulang lagi pada tahun hadapan..mudah-mudahan..

Jadi pada hari ini mari kita tanam azam dan tekad baru supaya tahun hadapan akan menjadi tahun yang lebih baik buat diri, keluarga, agama, bangsa dan negara kita..Segala yang keruh kita jernihkan, segala yang kotor kita sucikan..Semoga kita menjadi insan yang lebih baik di sisi masyarakat amnya dan di sisi Allah khususnya..
Amin..

Antara kenangan indah tahun ini

Sabtu, Disember 24, 2011

CHECKLIST!!!

Assalamualaikum..

Apa khabar semua?Semoga sihat dan gembira hari ini..Dalam 10 hari lagi sekolah akan bermula..mari kita buat'checklist' sama-sama ye..

Untuk pelajar:



1. Baju seragam sekolah - telah diseterika dan lengkap dengan kasut dan aksesori wajib

2. Beg sekolah - Ada kotak pensil, buku latihan kosong dan beberapa buku teks (untuk elak bosan hari pertama di sekolah..boleh baca masa lapang..persediaan awal katakan..), buku latihan dengan latihan yang telah disiapkan (ingat balik kerja sekolah yang diberi guru sebelum cuti..kalau ada..)

3. Buku latihan tambahan @ buku kerja - Ada sesetengah sekolah dah maklumkan kepada pelajar tentang buku yang perlu dibeli untuk sesi persekolahan sebelumnya..jadi kalau dapat siapkan dari awal tahun lebih baik untuk pelajar memberi tumpuan semasa di dalam kelas..cikgu pun kuranglah marah nnt..(^_^)

4. Mental dan fizikal - ni paling penting!!Mesti tanam tekad untuk jadi pelajar yang lebih baik untuk tahun ni..sediakan mental untuk terima segala ilmu yang dicurahkan oleh para guru..fizikal pula dah cukup rehat..pastikan malam sebelum mula sesi persekolahan tu, tidur awal sikit dari biasa..

Untuk guru: (special for me,myself and me again..huhu)


1. Pakaian - pilih pakaian yang paling ceria untuk menimbulkan mood baik dan tak mudah marah pada hari pertama sesi persekolahan..hehe

2. Buku rancangan mengajar - Ni penting ni..mesti lengkap diisi sewajarnya..mana tau jpn, ppd turun hari pertama tu..selalu gak berlaku ni..

3. Latihan pelajar - Ingat balik kerja rumah yang diberi kepada pelajar untuk elak pelajar terlalu rileks dan bertenang..nanti mereka culas plak sepanjang tahun..huhu

4. Mental dan fizikal - mesti sentiasa bersedia untuk menerima pelbagai ragam pelajar pada tahun ini..bersedia fizikal untuk menghadapi tugas-tugas yang pelbagai selaku doktor, kerani, penjaga budak, jururawat, pelayan dan sebagainya..

Tu je untuk hari ni...Cikgu nak pi tenangkan fikiran sementara masih ada cuti ni..see you all later..babai!(^_^)

Sabtu, Disember 17, 2011

Aku yang rugi kalau..

Aku yang rugi kalau..

1. Tak ingat nak bersyukur kat tuhan sebab dapat hidup sehari lagi tup2 esok mati..amacam?

2. Tak kucup tangan mak dan ayah mohon maaf selagi mereka masih ada..kalau dah takdak,,menangis air mata darah pon tak dapat kembalikan mereka ke dunia ini..huhu

3. Tak hargai suami/isteri sebelum dia dikebas orang lain atau sebelum dia dipanggil menghadap Illahi..

4. Tak solat betul2 @ tak khusyuk sebelum itu menjadi solat yang terakhir..menyesal tak sudah beb!

Kalau kita baby tak perlu nyesal kalau mati..kompom syurga..

5. Tak ingat nak 'check' akaun bank sebelum ber'shopping'..tengok2 dah pokai sebelum hujung bulan..aiyok!!

6. Tak hargai dan tunaikan permintaan anak atau yang tersayang..tengok2 tu permintaan terakhir..kompom hidup diselubungi duka dan kekesalan..(teringat antara isi ceramah ustaz kazim pasal anak mintak bubur..)

7. Pulun diet bagai tengok2 dapat penyakit terus tak lalu makan..amik kau!Tapi berpada2lah jugak time makan tu takut dapat penyakit pon sebab terlebih makan..huhu..

8. Tak telefon sahabat lama walaupun dok terkenang2kan dia sejak dua tiga hari lepas tiba2 dapat tau yang kawan tu baru meninggal dunia..kena pulak pernah buat salah kat dia dulu..pergh..kompom nyesal tak mintak maaf..tanggungler nnt kat akhirat..huhu

9. Tak bayar hutang PTPTN tup2 takleh kuar negara nak pi tunai haji ke umrah ke jalan2 ke..pastu kena lak blacklist nama..ayoyo..ni macam iklan PTPTN je..

10. Tak buat ibadat banyak2..tak bayaq zakat, tak setel hutang tengok2 dah mati..oh tidak!!azab kubur dok tunggu tu!!

Sekadar ingatan buat diri sendiri dan kengkawan semua..jangan sibuk sangat bertenet sampai lupa perkara yang penting..mana tau saat ini saat terakhir kita sebelum dijemput pergi menghadapNya..

Wallahua'lam...

Jumaat, Disember 16, 2011

10 tanda kita bersyukur..

Assalamualaikum..

Apa khabar pagi ni?sihat dan ceria? Hari ni cikgu nak bagi 10 ciri org bersyukur dari pandangan mata dan minda cikgula yer..kalau nak tambah lagi, boleh ke ruangan komen nanti:

1. Bangun pagi, terus ucap syukur kepada tuhan sebab masih diberi peluang untuk lihat dunia lagi


eh...tetiba ada gambar baby cute ni plak..ohoho..

2. Sentiasa bersangka baik dengan orang

3. Suka menderma

4. Tak rasa sedih atau terkilan takleh guna 'gadget' terkini macam kawan-kawan

5. Menggunakan wang gaji ke arah yang betul

6. Makan dan minum seadanya..tak banyak komplen..nak sedap masak je sendiri..ni macam kena batang hidung sendiri je sebab komplen banyak kat restoren ayam penyet semalam..huhu

7. Tak kutuk-kutuk blog orang lain dan suka tinggal komen baik-baik kat orang yang datang ke blog kita..

8. Tak menangis bila tengok follower blog ciput je..

9. Sentiasa ceria apabila datang masalah sebab tu tanda Allah ingat kat kita

10. Menerima segala yang datang pada setiap hari dengan dada yang lapang..

Tu je untuk pagi ni..

Wallahua'lam...

Rabu, Disember 14, 2011

Kembali menulis...

Salam semua..

Apa khabar?Semoga iman dan islam semakin kukuh di sanubari..

Agak lama cikgu tak kemaskini blog..sibuk memanjang..cuti sekolah ni banyak benar agendanya..Minggu lepas sahaja ke Selangor menguruskan hal keluarga..Minggu ni pun banyak urusan keluarga di Kedah perlu diuruskan..Minggu depan pula perlu kembali ke Perak untuk mendengar taklimat SBPA..hmm...

Pejam celik..pejam celik..cuti sekolah sudah berbaki tidak sampai sebulan lagi..Para ibu dan bapa pastinya sudah mula membuat persiapan serba sedikit bagi anak-anak yang bakal memulakan sesi persekolahan 2012..Semoga dengan persiapan awal ini tidaklah tergesa-gesa di saat akhir dan tertipu dengan pelbagai promosi kembali ke sekolah yang kadang-kadang menganiaya para pengguna tanpa sedar..


Kepada para pelajar pula terutama yang bakal menghadapi peperiksaan besar pada tahun 2012 ini, eloklah mula menelaah semula buku yang lama dibiarkan..Tinggalkan seketika 'mukabuku' dan 'cinta mukabuku' dan belek-beleklah semula nota-nota pelajaran supaya tidak ketinggalan dan menjadi terpinga-pinga apabila buka sekolah kelak.

Okla..rasanya setakat ini dulu celoteh cikgu kali ini..Entah bila akan ada kelapangan untuk menulis lagi..Jangan segan dan silu berkunjung ke blok cikgu..dan sudi-sudikanlah klik apa yang patut yer..(^_^)

Akhir kalam, manfaatkan baki cuti anda dengan perkara yang berfaedah kepada diri, keluarga, bangsa, negara dan agama...

Wallahua'alam...

Sabtu, Disember 03, 2011

Program di cuti sekolah

Assalamualaikum..

Apa khabar iman dan Islam sahabat sekalian hari ni? Semoga bertambah kukuh dengan hidayah dan rahmat daripada Allah..

Semalam cikgu dengar radio IKIM.fm dan tertarik dengan satu isu yang dibincangkan oleh DJ bersama-sama tetamu jemputannya..kalau tak silap cikgu ustaz Hisham yang pernah jadi mudir imam muda musim pertama..tajuknya tentang merancnag cuti sekolah anak-anak..

Cikgu setuju sangat dengan pandangan seorang pendengar tu memberi saranan kepada ibu bapa agar mengisi masa terluang anak dengan menghantar mereka mendalami ilmu agama..apa salahnya untuk bagi anak-anak fokus pula kepada agama setelah 10-11 bulan bertungkus lumus mengisi ilmu akademik..Janganlah terlalu berkira-kira apabila hendak menghantar anak ke program-program pengisian rohani berbanding mengeluarkan belanja yang banyak untuk program-program akademik sebelum ini..lagipun kalau anak pandai baca doa dan al Quran yang bahagia tu kita juga..nanti-nanti yang nak tolong doakan kita selepas mati pun anak yang pandai baca doa dan al Quran inilah..


Jadi di kesempatan ini..cuti sekolah pun masih berbaki hampir sebulan lagi, cikgu menyeru kepada ibu bapa di luar sana untuk mengisi masa lapang anak-anak dengan aktiviti rohani..kalau tak mampu nak bayar untuk kem-kem rohani, hantarlah dan ajaklah anak mendekatkan diri ke masjid-masjid mahupun ke surau-surau berhampiran..bak kata pepatah..melentur buluh biarlah dari rebungnya..jangan dah jadi buluh tak leh nak lentur nanti patah dia..kita juga yang menyesal..lagi baik kita juga libatkan diri dengan setiap program rohani ni..baru seronok..

Harap rakan-rakan blogger juga beri saranan atau tips-tips yang sesuai dilakukan oleh para ibu bapa dan anak-anak di musim cuti ni..selain sibuk bermuka buku dan berinternet saja..tv pun jangan ngadap semberono..cuba tengok cerita-cerita keagamaan dan memberi afedah..maklumlah zaman sekarang ni dugaan semakin berat..banayk disiarkan artis-artis dengan pakaian yang tak cukup kain di sana-sini..

Wallahua'lam..