Ahad, Disember 09, 2012

Introducing new member of our family..

Assalamualaikum... Lamanya tak bersiaran..hmm..dah bersawang dah blog ni..tapi terima kasih buat rakan blogger yang masih sudi menjenguk ke blog ni sepanjang cikgu menyepi diri.. Alhamdulillah cikgu telah selamat melahirkan putera yang kedua, Muhammad Rafif Bin Muhammad Nasron pada tanggal 9/10/12 yang lalu..boleh tahan juga beratnya..3.6kg..tak sangka betul cikgu masa tu..patutla perut nampak besar je..hehe..apa2 pun yang penting kami berdua selamat..syukur kepada Allah..



InsyaAllah untuk bayi yang kedua ini juga cikgu akan teruskan penyusuan ekslusif seperti semasa anak yang pertama dahulu..(sekarang tgh berusaha buat stok untuk masa bekerja nanti) Rasanya setakat ni dulu sebagai permulaan mencuci sawang..insyaAllah ada kelapangan cikgu akan kembali menulis..dan sekali lagi..another year in Perak..(mood: sedih sebab tak dapat tukar balik kedah lagi..huhu) 


Welcome to the world,my dear Muhammad Rafif
Selepas sebulan
Bang Chaq dan adik
Wassalam..

Isnin, September 24, 2012

Cuti panjang hampir tiba..

Assalamualaikum..

Apa khabar rakan-rakan blogger? Lamanya cikgu tak menaip.. Alhamdulillah kertas percubaan telah selesai ditanda, mmarkah pun dah selamat di'key in' dalam SAPS..syukur.. Lagi beberapa hari cikgu akan berehat panjang di rumah..Rasanya blog ni pun bakal berehat juga..Doakan cikgu selamat melahirkan bayi yang sihat dan sempurna sifat ye..Amin..

Buat anak-anak murid kesayangan cikgu, cikgu dah cuba buat persediaan yang sebaik mungkin untuk kalian..cikgu halalkan ilmu yang disampaikan kepada kalian..segala yang menyakitkan hati pun cikgu dah maafkan..guru-guru yang bakal mengganti kalian pun telah dimaklumkan..teruskan usaha anakanda semua..doa cikgu mengiringi kalian sentiasa..InsyaAllah kalian akan berjaya..
Good luck my students!!!Chaiyok2!! Wassalam..

Khamis, September 13, 2012

Be a silent reader..

Assalamualaikum..

Cikgu terpaksa merehatkan sebentar jari-jari ni daripada menaip (mood : sibuk menanda kertas percubaan)..huhu

Wassalam...


Selasa, September 04, 2012

Ibu mengandung dan air gula..

Assalamualaikum..

Apa khabar semua? Semoga sihat sejahtera hendaknya..

Hari ni cikgu buat 'entry' khas tentang air gula atas permintaan Dkna Abza dalam komennya atas 'entry' sebelum ni..


Sebenarnya, bagi ibu mengandung yang takdak masalah masa mengandung, tiada sejarah dalam keluarga yang ada diabetes, tak perlu nak risau sgt..Biasanya tak kena pun minum masa awal2 tu..tapi mungkin akan kena juga apabila kandungan dah masuk 7 bulan..hanya sebagai langkah berjaga-jaga sebab apabila mengandung ni, kadar gula dalam darah susah nak dikawal terutama kalau ibu mengandung tu jenis yang langsung tak alah dan boleh makan macam2..masa nilah alasan mengidam dan sebagainya keluar..hehe..hanya sang ibu yang tahu samaada tu betul2 keinginan anak atau diri sendiri yang nak ikut nafsu..hehe..kadang2 saja nak manja2 dgn en.hubby je..

Macam kes cikgu ni, sejarah dalam keluarga memang ada kencing manis dan darah tinggi..maka awal2 lagi masa mengandung anak sulung (tgh taktau apa2..mengaku dgn baiknya..nyesal lak rasa)dah bagitau
nurse' pasal tu..secara automatiknya buku pink tu pun ditanda dengan pen merah..uhuhu..dan nak dijadikan cerita lagi, masa mula buat buku tu dah 'fail' ujian tekanan darah..(maunya tak, cikgu penat2 jalan kaki ke klinik terus diambilnya tekanan,memangla melambung2..pastu bila ulang plak dah 'nervous' dan mmg tak turun2 tekanan darah tu..makanya bermulalah kesengsaraan pemantauan tekanan darah setiap hari..

Tak cukup dengan tu, cikgu kena plak minum air gula(rasa air gula ni macam air gula yang orang nak bancuh sirap sebelum dilarutkan dengan air masak tau..sangatla manisnya..kalau minum,kena sekali nafas dan jangan tunggu sejuk..lagi melekat kat tekak) masa kandungan baru nak masuk 3 bulan..balik dari minum air gula tu, rasa macam nak mati je..perut memulas2 dan badan dah seramm sejuk..syukur Allah masih panjangkan usia kandungan cikgu mmasa tu (mat razin)..tapi yang tak syoknya, cikgu gagal ujian air gula tu dan kena ambil darah sebagai kawalan setiap hari (diet kontrol)..ujian ni berlangsung sampaila tarikh bersalin tau..siksa kan?ingat senang ibu mengandung?huhu..

Tapi, syukurlah akhirnya semuanya selamat..masa tu, cikgu sanggup kena cucuk ambil darah daripada minum air gula tu..dah untuk kandungan kedua ni, cikgu dah cerdik sket..dah pandai 'request' macam2 kat 'nurse'..nak tahu kisahnya, semak balik 'entry' yang lepas2 ye..syukurlah kepada Allah, kandungan kali ni tiada banyak masalah cuma dua tiga hari ni je perut mengeras dan cekang mmacam nak meletop..tadi dah p ke klinik kesihatan dan buat ujian minum air gula buat kali ke 3..semoga lulus dan tak perlu ulang minumm lagi..payau dan manisnya masih melekat di tekak lagi ni..

Oklah, setakat tu saja..tak larat nak menaip..penat menjalani ujian2 di klinik tadi masih terasa..petang ni nak rehat puas2 dan masak sempoi2 je..

Wassalam..

Isnin, September 03, 2012

Cuti 3 hari yang memenatkan..

Assalamualaikum..

Apa khabar rakan-rakan blogger? Sihat? Mesti bersemangat kerja di pagi Isnin ini..alhamdulillah..

Cuti baru-baru ni memangla best..pagi2 jumaat dah kelam kabut masak untuk pelajar2 tersayang yang datang berhari raya..baru nak melepas lelah, petangnya pergi pula rumah terbuka kawan2 sampai 3 buah rumah..yang rasa penat sangat tu sebab melayan mat razin yang 'over excited' dapat jalan sana-sini..huhu...

Hari Sabtunya pula, pergi memenuhi jemputan kenduri kahwin jiran meja kemudian lajak ke Ipoh beraya di rumah kawan baik zaman U dlu..seronok betul mat razin..tambah2 kat rumah kawan tu banyak kucing, tak dok diamla dia..Kemudian pergi pulak 'exercise' ke AEON seksyen 18 Ipoh nun dan berhenti solat di Tesco bersebelahan..Penatnya hanya Tuhan yang tahu..Besar betul kedua2 tempat tu..huhu...

Makanya pada hari Ahad, cikgu ingat dapatlah berehat sepuas hati, namun tak juga apabila mat razin berterusan aktif dan tak habis2 membuli cikgu dan mr.hubby..sakitnya badan..dahla tiba2 dapat mesej dari GK untuk siapkan lapiran SOU Fizik dan serah esok..huhu..beserta modul lak tu..awatla suka sgt bagi keja 'last minute' ni????!!!

Sekadar gambar hiasan..

Mood pagi ni, penat..bertambah penat bila pagi2 sampai sekolah kena perah otak untuk siapkan SOU dan cari modul..aduyai..esok kena p klinik sebelah minum ayaq gula plak.tak suke!!!tak suke!!!

Wassalam...

Rabu, Ogos 29, 2012

Kelas tambahan malam..apa pendapat anda?

Assalamualaikum..

Apa khabar rakan2 blogger hari ni?Semoga sihat walafiat..Hari ni cikgu saja nak tanya pendapat rakan2 tentang isu kat atas tu..

Ok ke kelas tambahan di sekolah pada waktu malam? Dijalankan pada setiap hari sepanjang pelajar-pelajar menghadapi percubaan sehinggalah peperiksaan sebenar?

Kalau cikgu dulu, tak suka diganggu malam2 tambah2 kalau esok tu dah nak peksa..berserabut otak rasanya..anda semua macamana plak? Cer bagi pendapat sket sebagai pelajar, guru, ibu bapa ataupun pandangan sendirila..tak kisahla..komen positif atau negatif diterima..cuma nak tahu pendapat je..(^_^)

Wassalam..


Selasa, Ogos 28, 2012

Mari puasa sunat syawal..(^_^)

Assalamualaikum..

Sihat hari ni?Alhamdulillah..Hari ni cikgu dan mr hubby insyaAllah mula berpuasa enam hari di bulan syawal..Bukan sennag nak dapat pahala puasa macam puasa setahun kan..jom kita tgk sedikit info pasal puasa enam ni..

NIAT PUASA 6 DI BULAN SYAWAL | PANDUAN BERPUASA 6 | Niat merupakan azam untuk melakukan sesuatu ibadat, dan letaknya di hati. Jika anda berazam ingin melakukan puasa 6 atau qadha’ puasa sebelum menjelang fajar, maka itulah yang dikatakan niat. Ini sudah memadai dan tidak perlu melakukan lafaz niat. Jika mahu berniat puasa 6 syawal :

“sahaja aku puasa sunat bulan syawal kerana Allah swt “.

Menurut sunnah yang sahih, seseorang hendaklah berpuasa enam hari di bulan syawal. Bagi yang mempunyai puasa qada’ (ganti), afdal mendahulukan qada’ puasanya yang ditinggalkan, kemudian diikuti puasa sunat syawal. Ini kerana, puasa qada’ adalah wajib sedangkan puasa enam syawal adalah sunat. Menurut kaedah usul, perkara wajib hendaklah di dahulukan berbanding perkara sunat.

Selain itu, tidak disyaratkan seseorang berpuasa enam secara terus menerus. Dia boleh memisahkan antara hari-hari tersebut kerana tidak ada dalil yang jelas menunjukkan perbuatan salafussoleh berpuasa secara terus menerus. Namun, tidak bermakna ia tidak boleh dilakukan begitu.

Ada juga yang menyuarakan persoalan hukum membaca niat dua kali. Niat dua kali sebenarnya bukan niat yang kena baca dua kali tetapi kita berniat puasa ganti dan Allah memberi kita pahala atau dua kebaikan iaitu pahala qada puasa dan juga pahala sunat puasa 6.

Bagi orang perempuan, bolehlah mengganti atau mengqada puasa ramadhan kita dengan awal, tak perlulah menunggu sampai tibanya bulan rejab/ syaaban tahun hadapan pula. Semoga amalan puasa qada dan puasa sunat kita tahun ini diterima Allah S.W.T. Paling penting jangan lupa supaya meng’qada’kan puasa terlebih dahulu sebelum berpuasa sunat 6 yea. Wallahualam. Selamat menjalankan ibadah.

SUMBER: ABGTEROR.COM: http://www.abgteror.com/niat-puasa-6-di-bulan-syawal-panduan-berpuasa-6/#ixzz24nyXegjx



Isnin, Ogos 27, 2012

Kembali ke sekolah..

Assalamualaikum..

Hmm..sudah betul cikgu nak menaip sekarang ni...nak pulak mat razin dah cabut keypad laptop ni jenuh nak mencari huruf2..huhu..nasib badan..

Nak beli baru..belum termampu..pakai jela..

Hari ni mula ke sekolah seperti biasa walaupun mood raya masih menebal..pagi2 lagi cikgu dah minta kebenaran ke klinik kesihatan sebelah sekolah untuk hadiri rutin checkup biasa ibu mengandung..syukur alhamdulillah semuanya ok cuma berat badan naik 2.5kg dalam masa 2 minggu..penangan raya ni..hehe..

OKlah..pasni nak buat perancangan SOU untuk budak2 kelas cikgu ni..esok diorang mula trial..harapnya mereka buat yang terbaik..

Buat semua pelajar SPM yang bakal menghadapi percubaan, buat yang terbaik ye dan cikgu doakan anda semua berjaya..Amin..

Dalam maksudnya kartun ni..hehe..

Jumaat, Ogos 17, 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri!!

Assalamualaikum...

Alhamdulillah cikgu sekeluarga dah selamat tiba di Kedah petang semalam..Jalan pun masih lancar dan tak sesak lagi..Seronok betul Mat Razin bila sampai ke kampung..

Di kesempatan yang ada ini, cikgu nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDLIFITRI buat semua yang mengenali cikgu..Maafkan segala salah dan silap (andai ada)..dan jemputlah datang beraya di rumah cikgu di Kota Sarang Semut, Kedah..

Esok ada cerita Kabhi Kushi Kabhi Gham..Cerita yang sangat sedih dan menyentuh hati..setiap kali tengok pun mesti tangkap leleh punya..Hehe..

Selamat hari raya buat semua rakan blogger dan buat yang baru nak bertolak ke kampung hari ini, pandu dengan cermat dan berhati-hati..Semoga anda semua selamat tiba di destinasi yang ingin ditujui dan menyambut lebaran dengan penuh kemeriahan dan kesyukuran..



Wassalam..

Isnin, Ogos 13, 2012

Susahnya nak tukar duit..

Assalamualaikum..

Mood raya sudah datang..Tup-tup masalah pulak nak tukar duit raya..ada kawan kat sekolah ni, tiap2 tahun tolong tukarkan duit tapi tak sangka plak tahun ni duit raya RM 1 dan RM 2 tak dapat..habis awal katanya..yang ada cuma RM 5 dan RM 10..RM 20 tak plak orang tanya..hehe..

Makanya cikgu dengan segera terpaksa meng'kontek' mr hubby dan menggesanya segera ke bank untuk cari tukaran duit utk RM 1 dan RM 2 tu..tak meriahla raya nnt kan..hehe..

Semua orang pun berebut-rebut nak tayang duit baru...

Hari Rabu ni cikgu akan cuba habiskan silibus fizik ni..tinggal setengah bab je lagi..INsyaAllah sempat ni..

Khamis ni dah mula cuti raya..anda yang lain macamana? Apa-apa pun semoga tahun ni lebih baik daripada tahun yang sudah..Jom tingkatkan amalan tinggal 5 malam je lagi ni..(^_^)

Wassalam..

Jumaat, Ogos 10, 2012

Tak habis-habis..

Assalamualaikum..

Apa khabar rakan-rakan blogger sekalian?Posa tak hari ni? Alhamdulillah cikgu masih diberi peluang oleh Allah untuk meneruskan berpuasa sehingga ke hari ini..Syukur Ramadhan..

Sehingga entry ini ditaip, cikgu masih giat menanda kertas pra percubaan SPM..huhu..last2 minit pengetua suruh buat gak test..dahla lepas raya nanti real punya percubaan..Rasa termengah2 nak menanda kertas budak ni..4 kelas plak tu..bukan satu paper..kalau fizik tu sampai 3 paper, sains plak sampai 2 paper..yang budak-budak ni tak habis2 kalau jumpa cikgu dok tanya markah depa..ingat cikgu ni robot ka?huhu..sedihnya..sabar..sabar...(hmm..tarik nafas..lepas..)

Minggu ni dan minggu depan cikgu bertekad dan berazam nak setelkan bab akhir fizik tingkatan 5 dengan budak2 ni..makanya, esok dengan rasminya cikgu akan buat kelas tambahan untuk depa..minggu depan plak jumaat dah cuti..pas je cuti dah percubaan..kena tingkatkan usaha ni..semoga pelajar-pelajar ni akan dapat jawab soalan peperiksaan dengan baik..kalau dah habis silibus ni, cikgu nak tinggai depa pun rasa lapang sket hati..

Oklah, cukupla cikgu membebel untuk hari ni..menu untuk petang ni dah ada..kuihnya popia (semalam buat ekstra dan simpan dalam peti),kalau larat satgi tambah dengan agar-agarla...penyejuk tekak..lauk taktau lagi..udang dan sotong mr hubby dah beli semalam..masak sempoi2 je kot..nak buat lebih-lebih pun tak larat..dah masuk 8 bulan ni, baby asyik bagi minor cointraction ja..kalau bagun tiba-tiba tu mesti sakit sangat2..

Seronok tgk mat razin lena..

Wassalam..

Jumaat, Ogos 03, 2012

Nak balik kampung!!!

Assalamualaikum..

Apa khabar rakan-rakan hari ni? Cikgu rasa riang sangat hari ni walaupun kepenatan semalaman tak boleh tidoq pasai 'blackout'..huhu..

Cikgu nak balik kampung petang ni..Ada sapa-sapa nak ikut??Jangan jeles ye..Isnin ni cuti nuzul Quran..

Balik kampung..ooo..balik kampung..ooo..

Jom mengemas!!

Wassalam..