Selasa, Ogos 26, 2014

Yang menjadi rebutan

Assalamualaikum

Pagi ini menerima sebuah berita duka..seorang pelajar di sekolah saya terlibat kemalangan maut sewaktu dalam perjalanan ke sekolah. Innalillahiwainnailaihirajiun. Semoga Allah tempatkan beliau dalam kalangan hambaNya yang beriman.

Menelusuri sedikit kisah hidup anak ini sangat menginsafkan. Di usia muda ditinggalkan sang bapa yang menagih dadah. Ibu pula berhijrah ke Kuala Lumpur meninggalkan arwah dengan neneknya. Dan semasa kejadian pagi ini, saya mendapat tahu, arwah tinggal pula sendirian kerana nenek turut ke Kuala Lumpur untuk sesuatu urusan. Allahuakbar! Hanya Allah yang maha tahu betapa kuatnya anak ini tidak pernah mengeluh susah dan menanggung segala kerinduan dan masalahnya seorang diri. Difahamkan lagi anak ini seorang atlit dan sentiasa ceria di dalam kelas. Langsung tidak pernah dicerminkan segala masalah yang membelenggu dirinya. Sebab itulah dia insan yang terpilih untuk mengadap Illahi dalam usia yang masih muda. Kita ini sendiri belum tahu bagaimana kesudahannya.

Lantaran ini, apakah yang direbutkan kita di dunia ini?

Emas? Permata? Harta melimpah ruah? Rumah besar?


Bersyukurlah masih bernafas, dikurniakan kesihatan, anak-anak yang sihat penyejuk mata (nakal itu tandanya dia masih ada untuk mendapatkan perhatian kita), suami atau isteri yang sentiasa menemani di sisi. Lantas, nikmat tuhanmu yang manakah mahu kau dustakan? Allah..(T T)

Bersyukurlah!
Bersyukurlah!
Bersyukurlah!

Alhamdulillah...

Terima kasih ya Allah.


Wassalam.

2 ulasan:

  1. tabah betul anak kecil tu ye..al-fatihah untuk arwah

    BalasPadam
  2. alfatihah...semoga rohnya dicucuri rahmat

    BalasPadam