Seo Services

Serius baru tau benda ni..korang dah tau ke?

BIRI-BIRI BUKAN KAMBING


Kuala Lumpur: Kekeliruan istilah menyebabkan ramai yang beranggapan bahawa perkataan ‘lamb’ dan ‘mutton’ merujuk kepada daging kambing sedangkan ia daging biri-biri yang mengandungi kadar lemak yang tinggi.

Dengan kadar lemak sehingga 12 peratus daripada keseluruhan dagingnya, biri-biri yang biasanya dimasak di restoran atau dijadikan ‘kambing golek’ pada majlis tertentu, ia tidak sesuai untuk mereka yang menghidap tekanan darah tinggi berikutan kolesterol tinggi.

Pensyarah Fakulti Pertanian Universiti Putra Malaysia (UPM) Prof Madya Dr Azhar Kasim berkata, daging biri-biri matang dipanggil ‘mutton’ namun salah faham istilah itu menjadikan masyarakat menganggap mereka makan daging kambing.

“Dari segi istilah, kambing dipanggil ‘chevon’ manakala biri-biri muda ialah ‘lamb’. ‘Lamb chop’ dari segi istilah merujuk kepada daging biri-biri muda dan bukannya kambing.


“Tetapi dari dulu kita anggap semuanya kambing dan ia menjadi isu apabila ada yang mendakwa kambing penyebab darah tinggi. Sebenarnya ia adalah biri-biri,” katanya kepada Harian Metro.

Azhar berkata, beliau terpanggil membuat pendedahan itu selepas mendapati terlalu ramai orang yang salah tanggapan mengenai daging kambing dengan aspek kesihatan.

Beliau berkata, biri-biri mempunyai kandungan lemak antara daging kira-kira 12 peratus manakala kambing sekitar dua peratus saja, jurang besar yang memberi kesan kepada kesihatan.

“Dua peratus lemak yang ada pada kambing itu hanya terdapat pada beberapa bahagian di dalam badan. Jadi, risiko untuk menyebabkan penyakit itu kurang berbanding biri-biri. Selama ini kita yang salah faham,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut mendedahkan bahawa isu ayam cucuk yang heboh diperkatakan di negara ini sejak lama dulu hanyalah satu mitos kerana ia diharamkan sejak 1959 lagi.

Katanya, yang ada pada hari ini ialah suntikan vaksin kepada ayam untuk memastikan ia mempunyai imunisasi daripada sebarang penyakit.

Menurutnya, kaedah memberi vaksin ialah prosedur biasa dan tidak mempunyai implikasi kesihatan kerana ia sebenarnya baik untuk proses tumbesaran ayam.

“Sejak 1959, tiada lagi kaedah ayam disuntik hormon namun sehingga hari ini ramai mengatakan ayam dicucuk mengandungi racun dan tercemar. Sedangkan ia adalah suntikan vaksin biasa.

“Ayam daging yang kita lihat lebih gemuk dan berisi berbanding ayam kampung ialah hasil kemajuan teknologi genetik.

“Dengan kemajuan teknologi genetik, ayam sekarang mampu membesar 400 peratus dengan lebih cepat berbanding 50 tahun lalu dan ia selamat dimakan sebagai antara sumber protein termurah,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 13 September 2016

http://www.hmetro.com.my/node/166181
Serius baru tau benda ni..korang dah tau ke? Serius baru tau benda ni..korang dah tau ke? Reviewed by Teacher Basariah on Rabu, September 14, 2016 Rating: 5

Tiada ulasan:

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.