Seo Services

Sila haramkan gajet untuk anak bawah 2 tahun!

Assalamualaikum

BAGI LAGI ANAK MAIN GAJET SELALU

🔴 2 tahun lepas, Taiwan gubal undang-undang melarang anak dibawah umur 2tahun didedahkan pada gajet. Kanak-kanak bawah 18 tahun boleh guna gajet tapi ada had masa.

🔴Steve Jobs (rata-rata kenal kan) tidak benarkan anak-anaknya guna gajet pada hari persekolahan dan ada batasan kalau weekend.

🔴 Bill Gates hanya benarkan anak main gajet bila capai umur 14tahun.

🔴 Perkembangan otak berkembang sebanyak 80% dari otak dewasa bila umur anak 3 tahun sebab itu umur 0-3 tahun adalah tempoh yang tidak sesuai untuk anak terlalu kepada gajet. Nanti jejaskan perkembangan otak.

🔴WAJIB tahu yang stimulasi rangsangan (persekitaran) sangat diperlukan untuk 2tahun permulaan (eye contact bila bercakap dan respon).

So hasil tadi juga bagi tamparan pada ibu dan ibu yakin pada ibu bapa lain juga:

🔥Anak ni tengok pada ibu bapa. Sebab itu bila ibu bapa terlalu ke arah gajet, anak follow. Role model remember?

🔥Memang anak akan suka pada games dalam gajet sebab umur 0-3 tahun ni dunia anak-anak adalah bermain. Bak kata salah seorang pakar tadi bisnes anak-anak ialah bermain.

🔥Kalau seawal umur setahun tiada stimulasi rangsangan yang sangat diperlukan pada 2 tahun permulaan, penglihatan, perkembangan otak & tumbesaran akan terganggu 😭

🔥Jangan tanya kenapa anak suka tantrum (mengamuk) bila tidak dibagi gajet bila selama ni memang jadi teman rapat anak dah 😔 pappp tampar pipi ibu

🔥Kognitif (membezakan besar kecil tinggi rendah etc) anak boleh terganggu. Even dalam gajet misalnya saiz haiwan tidak sama dengan di luar - bila masuk sekolah could be problem untuk anak-anak.

🔥Attention deficit menakutkan. Sebab tu anak mula tidak dengar bila kita panggil dan kurang bercakap. Pokoknya benda lain pun tidak ambil peduli bila gajet depan mata.

🔥Anak kecil sepatutnya Ekstrovert (periang dsb.), tapi bila dengan gajet sangat anak jadi introvert (pendiam dsb.).

Sejujurnya ibu risau bila AN dalam sehari mencari gajet. Terkadang tu ada drama airmata bila ibu kata berhenti dulu. NA pun dah pandai tunjuk fon 😔

Macam yang pakar cakap there is no betul salah pasal gajet. Sebab teknologi akan stay. Cuma sebagai parents kita yang kena corakkan anak. No wonder orang kata guru pertama anak ialah ibu bapa bukan cikgu masa di sekolah.

Umur yang recommended untuk bagi gajet? 5 tahun.

Suka saya masukkan sekali analogi yang Pakar tu bagi tadi - kita dibenarkan bawa kereta bila umur sesuai (17 ke atas - pastikan ada lesen 😅) Sebab sudah pandai control dan ada kebolehan bawa kereta, sama juga prinsip nya dengan bagi anak gajet. Sebab itu walaupun recommended umur sebegitu tetap ada had masa. Parents kena peduli!

Cre. Nowa Nija
Sila haramkan gajet untuk anak bawah 2 tahun! Sila haramkan gajet untuk anak bawah 2 tahun! Reviewed by Teacher Basariah on Khamis, Ogos 17, 2017 Rating: 5

Tiada ulasan:

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.