Seo Services

5 tips jutawan dunia dan akhirat

Assalamualaikum

5 perkara yang saya belajar dari CEO Al-Ikhsan, Haji Ali Hassan sepanjang 2 jam di HQ Al-Ikhsan TTDI

Saya bukanlah penggemar sukan sejak dulu lagi. Cuma selepas berat maksimum saya 104kg 2 tahun lepas, saya mula mengamalkan gaya hidup sihat. Jaga pemakanan dan sesekali bersukan sampai berat turun 79kg.

Kasut pertama yang saya pakai untuk mula ubah gaya hidup saya beli di Al-Ikhsan. Warna hijau. Menyilau supaya senang orang nampak waktu malam.

Jadi peluang untuk jumpa sendiri dengan bos besar Al-Ikhsan memang satu peluang yang best. Tambah lagi saya dapat belajar direct bisnes dari otai yang memang berbisa.

Al-Ikhsan memiliki 100+ cawangan di seluruh Malaysia. Menariknya, semua cawangan adalah milik Al-Ikhsan. Tidak ada konsep franchise.

Terbaru, orang kata musim tengah gawat, kedai banyak tutup, Al-Ikhsan masih gah membuka cawangan baru di KLCC. Antara tempat yang sewanya paling mahal dalam Malaysia!

Jadi apa yang saya belajar dari Haji Ali Hassan, Ceo Al-Ikhsan?

1. Redha Customer

Bila berniaga, jangan tipu. Nanti pelanggan tak redha. Bila tak redha, bukan didunia sahaja, akhirat pun merana. Payah hidup.

Buat bisnes sebab kita nak bantu orang.

Bila kita niat bantu, baru kita bagi 100%, tak tipu orang. Kalau original kita cakap original. Jangan jual fake. Al-Ikhsan SEMUA barang original. Tak ada fake.

Baru bisnes boleh berkembang.

2. Harga biar mampu milik

Bila kita nak pelanggan Redha, jangan jual mahal sangat. Kita kan nak bantu orang.... Bukan ambil kesempatan.

Haji Ali banyak kali fight dengan brand-brand besar untuk turunkan harga. Katanya orang Malaysia pun nak pakai pakaian yang branded dan quality. Tapi dengan harga yang berpatutan.

3. Stay humble walaupun berjaya

Kali pertama saya jumpa Haji Ali saya, saya dapat lihat beliau sangat humble. Tak nampak pun macam orang kaya dan berjaya.

Beliau ada 1000 orang staff.  Tetapi beliau masih lagi kekal seperti orang biasa yang dahagakan kejayaan. Macam baru sahaja bermula.

Kadang-kadang bila tuan haji minta pendapat malu pun ada untuk bicara.

4. Allah dulu baru dunia

Saya tiba tepat waktu solat Asar. Waktu itu semua staff masuk ke ruang solat dan solat berjemaah.

Lepas itu baru kami meeting.

Beliau memang orang yang dahulukan Agama dalam semua hal.

5. Berpada dalam hidup walaupun kaya

Walaupun kaya, jangan terlalu membazir. Kita kaya macam mana pun still paling banyak pun makan sepinggan nasi.

Sama juga, kalau beli Ferrari mahal-mahal tapi maximum boleh bawa 110km/j tak ada guna.

Beli apa yang sepatutnya. Jangan membazir. Berpada-pada.

Belajar sesuatu?

Komen dan Share!


5 tips jutawan dunia dan akhirat 5 tips jutawan dunia dan akhirat Reviewed by Teacher Basariah on Ahad, September 24, 2017 Rating: 5

Tiada ulasan:

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.