Seo Services

Cara berus gigi si manja

SAYA TAKUTLAH NAK BERSIHKAN GIGI ANAK SAYA



Benda ni biasa terjadi dikalangan ibu bapa. Nak pula si comel tak reti duduk diam lagilah merisaukan ibu bapa di luar sana.

Apa yang ibu bapa diluar sana boleh buat ialah cubalah membentuk tabiat menggosok gigi bayi anda dua kali sehari. Lakukan sekali pada waktu pagi, pada masa yang sesuai dengan rutin anda. Bersihkan sekali lagi sebelum masuk tidur, selepas si comel minum.

Langkah memberus gigi si manja anda :

✅ Letakkan satu lapisan nipis ubat gigi pada berus gigi. Ia sepatutnya memenuhi kurang daripada tiga suku bulu kejur berus gigi.

✅ Gosok dengan gerakan membulat secara lembut. Tumpukan pada bahagian di mana gigi dan gusi bercantum. Ingatlah, semasa gigi sedang tumbuh, gusinya akan terasa sakit sedikit, jadi pastikan anda tidak menggosok terlalu kuat.

✅ Setelah selesai, pastikan si comel meludah semula ubat gigi, tetapi jangan membilas mulutnya dengan terlalu banyak air. Membilas selepas memberus gigi didapati mengurangkan keberkesanan ubat gigi.

Dengan meriba bayi anda secara menghadap ke depan, anda akan lebih mudah membersihkan giginya. Posisi ini juga sesuai apabila bayi anda telah membesar menjadi kanak-kanak.

Jika si comel enggan giginya digosok, berikannya sebatang berus gigi untuk dipegang. Dia akan rasa seperti dia mengawal keadaan. Benarkan dia menggosok giginya dahulu, kemudian anda pula membersihkan giginya.

Semoga bermanfaat 😇


#InfobyMhamsb #MinyakHerbaAsmak



Sumber : Babycenter.com

Mencari penawar bagi batuk, selesema, batuk berkahak, penat, dan kembung perut bayi anda? Minyak herba asmak kan ada 😄
0135819100 Cikgu Basariah
Cara berus gigi si manja Cara berus gigi si manja Reviewed by Teacher Basariah on Ahad, Disember 16, 2018 Rating: 5

Tiada ulasan:

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.