Seo Services

PERSAINGAN ANTARA ADIK BERADIK

Sempat je tangan tu kan? 😂

Perkara sebegini sudah biasa berlaku dikalangan anak anak kita terutama ketika mereka masih kecil. Nak pulak bila anak anda tahu yang dia akan dapat adik. Fuhh dia akan mula buat perangai nak tunjuk protes dia. Tak kurang juga yang tak sabar nak ada adik baru.

Normal ke perkara ni ? Benda ni normal sebenarnya sebab bila mereka membesar mereka semakin akrab. Persaingan ketika kecil ini mungkin adalah persediaan untuk mereka menghadapi dunia yang luas di kemudian hari.

Ketika ini anak anda yang berusia dua tahun betul-betul tidak faham kenapa dia berperasaan sebegitu atau apa yang dia boleh buat dengan bayi baru lahir yang menyakitkan hati itu. Dia hanya mahukan perhatian anda dan mungkin bertindak membuat sesuatu yang nakal atau merajuk.

Biasanya anak anda akan menunjukkan protes dengan :

❌ meminta susu dalam botol, walaupun di telah lama meninggalkan tabiat itu
❌ enggan berjalan
❌ berhenti menggunakan tandas latihannya
❌ cuba duduk di kerusi bayi adiknya
❌ melompat di atas sofa ketika anda sedang menyusukan si adik

Malah dia mungkin juga mencubit atau menyucuk-nyucuk adiknya. Ini pasti dapat menarik perhatian anda. Walaupun tidak menyenangkan, baginya ini adalah lebih baik daripada tidak diendahkan.

Anak kecil anda tidak faham bahawa cubitan itu menyakitkan. Dia masih belum dapat meletakkan dirinya dalam situasi orang lain. Apa yang dia tahu ialah mencucuk membuat adik menangis dan ibu pasti akan memberi perhatian penuh kepadanya.

Bukan senang nak membuat mereka faham. Next post cikgu akan share tips mengelakkan persaingan antara adik beradik.

Stay Tuned !


#InfoByMhamsb #MinyakHerbaAsmak #AsmakBabyCare

Pening kepala melayan perangai anak-anak kecil? Jom sapu Minyak herba Asmak dulu 😂
Hubungi 0135819100 Cikgu Basariah
PERSAINGAN ANTARA ADIK BERADIK PERSAINGAN ANTARA ADIK BERADIK Reviewed by Teacher Basariah on Khamis, Disember 27, 2018 Rating: 5

Tiada ulasan:

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.