Seo Services

Betul ke sayang?

Benarkah kita sayang anak kita ?

Jom semak sama-sama.

1. Kita pakai hp mahal-mahal,tapi anak nak beli mainan kita berkira.Lumrah kanak-kanak dengan permainan tak boleh dipisahkan.Apa salahnya sesekali belikan mainan untuk mereka?

2. Bila kita rasa nak makan sesuatu kita cepat-cepat dapatkan,tapi bila anak minta kita tangguh pula. Jika keadaan tak mengizinkan tak apa,tapi jika sengaja memang tak patutlah.

3. Kita lebih rela menghadap hp lama-lama dari melihat wajah anak kita dan melayani mereka.Kita rela melayan dunia alam maya berbanding realiti.

4. Kita solat dan beribadah,tapi kita malas mengajar anak kita sendiri.Kita serahkan pada pihak sekolah dalam urusan ini. Sedangkan jika kita sendiri yang mengajar mereka,pahala berganda kita akan dapat.

5. Kita sayang anak,tapi kita tak mendidik mereka betul-betul.Kita tak suka menegur anak kita.Tapi bila ada orang lain menegur anak kita,cepat pula kita sentap.

6. Kita biarkan mereka makan apa sahaja sesuka hati,walaupun ianya adalah makanan tak berkhasiat. Makanan yang baik akan melahirkan insan yang baik juga.

Jadi,benarkah kita benar-benar sayang anak kita pada erti kata yang sebenar?

Oh ye,ada satu lagi.

Kita bilang kita sayang anak,tapi bila anak tak sihat kita selalu sambil lewa.Kemudian bila dah melarat,barulah kita nak bawa mereka ke klinik atau hospital.

Kan bagus jika kita peka dengan keadaan kesihatan mereka?

Macam saya memang pastikan "first aid " sentiasa ada di rumah.Sebab saya tak suka terus ke klinik atau hospital bila anak tak sihat,kecualilah keadaan teruk.Bukan apa,klinik dan hospital dah cukup sesak,apa kata kita berusaha dulu.

Apa yang perlu ada dalam first aid tu ?

1. Panadol - ubat tahan sakit ;ini pun kalau tak tahan sangat sebab tak naklah ajar makan kerap,nanti jadi asyik nak bergantung pula

2. Minyak Herba Asmak - guna bila anak atau diri sendiri batuk,kahak,selesema,kembung perut,sembelit,pening /sakit kepala,terluka,kena gigitan serangga,sakit badan dan lenguh-lenguh.

3. Bedak Asmak @ Callovera - untuk melegakan masalah kulit

4. Fnc - untuk lenguh dan sakit kaki/sakit belakang

5. Asmak Herbs - membantu melegakan resdung,sakit gigi dan alahan

6. Cotton bud/ball/swab - untuk membersihkan luka,menyapu ubat dan menekap pendarahan

7. Antiseptik - untuk membersihkan kawasan luka

Ini yang wajib ada dalam first aid kami.


Tapi kalau dah melarat kena cepat-cepat jumpa doktor ye.

Saya suka merawat dulu anak,kalau masuk hari kedua atau ketiga nampak tak ok atau bertambah teruk,saya akan segera bawa ke hospital.

Semoga tip ini membantu.

P/s: untuk dapatkan produk Asmak di atas,insyaAllah saya sedia membantu.Saya sebagai pengguna,saya seronok berkongsi manfaat dari produk yang bagus.


#Asmak4u057 #057gempur #AnakSihatHatiTenang #WeAreFamily #AsmakDiamondMerdeka

0135819100 Cikgu Basariah
Betul ke sayang? Betul ke sayang? Reviewed by Teacher Basariah on Isnin, Ogos 19, 2019 Rating: 5

2 ulasan:

  1. Bak kata peribahasa lama : Sayang anak tangan-tangankan
    peribahasa baru pula : Sayang anak Asmak-asmakkan.

    BalasPadam

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.