Seo Services

ANAK DISERANG SEMBELIT


Sembelit pada bayi dan kanak-kanak adalah masalah umum yang sering dialami oleh banyak orang tua. Beberapa tips untuk mengatasi sembelit pada mereka termasuk:

1. Perbanyak cairan: Pastikan bayi atau anak Anda mendapatkan cukup cairan, seperti ASI (Air Susu Ibu) atau formula, terutama saat cuaca panas atau jika mereka sedang sakit.

2. Perhatikan diet: Pada anak yang sudah makan makanan padat, pastikan mereka mendapatkan cukup serat dari buah-buahan, sayuran, dan biji-bijian. Ini membantu melonggarkan tinja dan mencegah sembelit.

3. Berikan waktu untuk 'membuang': Pastikan bayi atau anak Anda memiliki waktu yang cukup untuk 'melepaskan hajat', hindari menahan mereka saat mereka merasa ingin buang air besar.

4. Pijatan perut: Lakukan pijatan lembut di sekitar perut bayi atau anak Anda untuk merangsang pergerakan usus. Gunakan Minyak Herba Asmak semasa melakukan urutan. Disarankan sapuan di sekitar perut, pinggang dan kawasan di atas ari-ari.

5. Amalkan minum minyak kelapa dara: Amalan minum 1-2 sudu minyak kelapa dara setiap hari semasa perut kosong turut membantu mengatasi masalah sembelit dan meningkatkan imuniti badan

Memahami dan mengatasi sembelit pada bayi dan anak memerlukan perhatian khusus agar mereka tetap nyaman dan sihat.

#sharingiscaring #anaksihathatitenang #sembelit #minyakherbaasmak
0135819100 Cikgu Basariah
ANAK DISERANG SEMBELIT ANAK DISERANG SEMBELIT Reviewed by Teacher Basariah on Sabtu, Oktober 12, 2024 Rating: 5

Tiada ulasan:

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.