Kisah kurma ajwa

Assalamualaikum

Ada orang kongsikan cerita ni dengan cikgu. Jom kita baca.

Sejarah Singkat Kurma Ajwa

Di dunia ini, memang ada banyak jenis buah kurma, tetapi yang istimewa hanya satu, yaitu kurma ajwa. Mengapa istimewa? Karena jika dilihat dari sejarahnya, kurma ajwa adalah jenis kurma yang langsung ditanam oleh Nabi Muhammad saw sekitar 1400 tahun lalu.

Mengapa disebut kurma ajwa?

Pada masanya, Rasulullah saw selalu makan kurma saat berbuka puasa, yaitu kurma Ajwa (ajua). Dikisahkan, ketika itu, Ajwa adalah nama seorang anak dari Salman Alfarisi, seorang nasrani yang akhirnya memeluk agama Islam dan mewakafkan kebun kurmanya di jalan Islam untuk perjuangan umat Islam kala itu.

Nah, sebagai penghargaan dan untuk mengenang jasa-jasanya tersebut, Rasulullah akhirnya menamakan kurma yang sering dimakannya ketika berbuka puasa dengan nama kurma ajwa.

Inilah sejarah kenapa kurma ini dinamakan kurma ajwa atau disebut juga dengan kurma nabi.

Berdasarkan sejarah tersebut, kini kita tahu betapa sangat istimewanya buah kurma ajwa ini bagi kehidupan, terutama bagi umat Islam.

Bahkan, di dalam sebuah hadist disebutkan bahwa rumah yang di dalamnya tak ada buah kurma atau tidak menyajikan buah kurma itu bagaikan rumah yang tak ada makanan.

Hadist tersebut memperlihatkan bahwa sangat pentingnya khasiat kurma untuk kehidupan manusia, terutama dari segi kesihatan.

Kredit : Neti Diana



0135819100 Cikgu Basariah
Kisah kurma ajwa Kisah kurma ajwa Reviewed by Teacher Basariah on Sabtu, April 04, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.