Seo Services

Kebaikan Tanah Liat Putih Untuk Kesihatan Tubuh Badan.

  1. Sebagai lulur

masker tanah liat putih
Dalam bidang kecantikan tanah liat berfungsi sebagai lulur atau masker tubuh, salah satu kebaikan lulur dapat di peroleh dari tanah liat ini. Tanah liat memiliki zat yang dapat menganjalkan kulit, menghilangkan kotoran dan mengecilkan pori-pori, membantu dalam pengelupasan sel-sel kulit mati dan mengurangi peradangan pada jerawat. Selain itu juga mengeluarkan racun dan logam berbahaya dari dalam tubuh dengan cara berendam dengan air yang telah tercampur tanah liat selama 30 minit.

2. Menjaga kesihatan pencernaan

sistem pencernaan
Tanah liat memiliki zat yang berbentuk seperti sponge yang mampu menyerap racun dalam tubuh.  Racun yang dapat dibersihkan itu ialah  aflatoxin yang dapat mengganggu sistem kekebalan tubuh. Selain itu tanah liat juga berfungsi untuk mencegah radang perut dan sembelit.

Tanah liat yang dapat digunakan untuk pengubatan diarrhea adalah tanah liat yang mengandung mineral kaolin, yang mengandungi pelbagai jenis mineral yang menjadikan ia  berwarna keputih-putihan. Selain itu juga, Tanah liat dapat menyerap racun bakteria seperti parasit, acidosis, ion hydrogen, dan hormon steroid berlebihan dalam kehamilan.

 

3. Mengubati osteoporosis

asteoporosis
Kandungan kalsium dalam tanah liat yang tinggi dapat membantu orang-orang tua dalam menjaga kesihatan tulang mereka. Jika anda selalu mengamalkan kalsium yang terdapat pada tanah liat ini pada usia yang muda, anda dapat mengelakkan terkena osteoporosis dikemudian hari. (Osteoporosis ialah penyakit tulang yang boleh menyebabkan tulang menjadi rapuh)

 

4. Penyembuhan luka

eczema 2
Kandungan zink dan zat besi pada tanah liat  berfungsi meringankan rasa sakit pada luka dan membantu menyembuhkan  serta menghilangkan bekas luka. Selain itu tanah liat juga dapat mengubati alergi pada kulit seperti ekzema.

 

5. Menghilangkan rasa pahit pada sayur

daun betik.jpg
Di dalam masyarakat, beberapa orang memanfaatkan tanah liat sebagai penghilang rasa pahit pada pucuk betik selain menggunakan air garam ataupun daun jambu biji. Beberapa orang memanfaatkan pucuk betik sebagai jenis sayur maupun ulam. Daun yang memiliki kegunaan untuk mengobati penyakit malaria ini memiliki kandungan  alkaloid yang berupa papain yang menyebabkan rasanya menjadi sangat pahit ketika dimakan.

 

Rawat Penyakit Dengan Bedak Asmak 

Bedak Asmak yang diperbuat daripada tanah liat putih merupakan penawar zaman-berzaman untuk semua jenis masalah kulit. Halal, Bersih dan Suci.

testimoni 10

 

14344203_1785244438428273_5462584684519937092_n.jpg

 

 

testimoni 11.png

 

testimoni Bedak Asmak 2.jpg

Sumber:https://petuapenyakitkulit.wordpress.com/2017/06/15/kebaikan-tanah-liat-putih-untuk-kesihatan-tubuh-badan/

0135819100 Cikgu Basariah
Kebaikan Tanah Liat Putih Untuk Kesihatan Tubuh Badan. Kebaikan Tanah Liat Putih Untuk Kesihatan Tubuh Badan. Reviewed by Teacher Basariah on Jumaat, Mei 24, 2024 Rating: 5

Tiada ulasan:

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.