Seo Services

Review I-pad Islamik - dedikasi khas buat Lydsunshine (^_^)

Assalamualaikum..

Atas permintaan Lyd (http://lydsunshine.blogspot.com/), cikgu buatla review sikit tentang i pad yang dibeli utk Razin ni ye..


Gambar ni terang sikit kan? cikgu amik daripada universiti google..huhu

Nak buat anak panah tak tau la plak..jadi kita bincang ikut bahagian2 ye..

Ipad ni dia main tekan2 ye..sebab dia cuma sticker je..dia peka terhadap sentuhan jari..setiap gambar tu ada bunyi2 tertentu..Jadi janganla bayangkan dia ni macam ipad cap epal dll tu..huhu

Mula2 nak on, tekan gambar suis bulat tu..dia akan cakap hai dlm bahasa arabla..

Kendian,kalau nak ajar syahadah,ada butang2 kat atas sekali..bawah dua butang tu ada pilihan surah2 pendek termasuk doa qunut. Tapi jangan terkejut dan stress bila dengar doa qunut tu sbb mmg x sama yang kita  amal kat Malaysia ni..tapi surah2 yang lain ok..ada ayat kursi dan 3 qul..

Pastu,butang seterusnya yang ada gambar2 orang solat ikut turutan..bila kita tekan dia akan bunyikan bacaan solat sesuai dgn pergerakan dalam gambar..kat sini pun ada beza sikit terutama bacaan mula2 sebelum baca Al-Fatihah dan doa tasyahud..tapi so far, utk bacaan masa sujud dan rukuk masih ok.bacaan al-fatihah ada dalam gambar pergerakan berdiri tu..

Seterusnya ada butang volume warna hitam..kita nak laras kuat dan pelan tekan je butang tu berkali-kali sampai puas hati..sebelah butang volume patut ada 2 butang(tapi dlam gambar kat atas satu je?pelik ni)..butang tepi volume utk nasyid (ada dua nasyid, Razin suka tekan butang ni je..huhu..satu nasyid kanak2 dan satu org dewasa..yang kanak2 tu cute bunyinya) dan sebelah nasyid utk qiraat (dia akan baca iqra dan abc sampai habis)

Bawah gambar ibu dan anak tu pula butang untuk tukar bahasa dan pilih utk huruf atau sebutan perkataan..boleh juga buat test utk uji ingatan anak guna butang "find words" or "find letters"..kita boleh pilih nak iqra' atau ABC melalui tukar bahasa Arab atau English..butang dia yang bawah gambar ibu dan anak tu..

Yang bawah sekali banyak2 tu ialah butang iqra' dan butan ABC..tekan2 akan ada bunyi dan boleh juga perkataan..Klu dah bosan main tekan balik kat butang bulat tu..nnt dia akan cakap.."maas salamah"..klu tak tekan pon,last2 dia akan tutup sendiri bila dia bosan..kwang3x..

So far, oklah..berbaloi dgn harga RM 32 cikgu bayar..kami beli ramai2 dapat harga tu termasuk pos..okla kan?hehe..

Lyd, puas hati tak ni?penat tau cikgu taip ni..(^_^)

Wassalam..


Review I-pad Islamik - dedikasi khas buat Lydsunshine (^_^) Review I-pad Islamik - dedikasi khas buat Lydsunshine (^_^) Reviewed by Teacher Basariah on Selasa, Julai 02, 2013 Rating: 5

5 ulasan:

  1. Salam kenal dari bunda, moga menambah sahabatan

    BalasPadam
  2. A ah. Saya beli yang murah sama peten kat pasar malam. Lom sampai rumah dah rosak hampeh tul

    BalasPadam
  3. salam kenal dari fifi.. ufairah tak pernah ade bnde ni.. takut nak belikan sebab nanti die campak.. ranap.. hihi..

    BalasPadam
  4. ye ke?yang ni dh banyak kali kena campak ke sana ke sini tapi syukurlah masih selamat lagi..huhu

    BalasPadam
  5. Hahaha.. terharunya.. cikgu buat review khas utk saya. Ooo cenggitu ke konsepnya. So, dia takde la boleh touch screen tukar2 screen ye. Baru le faham. Mcm tekan button je la yek. Ok.. Noted. Nanti kalo ada peluang bleh la beli. Thanks ye tolong review.

    BalasPadam

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.