Isnin, Januari 13, 2014

Kek Keju Meleleh D.I.Y (Versi Murah)

Assalamualaikum

Sejak kenaikan harga barang ni..selera cikgu sekeluarga makin besar plak..Nak membeli yang siap mahai berdengung..

Hari tu cikgu teringin sangat kek keju meleleh yang coklat, belila sebekas..harga dia RM22..sekali hadap je dah abes..Klu nak beli hari2 mau botak kepala laki cikgu tau..(Abg,jgn mara aaa..hehe)

So, jom kita buat sendiri yang murah

Bahan-bahan:

1. Kek coklat segera (beli kat giant dah siap RM 5 je)


2. creme cheese (beli kat TF RM 6.99)


3. Susu pekat (Beli kat KR1M RM1.35)


Cara-cara:

1. Putarkan creme cheese dengan setengah tin susu..klu suka manis boleh tambah lebih ye.Kalau takdak mixer boleh gak pukul guna tangan..yg penting sebati..tapi mau letih dulula..huhu (T T)


2. Sementara keju tu sebati dgn susu, bolehla menyusun kek yang dipotong ke dalam bekas. Klu kek Giant tu muat dua bekas saiz kat bawah ni.





3. Mulakan letak lapisan pertama keju dgn susu tu macam kat bawah ni.




4. Pastu letak selapis lagi kek coklat tu.Potong nipis baru sedap tau..jgn tebal sangat!




5. Pastu letak lapisan terakhir keju tu dan bolehla hias dgn parutan keju cheddar..klu nak jimat tak letak pon xpa..cuma tabur je 'chocolate rice' warna warni..cun sket..hehe..





Tadaa..dah siap!!

Disebabkan bekas pat sagi tu ada satu je,satu lagi cikgu boh dalam bekas bulat dan satu lagi dlm pinggan je sebab suami cikgu dak tak sabar nak makan..hehe (sekali lagi..jgn mare je abg..(^_^))









P/S: Moral of the story ialah...dengan modal tak sampai RM 15 dah boleh makan puas-puas..Yang penting mesti rajin tau!!

Wassalam


5 ulasan:

  1. oh my pandai nya buat... napala sy tak pandai buat benda2 mcm ni.. sedihhhh..pandai mkn je hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak pandai sgt..cuba jaya jer..sib baik menjadi..sedap dan murah..hehe..(^_^)

      Padam
  2. Ooo. Bagus bagus. Jimat pastu dpt makan puas2.

    BalasPadam
  3. Wahh, senangnye... raya haji ti blh buat.....;-)

    BalasPadam