Rabu, November 30, 2016

4 sebab anak kena ASMA

Assalamualaikum

Berikut adalah 4 sebab kenapa ramai anak kecik kena asma. Jom kita semak satu per satu ye 😊





Mesti kalian tak sangka kan ni sebab-sebabnya? Mari kita semak semula diri kita. Segala ujian yang diberi kepada kita mesti ada hikmah disebaliknya.

Mencari rawatan yang selamat buat pesakit asma? Jom cuba Minyak Herba Asmak. In shaa Allah berkesan. Selamat digunakan seawal bayi sehingga dewasa.

Selasa, November 29, 2016

7 keajaiban dunia

Assalamualaikum

Cikgu terbaca tulisan ini di group whatapps. Menarik dan menyentuh hati.

Sila kongsi dan sebar kisah ini jika rasa bermanfaat. 

Seorang guru memberikan tugasan kepada pelajarnya untuk menuliskan 7 Keajaiban Dunia.

Tepat sebelum kelas bersurai itu, semua pelajar diminta untuk mengumpulkan tugasan mereka.

Seorang gadis kecil yang paling pendiam di kelas itu, menyiapkan tugasannya paling akhir dengan perasaan ragu-ragu. Tidak ada seorangpun yang memperhatikan hal itu…

Selepas itu, guru memeriksa semua tugasan itu.

Sebahagian besar pelajar menulis demikian...

Tujuh Keajaiban Dunia:
1. Piramid
2. Taj Mahal
3. Tembok Besar Cina
4. Menara Pisa
5. Kuil Angkor
6. Menara Eiffel
7. Kuil Parthenon

Di saat memeriksa tugasan pelajarnya yang paling terakhir itu, guru terdiam...tugasan terakhir itu adalah milik si gadis kecil pendiam tadi…isi jawapannya adalah :

Tujuh Keajaiban Dunia:
1. Boleh Melihat
2. Boleh Mendengar
3. Boleh Menyentuh
4. Boleh DiSayangi
5. Boleh Merasai
6. Boleh Tertawa, dan
7. Boleh Mencintai

Setelah duduk diam beberapa saat, guru menutup semua tugasan pelajarnya.
Kemudian menundukkan kepalanya dan berdoa...

Mengucap syukur untuk gadis kecil pendiam dikelasnya yang telah mengajarkannya sebuah pelajaran hebat, yaitu:

'Tidak perlu mencari sampai ke hujung bumi untuk menemukan keajaiban. Keajaiban itu ada di sekeliling kita untuk kita miliki dan tak lupa untuk kita syukuri...'

Jom renungkan....

Kita hidup di gunung, merindukan pantai. Kita hidup di pantai, merindukan gunung.

Kalau kemarau kita tanya bila hujan? Di musim hujan kita tanya bila kemarau?

Duduk di rumah, berkeinginan untuk keluar. Setelah keluar berkeinginan untuk pulang.

Waktu sunyi mencari keramaian. Waktu ramai cari ketenangan.

Ketika bujang mengeluh keinginan untuk berkahwin. Sudah berkeluarga mengeluh belum miliki  anak. Setelah ada anak, mengeluh perbelanjaan hidup.

Ternyata, sesuatu nampak indah kerana belum kita miliki..

Bilakah kebahagiaan akan diperolehi kalau kita sentiasa memikirkan apa yang belum ada, tapi mengabaikan apa yang sudah kita miliki..

Jadilah peribadi yang selalu bersyukur dengan rahmat dan nikmat yang sudah kita miliki..

Mungkinkah sehelai daun yang kecil dapat menutup bumi yang luas ini? Sedangkan menutup mata dengan telapak tangan sahaja pun sudah begitu sukar..

Tapi, kalau daun kecil ini menutup mata kita, maka tertutuplah bumi yang luas ini..

Begitu juga bila hati ditutupi fikiran buruk sekecil manapun, maka kita akan melihat keburukan di mana-mana, dan bumi ini sekalipun akan nampak buruk..

Jadi, janganlah menutup mata kita walaupun hanya dengan daun yang kecil.
Janganlah menutup hati kita dengan sebuah fikiran buruk, walaupun cuma sehujung kuku.

Syukuri apa yang sudah kita miliki, sebagai modal untuk memuliakanNya.

Kerana hidup adalah waktu yang dipinjamkan dan amanah yang perlu dipertanggungjawabkan..

Bersyukurlah atas nafas yang masih kita miliki..

Bersyukur atas keluarga yang kita miliki..

Bersyukur atas pekerjaan yang kita miliki..

Bersyukur atas kesihatan yang kita miliki..

Bersyukur atas rahmat dan nikmat yang kita miliki..

Bersyukur dan sentiasa bersyukur di dalam segala perkara..

Semoga kita mendapat manfaat dan sentiasa bersyukur...

-copy n paste-

Bersyukurlah kepada tuhan yang memberikan kita nikmat hidup di dunia ini. Nikmat merasai kasih sayang dan merasai bahagia. Semoga hari yang dilalui seterusnya menjadikan kita insan yang lebih positif 😊😊😊




Isnin, November 28, 2016

Cara betul makan buah

Assalamualaikum

Hari ni cikgu nak kongsi pula penulisan tentang cara makan buah yang betul. Jemput baca dan tambah ilmu ye 😊

Terjemahan dari artikel asal.MAKAN BUAH-BUAHAN SEMASA PERUT KOSONG

Dr Stephen Mak merawat pesakit  kanser terminal dengan cara yang "un-ortodoks" dan ramai pesakit pulih.

Sebelum dia menggunakan tenaga solar untuk membersihkan penyakit kepada pesakitnya, dia percaya pada penyembuhan semula jadi dalam tubuh daripada sebarang penyakit. Lihat artikel beliau di bawah.

Ia adalah salah satu strategi untuk menyembuhkan kanser. Sehingga kini, kadar kejayaan saya dalam menyembuhkan kanser adalah kira-kira 80%.

Pesakit  kanser tidak akan mati. Penawar untuk kanser sudah dijumpai - dalam cara kita makan buah-buahan.

Ia adalah sama ada anda percaya atau tidak.

Saya minta maaf untuk beratus-ratus pesakit kanser yang mati di bawah rawatan konvensional.

MAKAN BUAH

Kita semua berfikir makan buah-buahan bermakna hanya membeli buah-buahan, memotong dan memasukkannya ke dalam mulut kita.

Ia tidak semudah yang anda fikirkan. Ia adalah penting untuk mengetahui bagaimana dan bila untuk makan buah-buahan.

Apakah cara yang betul untuk makan buah-buahan?

IA BERMAKNA TIDAK MAKAN BUAH SELEPAS ANDA MAKAN!

BUAH PERLU DIMAKAN KETIKA PERUT KOSONG

Jika anda makan buah-buahan semasa perut kosong, ia akan memainkan peranan utama untuk menyahtoksik sistem anda, membekalkan anda dengan banyak tenaga untuk penurunan berat badan dan aktiviti kehidupan lain.

BUAH-BUAHAN ADALAH MAKANAN PALING PENTING.

Katakan anda makan dua keping roti dan kemudian sepotong buah.

Buah-buahan tersebut sedia untuk masuk terus melalui perut ke dalam usus, tetapi ia terhalang daripada berbuat demikian kerana roti yang diambil sebelum buah.

Dalam pada itu makan keseluruhan roti dan buah-buahan ynag dimakan akan membusuk dan menapai dan bertukar kepada asid.

Apabila buah bercampur dengan makanan di dalam perut dan pencernaan jus, jisim keseluruhan makanan mula menjadi rosak.

Oleh itu, sila makan buah-buahan anda semasa perut kosong atau sebelum anda makan!

Anda pernah mendengar orang mengadu:

Setiap kali saya makan tembikai saya sendawa, apabila saya makan durian perut saya kembung apabila saya makan pisang saya rasa seperti ingin ke tandas, dan lain-lain ..

Sebenarnya semua ini tidak akan timbul jika anda makan buah-buahan semasa perut kosong.

Buah bercampur dengan makanan lain yang membusuk dan menghasilkan gas dan dengan itu anda akan merasa kembung!

Rambut beruban, botak, cetusan saraf dan lingkaran hitam di bawah mata semua ini TIDAK akan berlaku jika anda mengambil buah-buahan semasa perut kosong.

Tidak ada perkara seperti beberapa buah-buahan seperti oren dan lemon adalah berasid, kerana semua buah-buahan menjadi alkali dalam badan, menurut Dr Herbert Shelton yang membuat kajian mengenai perkara ini.

Jika anda telah menguasai cara yang betul untuk makan buah-buahan, anda mempunyai rahsia kecantikan, umur panjang, kesihatan, tenaga, kebahagiaan dan berat badan normal.

Apabila anda perlu minum jus buah-buahan - minum hanya jus buah-buahan segar, BUKAN dari tin, pek atau botol.

Jangan juga minum jus yang telah dipanaskan.

Jangan makan buah-buahan masak kerana anda tidak mendapat zat makanan langsung.

Anda hanya mendapatkan rasanya.
Memasak memusnahkan semua vitamin.

Tetapi makan keseluruhan buah-buahan adalah lebih baik daripada minum jus.

Jika anda perlu minum jus buah-buahan segar, minum perlahan-lahan, kerana anda mesti biarkan ia bercampur dengan air liur anda sebelum menelannya.

Anda boleh mengamalkan 3 hari diet buah-buahan  untuk membersihkan atau menyahtoksik badan anda.

Hanya makan buah-buahan dan minum jus buah-buahan segar sepanjang 3 hari.

Dan anda akan terkejut apabila rakan-rakan anda memberitahu anda bagaimana berseri anda kelihatan!

BUAH KIWI:
Kecil tetapi kuat.
Ini adalah sumber yang baik kalium, magnesium, vitamin E & serat. kandungan vitamin C adalah dua kali ganda daripada oren.

EPAL:
Sebiji Epal seharimenjauhkan doktor?
Walaupun epal mempunyai kandungan vitamin C yang rendah, ia mempunyai antioksidan & flavonoid yang meningkatkan aktiviti vitamin C dengan itu membantu untuk mengurangkan risiko kanser usus besar, serangan jantung dan strok.

STRAWBERRY:
Buah Perlindungan.
Strawberi mempunyai jumlah kuasa antioksidan yang tertinggi di kalangan buah-buahan utama & melindungi tubuh daripada penyebab kanser, salur darah tersumbat dan radikal bebas.

ORANGE:
Ubat paling manis.
Mengambil 2-4 oren sehari boleh membantu menjauhkan selsema, mengurangkan kolesterol, mencegah & membubarkan batu karang serta mengurangkan risiko kanser kolon.

TEMBIKAI:
Penghilang dahaga paling sejuk. Terdiri daripada 92% air, ia juga penuh dengan dos gergasi glutathione, yang membantu meningkatkan sistem imun kita.

Mereka juga adalah sumber utama lycopene iaitu oksida melawan kanser.
Nutrien lain yang didapati dalam tembikai adalah vitamin C & Potassium.

JAMBU BATU & BETIK:
Anugerah tertinggi untuk vitamin C. Mereka adalah pemenang jelas untuk kandungan vitamin C yang tinggi.

Jambu batu juga kaya dengan serat, yang membantu mencegah sembelit.

Betik kaya dengan karotena; ini adalah baik untuk mata anda.

Minum air SEJUK atau minuman selepas makan = KANSER

Bolehkah anda percaya ini?

Bagi mereka yang suka minum air sejuk atau minuman sejuk, fakta ini sangat bermakna kepada anda.

Ia adalah nikmat untuk minum secawan air sejuk atau minuman sejuk selepas makan.

Walau bagaimanapun, air  atau minuman sejuk akan membekukan makanan berminyak yang baru kita makan.

Ia akan memperlahankan proses penghadaman kita.

Apabila 'enapcemar' ini bertindak balas dengan asid, ia akan memecah dan diserap oleh enzim intestine lebih cepat berbanding makanan pejal.

Ia akan kekal di dalam usus.

Tidak berapa lama lagi, ini akan bertukar menjadi lemak dan mendorong kepada KANSER!

Ia adalah lebih terbaik untuk minum sup panas atau air suam selepas makan.

Mari kita lebih berhati-hati dan sedar. Lebih banyak kita tahu, lebih baik peluang kita boleh hidup.

Perut rasa sebu atau tidak selesa selepas makan? Angin tak boleh keluar dan sembelit? Ikhtiarlah dengan MINYAK HERBA ASMAK. In shaa Allah mujarab dan selamat!

Dapatkan sebotol hari ini!





Ahad, November 27, 2016

Tempoh pemulihan badan selepas bersalin

Assalamualaikum

Sempena cuti sekolah dah mula ni, bolehla rileks sket dari fikir kerja-kerja kat sekolah je..hehe..ni cikgu kongsikan pula perkara yang penting diketahui oleh suami dan ibu yang baru selamat melahirkan..jom check it out!

Tempoh pemulihan badan selepas bersalin

Anda mungkin ingin tahu tentang tubuh badan anda dan beberapa tanda ketika proses pemulihan ini. Antara perkara yang kerap menjadi perhatian dan persoalan ialah;

1-Rahim

Rahim anda akan mengambil masa 6 minggu untuk kembali ke bentuk asal. Saiz rahim sebenar adalah sebesar telur “double A” sahaja.

2-Bengkak

Bengkak kaki dan badan mengambil masa 4-6 minggu untuk hilang sepenuhnya. Adalah normal untuk tubuh menjadi lebih bengkak dalan tempoh 1-2 minggu, asalkan anda tiada masalah darah tinggi. Pada waktu ini badan akan mengalami kekurangan air kerana anda mengalami dieresis. Oleh itu, minum air yang mencukupi adalah sangat penting untuk memastikan aliran susu badan yang optima dan mengurangkan risiko sembelit.

3-Pendarahan faraj

Pendarahan faraj atau nifas mengambil masa 4-8 minggu untuk berhenti sepenuhnya. Sekiranya ia berhenti selepas 3 minggu bersalin dan datang kembali selepas beberapa hari, ia juga adalah normal. Darah yang keluar itu akan bermula dengan warna merah sebelum ia akan beransur-ansur menjadi warna coklat dan seterusnya coklat muda.

4-Luka Episiotomi

Luka ini akan mengambil masa 1-2 minggu untuk pulih daripada sakit dan 4-6 minggu untuk pulih sepenuhnya. Pastikan ia bersih dari cemaran seperti najis dan sentiasa kering untuk mempastikan ia lebih cepat sembuh. Lap dengan kain bersih dan anda boleh mengunakan alat pengering rambut jika ada.

5-Luka Pembedahan Cesarean

Pembedahan ini akan mengambil masa 4 minggu untuk pulih daripada sakit dan 8 minggu untuk pulih sepenuhnya. Berjumpalah dengan doktor sekiranya tempoh pemulihan anda memakan masa lebih lama daripada yang dijangkakan.

6-Stretch Mark dan Warna kehitaman pada kulit

Mengambil masa 6 bulan sehingga 1 tahun untuk hilang sepenuh, selalunya dari kemerahan ia akan menjadi parut putih yang pudar. Mereka yang berkulit gelap mungkin akan mengambil masa yang lebih lama.

7-Kebas Tangan (Carpal Tunnel Syndrome)

Selalunya hilang dengan sendiri selepas 6 minggu bersalin. Carpal tunnel syndrome terjadi disebabkan tekanan pada urat saraf pada pergelangan tangan yang kerap terjadi disebabkan kehamilan. Kalau tangan anda masih kebas dan sakit selepas tempoh tersebut, eloklah berjumpa pakar untuk rawatan seterusnya.
       
8-Buasir

Buasir atau hemorrhoid mengambil masa 4-6 minggu untuk pulih sepenuhnya. Walaubagaimanapun, sekiranya anda pengidap buasir kronik, ia mungkin akan kekal selagi tiada pembedahan dilakukan. Jumpa dengan doktor pakar sekiranya buasir masih tidak hilang walau setelah beberapa bulan bersalin.
       
9-Berat badan

Kenaikan berat badan semasa hamil kebanyakannya disebabkan oleh berlebihan bendalir tubuh dan juga tumbesaran rahim serta bayi. Kenaikan berat badan yang optimal adalah dalam lingkungan 10-15 kilogram selama sembilan bulan anda hamil. Kebanyakan dari pertambahan berat ini akan hilang dalam tempoh 2-3 bulan selepas bersalin. Sekiranya anda kelihatan masih berisi selepas 6 bulan bersalin, ia mungkin disebabkan anda mengalami kenaikan yang keterlaluan semasa hamil.

10-Perut buncit dan berkedut

Badan memerlukan 6 bulan – 1 tahun untuk kembali langsing tetapi bergantung kepada cara pemakanan anda semasa pantang dan cara senaman yang anda praktikkan. Buat senaman perut 3-4 kali seminggu semasa pantang dan anda mungkin akan langsing dalam masa yang lebih singkat. Walau bagaimanapun, bagi mereka yang menjalani pembedahan Cesarean, ia mungkin akan mengambil masa yang lebih lama disebabkan lemak kebal yang terbentuk pada sekitar

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

Copy n paste

Tahukah anda, Minyak Herba Asmak sangat sesuai digunakan oleh ibu dalam pantang untuk urutan bagi menghilangkan lenguh urat dan sendi. Minyak ini juga sesuai digunakan bagi menggantikan minyak telon bagi bayi. Jom dapatkan sebotol minyak yang ajaib ini! πŸ˜€




Sabtu, November 26, 2016

Sengkak rahim

Assalamualaikum

Hari ni cikgu nak kongsi sedikit info yang cikgu dapat dari seorang kawan. Info menarik ni bagi ibu yang baru sudah melahirkan πŸ˜€

"Orang bersalin normal kena sengkak..tapi orang bersalin czer tidak perlu sengkak?

APA ITU SENGKAK?

Urutan sengkak atau deep tissue massage dilakukan selama 3hari untuk mengemaskan keselurahan tubuh badan dan posisi rahim selepas hari ke40..

Pada hari ke44 bersalin,sebagai rawatan penutup bersalin normal dilakukan sengkak peranak atau tetap batu merian atau womb uplift massage untuk menetapkan posisi rahim kembali ke tempat asal.Di sini bidan tahu keadaan dan kesihatan rahim ibu.

Bagi perbidanan melayu,melakukan sengkak pada awal minggu sama sekali tidak boleh kerana rahim masih bengkak dan mantah.Perbuatan tersebut boleh menyebabkan kesan sampingan serius seperti tumpah darah atau sekatan keluaran darah nifas.yang lebih memudaratkan ialah posisi rahim terbalik secara menunduk atau mendongak atau serong (intervorted/retroverted).Apabila ini berlaku ia boleh mengakibatkan ibu sukar hamil atau mudah keguguran.

Sengkak peranak hanya boleh dilakukan pada hari ke44 selepas 3hari dirawat dengan urut sengkak yang dimula pada hari ke40 bersalin.

Ibu bersalin secara pembedahan tidak perlu melakukan sengkak peranak iaitu tidak perlu diasak naik peranak.Ini kerana semasa melahirkan anak,ibu tersebut tidak melakukan sebarang peneranan seperti kelahiran normal dan rahim juga tidak bertukar posisi asal.

-for info πŸ‘†πŸΎ.

copy paste

MINYAK HERBA ASMAK sangat sesuai digunakn untuk urutan ibu dalam pantang juga bagi mempercepat penyembuhan luka pembedahan dan luka bersalin. Hubungi cikgu di talian 013 5819100 untuk mendapatkan minyak yang istimewa ini πŸ˜€πŸ˜Š


Isnin, November 14, 2016

Nak rezeki murah? ini cara-caranya!



✅1. Letakkanlah sedikit makanan kucing dan semangkuk air diluar rumah utk kucing2 yg dtg..
....................................
✅2.Sisihkanlah sedikit dari hasil gaji @ upah jerih payahmu, untuk dsumbangkan kpd anak yatim & orang miskin.
....................................
✅3.Sentiasa sediakan wang kecil di dalam dompet utk diberikan kpd yg memerlukan.
....................................
✅4. Letakkanlah d bilikmu sebuah kotak. Setiap kali kamu merasa melakukan dosa, masukkan wang kecil kedalamnya. Genap 1 bulan, buka kotak itu & sedekahkan wang tersebut.
....................................
✅5. Jika kamu hadir dlm acara keramaian (keluarga & kerabat atau sahabat), belilah 1 @ 2 kotak air mineral, niatkan utk sedekah kpd orang2 yg memerlukannya (orang tua, sakit, kanak2 dan lain2).
....................................
✅6. Jika kamu membeli barang dari peniaga2 kecil kemudian kemudian peniaga ingin mengembalikan wang baki, biarkan baki wang itu untuknya (sedekah atau hadiah).
..................................
✅7. Belilah mushaf (al quran). letakkan di salah satu masjid. Bayangkan berapa pahala yg akan kamu dapat daripada setiap huruf bagi mereka yg membacanya.
..................................
✅8. Berikanlah perasaan gembira kpd setiap orang, khususnya kpd mereka2 yg sedang ditimpa kesedihan, dengan senyuman dan ucapan doamu yg tulus.
....................................  
✅9. Lemparkanlah senyuman kpd orang yg kamu temui, berilah salam kpd orang yg duduk, & bertuturlah dgn ucapan yg baik kerana semuanya adalah sedekah.
....................................
✅10. Jangan biarkan kamu tertidur, melainkan telah kamu ampuni setiap orang yg telah berbuat jahat kpdmu dari menghinamu, menyebarkan fitnah & menzalimimu.
....................................
✅11. Setkan pada handphone kamu,  penggera peringatan pada masa masa tertentu untuk anda baca surah al-fatihah @ al ikhlas untuk di sedekahkan kepada kedua ibubapa kita, sama ada masih hidup atau telah meninggal dunia...
....................................

Selamat bersedekah..Semoga kita dilimpahkan rezeki..Doakan yg terbaik utk kita semua..Aamiin3 Ya Rabbal Alamin...


Sabtu, November 12, 2016

Asal usul kanser rahim 😨😨😨😨



ASAL USUL KANSER DI RAHIM PERUT!!!

Kongsikan untuk para wanita (Bila lelaki yang terima tolong di hantar terus kepada wanita di sekitar anda).

*Jangan minum air ais, air soda berkarbonat, dan air kelapa ketika haid kerana pori kepala sedang terbuka pada saat haid dan boleh menyebabkan sakit kepala. Sangat berbahaya kesan ini boleh di rasakan ketika muda dan ketika tua nanti.*

*Jangan makan timun ketika sedang haid kerana getah yang ada pada timun boleh menyebabkan haid tersisa di dinding rahim.*

*Selain itu ketika sedang haid, tubuh tidak boleh terbentur, terjatuh dan terpukul oleh benda keras terutama bahagian perut kerana boleh menyebabkan muntah darah dan rahim boleh terluka.*

*Kajian membuktikan minum ais ketika haid boleh menyebabkan darah haid tersisa di dinding rahim, setelah 5 - 10 tahun dapat menyebabkan “KISTA & KANSER RAHIM”.*

*Tolong sebarkan info ini* kepada wanita sama ada ibu, isteri, anak perempuan kita, mahupun teman wanita, sebagai langkah berjaga-jaga.

Sayangi wanitamu. Indahnya berkongsi ilmu pengetahuan. Jangan putus pada anda sahaja ya. Melalui 1 kiriman saja mungkin anda sudah menyelamatkan seorang wanita, semoga bermanfaat bagi para wanita.

*Sumber : LPK (Lembaga Penyuluhan Kanser).*

Senggugut ketika haid? Sapukan Minyak Asmak bawah perut ketika haid. Moga bermanfaat😊


Jumaat, November 11, 2016

Wajib ke baca Al Quran setiap hari?

Bila ada ibu bertanya,

"Ustazah, saya sibuk sangat setiap hari. Tak sempat baca Al-Quran. Balik rumah kerja banyak, saya kerja..camana ya Ustazah?"

Saya takde jawapan.
Serius saya takde jawapan.

Sebab pada pendapat saya..Al-Quran bukan aktiviti sampingan yang aci buat sahaja..ia adalah KEWAJIPAN. 1 kewajipan kepada kita walau sesibuk manapun kita.

Apatah lagi untuk kita yang bergelar isteri dan ibu..emosi turun naik. Ujian datang kiri kanan depan & belakang..Sampai kadangkala kita terduduk. Sedih sangat mengenangkan nasib diri..Sebab tu sahabatku, Kita sangat perlukan Al-Quran.

Jiwa akan sakit kalau tak baca Al-Quran dalam sehari.
Hati akan lemah kalau tak mentadabbur Al-Quran berhari-hari.
Kita jadi serabut, keliru tak tentu hala..
Rasa nak marah, gelisah sepanjang masa.
Itu tak kena,ini tak kena.

Saya faham..kita sibuk..
Tapi adakah itu jawapan yang kita nak bagi di depan Allah nanti?
Malu sangat dengan Allah..
Macam-macam nikmat Allah bagi kita.
Kita nak kahwin..Allah bagi suami yang baik..
Kita nak anak..Allah bagi anak-anak yang comel..
Kerjaya yang best..
Kawan-kawan yang memahami..
Tapi bab Al-Quran kita berkira sangat..kenapa?

Sibuk apa sebenarnya kita?
Sedang Al-Quran itu ayat Allah, yang jadi panduan untuk kita melangkah di atas bumi sehari-hari..

[TIPS UNTUK DEKAT DENGAN AL-QURAN ]

+Pertama sekali, paksa diri. Mula-mula memang susah. Bila dah jadi rutin, insyaAllah susah sangat nak tinggal..Tengah pangku anak pun kita rasa tak sabar nak baca Al-Quran.

+ Kalau tak pandai,belajar. Jangan Malu. Ia Fardhu Ain ke atas diri kita. Biar malu atas dunia, jangan kita malu di akhirat sana.

+Rutinkan setiap pagi baca Al-Quran. Bangun awal sebelum Subuh. Tak banyak page pun takpe janji konsisten. Bila ada masa, baca lagi. Jadikan rutin. Alah bisa tegal biasa.

+MUJAHADAH. Sakit nak buat, susahnya Ya Allah.. Tapi lawan malas tu. Lawan segala alasan tu. AKU BUAT KERANAMU YA ALLAH. Aku nak dekat dengan Al-Quran. Moga dengan membaca & mentadabbur Al-Quran aku makin mengenali zat dan kekuasaanMu Ya ALLAH.

InsyaAllah bila kita ikhlas nak berubah Allah akan tolong. YAKIN SAHABAT! :)

#bacaALQURANhatitenang
#berubahkeranaAllah
#impiHusnulKhatimah

Cnp

Selasa, November 08, 2016

Contest artikel Minyak Herba Asmak

Assalamualaikum

~Aku dan MHAM~

Lumrah ada anak kecik, batuk dan selsema setiap bulan memang berpisah tiada. Masa Razin kecik, boleh dikatakan setiap bulan aku ke klinik untuk amik ubat demam dan selsema dia.

Perkara yang sama berulang semasa Rafif kecik tapi syukur Rafif antibodi kuat sikit, jarang sikitla dia ke klinik jika dibandingkan dengan abangnya Razin.

Perkenalan aku dengan Minyak Herba Asma bermula semasa aku mengandungkan Nurin. Lumrah ibu mengandung, tambah bila perut dah memboyot mula rasa nak mengah dan penat. Nak pulak masa tu, anak-anak pakat tak sihat. Tup-tup Cikgu NorFazilah Abd Mohd, sekarang CEO dan founder Syarikat Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd kenalkan dengan minyak ni. Guna dan rasa serasi sangat.

Dengan hanya sapu minyak istimewa ni di dada, belakang dada, labu betis dan tapak kaki, tidur malam ketiga-tiga anakku itu nyenyak sekali. Tiada lagi bunyi dengkur, batuk mahupun semput menyerang di tengah-tengah malam. Kalau nampak hidung salah mereka berair cepat-cepat cari minyak ni dan sapu sekitar hidung, lubang hidung sampai ke ubun-ubun. Alhamdulillah cepat baik selsema tanpa perlu telan ubat.

Disebabkan keunikan minyak ni, aku terus amik keputusan untuk jadi agen..ye la..sembuh batuk dan selsema malahan semput hanya dengan sapuan je ok! Best ke bestest?

Sekarang ni dah hampir setahunla aku juai dan guna minyak ni untuk  aku sekeluarga. Masa bersalinkan Nurin pon, minyak ni la yang jadi minyak telon..alhamdulillah tak kembung perut dan sembelit..syukur kepada Allah.

Minyak Herba Asmak dihasilkan secara teknologi nano dan melalui fasa RnD untuk hasil yang lebih berkesan dan cemerlang. SANGAT MESRA KULIT, TIDAK BERMINYAK, TIDAK MELEKIT DAN CEPAT MERESAP! Bukan ratusan, malahan ribuan testimoni telah diterima tau.

Kalau dulu kita berbangga menggunakan minyak Cap Kapak, sekarang bertukarlah kepada MINYAK HERBA ASMAK yang lebih baik, berkesan dan alami..sesuai untuk seluruh keluarga..



#mhamers
#minyakHerbaAsmak
#contestArtikelMinyakHerbaAsmak

Ahad, November 06, 2016

Sayangkan Islam? Baca ni

WAJIB BACA ..!!! Supaya Umat Islam Mengetahui Apa Yang Berlaku Dari Dulu Hingga Kini.

Apa Hebatnya Agama Lain Selain ISLAM..

'Pernah dengar cerita Aisyah Bukhari yang murtad tak lama dulu? Suratkhabar banyak menutup kes ini kononnya untuk menjaga perkauman, tak nak terjadi kacau bilau. Kes Aisyah yang murtad dan banyak kes murtad lain ditutup sedemikian rupa atas alasan bercinta, ikutboyfriend.

Cerita yang akan saya bawa ini agak panjang tetapi sekiranya kamu seorang Islam yang peka dan sayangkan agama kita Islam, buatlah sesuatu, paling kurang fowardkan email ni kepada saudara kita yang tak tahu menahu.

Ataupun selemah-lemahnya, berdoa agar kita semua serta saudara-saudara kita terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling besar ini.Ini bukan cerita rekaan saya tetapi hanya petikan dari ceramah yang saya dengar dari mulut peguambela kes ini Zulkifli Nordin di Madrasah Hidayah.

Murtad dikalangan orang Melayu kini sudah menjadi ancaman kepada kita. Indeks pencemaran akidah mengikut jabatan statistik dan perangkaan Tahun 1989 aje, 4776 orang Melayu mohon tukar nama dari Melayu kepada bukan Melayu atas alasan keluar dari Islam.

Tahun 1997, bila Saari Bustamah mengambil alih jawatan mufti dari Datuk Hashim Yahya, perkara pertama yang disentuh adalah murtad. Menurutnya sehingga Julai 1997, 3,000 orang murtad di KL sahaja. Tahun 1998 saja, 516 orang sudah murtad. Aisyah bukan kes pertama murtad, sebelum ini dah beratus kes timbul tetapi ditutup oleh pihak tertentu.

Setakat kes Aisyah, dah 40 fail murtad dikendalikan oleh saudara kita Zulkifli Nordin. Mengapa kes Aisyah ini kita rasa ralat sangat? Kes ini satu simbol yang tunjukkan pada kita orang Melayu. Sistem pertahanan akidah kita amat rapuh. Akidah kita diserang ditubi dari segala sudut. Yang kita tak nampak dengan menggunakan system perundangan dan kehakiman kita sendiri.

Kes ini boleh dilihat dari 2 sudut.

1.Bagaimana orang macam Aisyah boleh murtad

2. Bagaimana orang kafir laknatullah boleh menggunakan sistem hakiman kita untuk merampas anak orang Islam untuk dimurtadkan?

Apa yang berlaku kepada Haji Bukhari setelah 25 tahun didik anak dengan pengisian Islam yang hebat. Sedang dia mengimamkan sembahyang terawih di masjid tahun 1997 anak dia sedang dimurtadkan dirumah.

Aisyah adalah gadis Melayu biasa yang didedahkan dengan ilmu yang sepatutnya. Dalam keadaan macam tu, dia takkan murtad. Dihantar ke sekolah agama, dia belajar hingga tingkatan 6 atas dan boleh melayakkan diri jadi ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan ke peringkat Universiti Al Azhar kalau dia hendak . Dia dibesarkan dalam suasana yang bapanya imam. Datuknya juga imam yang dah berpuluh tahun imam Haji Tahir. Dia juga hafal surah Yasin. Dalam ertikata, tahu ayat apa, surah ke berapa yang dibacanya, ayat apa yang jadi azimat, semua dia tahu. Itu hebatnya Aisyah. Surah Sajadah pun dia hafal ... Masuk ITM dia terlibat dalam gerakan Islam. Dia didedahkan dengan gerakan Islam, dia tahu kelemahan-kelemahan Bible. Dari segi keterampilan, dia budak perempuan Melayu seperti biasa, pakai tudung dengan baju kurung bunga-bunga. Takde apa yang pelik pada dia, duduk di lembah keramat AU5C. Kakak dia pun macam itu juga keterampilannya. Tiap-tiap hari telefon bapanya lapor isu terkini. 2 tahun di KL begitu. Hari terakhir dia telefon 19 Nov 1997,

'Assalamualaikum ayah! Ni Intan (nama manja) cakap. Intan nak bagitahu, Intan dah kristian.'

Bayangkan hati seorang bapa. Kita sendiri heran macamana dia boleh murtad. Aisyah adalah simbol anak Melayu yang telah dididik dengan begitu rupa boleh murtad. Apa yang Haji Bukhari boleh buat? Airmata sahaja modal dia. Masuk TV menangis, keluar radio menangis, pergi forum menangis apa yang dia boleh buat? Semua dokumen mahkamah akan jadi bahan arkib termasuk permohonan kafir laknatullah itu minta Aisyah dibebaskan untuk dimurtadkan ..

Butir asal permohonan.. ....

Permohonan ini dibuat oleh Lennet Teoh Hui Leong seorang peguam Cina Kristian. (Read Herbes Corpes bawah bab 36 kanun acara jenayah). Tujuan untuk membebaskan seorang yang didakwa ditahan secara salah. Sebarang permohonan seperti ini perlu bagi sebab mengapa didakwa tahan secara salah. Permohonan dibuat bawah bab 36 atas alasan Article 11 Perlembagaan Persekutuan. Iaitu hak kebebasan beragama. Tiada langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu menyatakan, perenggan 6, bertarikh 28 November 1997 di Makamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur bahagian jenayah.

Sebab yang dia beri, 'Saya Lennet Teoh Hui Leong telah dilantik oleh Nur Aisyah untuk memberi nasihat kepadanya berkenaan dengan pertukaran agamanya kepada Kristian dan atas arahannya saya telah menyediakan surat sumpah untuk Nur Aisyah menolak dan meninggalkan agama Islam.'

Perenggan 23:
'Saya Lennet Teoh percaya bahawa Nur Aisyah sedang dikurung secara salah oleh keluarganya. Saya percaya tindakan ibubapa, abangnya dan bapa saudaranya telah melanggar hak kebebasan Nur Aisyah menganut agama pilihannya iaitu Kristian Khatolik'.

Kita tak boleh buat apa-apa sebab article 11:
Perlembagaan Persekutuan menyatakan mana-mana warganegara Malaysia yang telah cukup umur (18tahun) berhak mutlak menukar gamanya. Itulah perlembagaan kita yang memerdekakan orang Melayu kita tahun 1957. Perlembagaan itulah juga yang menjerut kita sendiri. Adakah anak cucu kita akan selamat dengan perlembagaan itu? Bila berlaku pertembungan antara hukum syara' dengan undang-undang sivil, undang-undang syara' akan terbatal. Maksud agama rasmi kita Islam adalah acara-acara rasmi hendaklah dibuat mengikut cara Islam. Contohnya perlantikan sultan, rasmi parlimen dll. Tak lebih dari itu. Bab kehidupan, politik, ekonomi.... semua tak termasuk.

Article 4 pula menyatakan:
'Mana-mana undang-undang yang bertentangan yang bercanggah dengan perlembagaan ini adalah batal dan tidak sah. Ini termasuklah hukum syara'.

Contoh kes Hartina Haji Kamarudin.

Pada masa ceramah ini dibuat, Haji Kamarudin ada dalam lokap, didakwa mencederakan seorang Hindu kafir laknatullah kerana memurtadkan anaknya.. Anak yang dibela selama 18 tahun dengan begitu susah payah datang ke Rumah dalam keadaan Hindu.

Haji Kamarudian seorang penjual sate di Perak. Beliau lepaskan anaknya selepas 18 tahun ke KL untuk cari kerja. Tak terlintas langsung di kepalanya anaknya akan murtad. Tak sampai 9 bulan, Hartina balik ke restoran bapanya dalam keadaan Hindu dengan nandek kat dahi . Bukan itu saja. Anak yang dimanjakan begitu rupa balik mencabar bapanya, bawa boyfriend dan kawan-kawan boyfriendnya sambil berpeluk-peluk dalam keadaan dia pun dah Hindu dengan nandek. Haji Kamarudin takek si kafir tu kat tengkuk, menggelupur dia depan kedai tu.

Haji Kamarudin juga dipelupur oleh kawan-kawan si Hindu tu sampai nak pengsan. Adik lelaki Hartina umur 16 tahun turut kena belasah kerana nak menyelamatkan akidah kakaknya depan kedai tempat bapanya meniaga.

Apa Hartina buat masa tu? Hartina papah kekasihnya dan biarkan bapanya menggelupur sendirian. Tak cukup dengan itu, dia pergi ke balai polis buat report bapak dia pukul boyfriend dia. 14 hari Haji Kamarudin dengan adik lelaki Hartina merengkok dalam lokap sebab report anak kesayangannya yang mempertahankan kekasih Hindunya. Tak cukup dengan itu disaman pula bapanya 3 juta. Remuk hati seorang bapa yang diheret ke penjara kerana anak sendiri. Tak cukup lagi, dia telah menghina bapanya dengan menukar nama Hartina Haji Kamarudin kepada Nivasni Rajeswari. Nama Hindu.

Semasa masih terlantar kat hospital (akibat dipukul binatang Hindu laknatullah ), Haji Kamarudin ditangkap polis semula sebab Hindu laknatullah ditembak oleh seorang yang tak dikenali. Jadi, Haji Kamarudin, anaknya dan anak saudaranya kena kurung masuk lokap kerana menjadi suspek utama kes tembakan tersebut. Anak yang ditatang begitu rupa akhirnya menyebabkan dia merana dalam keadaan hina di dalam negara yang negara Islam!! Haji Kamarudin juga dikenakan berbagai tuduhan. Setakat itu saja, 4 tuduhan.

Yusof Qardawi dalam kitabnya menyatakan hendaklah mempertahan akidah hatta dengan nyawa sekalipun. Itu yang Haji Kamarudin buat dalam mempertahankan hukum Allah, dilokap sedemikian rupa.

Lagi satu kes lain saudara baru kita, nama Yusof bin Abdullah , nama asal Hindunya Santana. Ada seorang isteri, namanya apa entah.Ada anak lelaki, nama Sunjay kalau tak silap. Usia 2 tahun masa tu. Ajak isterinya masuk Islam. Abangnya telah lebih 20 tahun masuk Islam. Isterinya kata ?eh!? Yusof bawa anaknya sekali masuk Islam dengan nama Mohamad Syazani bin Yusof. Dia hidup 2 beranak tu selama 2 tahun. Lepas 2 tahun si minaci datang semula dan bawak lari anak ini ke KL dengan boyfriend barunya.Yusof tak tahu apa nak buat, dia minta mahkamah syariah Alor Setar keluarkan perintah penjagaan hak ke atas anaknya.

Mahkamah pun bagi. Dia pun datang ke KL dan ambil balik budak tu. Si emak ni pergi mahkamah tinggi KL mintak hak jaga anak. Mahkamah tinggi bagi pada si minachi ni. Heran sungguh. Bila si minachi ni tak dapat nak ambil balik budak tu, dia pergi report polis. Tahu polis buat apa? Cari Yusof dan tangkap! (padahal Yusof dapat hak penjagaan daripada mahkamah syariah Alor Setar). Yusof masuk lokap 8 hari.

Lepas tu polis ambil balik budak tu kasi pada emaknya. Hari ini, budak tu kembali jadi Hindu. Tak cukup dengan itu, kurang ajarnya si minachi ni, dia minta pulak mahkamah tinggi batalkan perintah jagaan anak yang dikeluarkan oleh makamah Syariah Alor Setar yang diberi pada Yusof.

Dalam kes Suzie Teoh, seorang budak perempuan dari Kelantan umur 16 Tahun telah peluk Islam atas kerelaan sendiri. Bapa dia tak suka, lepas tu saman anak sendiri dan saman Majlis Agama Islam Negeri Kelantan, heret anak dia ke mahkamah persekutuan. Dia mohon pada makamah, agar istiharkan anak dia masuk Islam tak sah.

Masa tu, Tun Salleh Abas yang jadi hakim. Beliau seorang yang alim dan warak. Bila dihadapkan dengan kes Suzie Teoh, menangis Tun Salleh Abas. Terpaksa buat perisytiharan. 'Dibawah Perlembagaan Persekutuan, hak seorang anak tertakluk dibawah jagaan ibubapanya selagi belum cukup 18 tahun. Kalau nak tukar agama, kena minta kebenaran ibu bapanya. Semasa Suzie Teoh masuk Islam, berumur 16 tahun. dia tak sah peluk Islam.' Atas kearifan dan iman Tun Salleh Abas, dia simpan fail tu dalam lacinya selama 2 tahun. 2 tahun kemudian, lepas hari jadi Suzie Teoh yang ke 18 tahun, dia buka balik kes itu dan bagi peluang Suzie isytiharkan agamanya sendiri.

Penuh mahkamah nak tahu kes tu; wartawan tempatan, wartawan asing semua nak dengar keputusan. Terketar-ketar budak tu. Baru umur 18 tahun. Sambil menangis, budak tu kata ' Saya yang arif, kekal dalam agama saya, saya masih nak nama Nur Aini.' Maka Tun Salleh Abas pun dengan bangga mengisytiharkan Islamnya sah dengan namanya Nur Aini. Selamat akidah seorang budak. Sebab itu jugalah Tun Salleh Abas kena buang atas 5 tuduhan. Tuduhan kedua atas sebab melengahkan kes seorang budak tanpa sebab selama 2 tahun. Itulah harga yang Tun Salleh Abas terpaksa bayar.

Kes terakhir sekali yang paling teruk, kes saudara Ibrahim, isterinya Siti Solehah dan anak perempuannya usia 5 bulan mati dipancung kerana tidak mahu kembali kepada agama asalnya, Hindu. Pada malam hari Valentine 14 Februari, pada waktu anak Melayu bertukar tukar bunga di Dataran Merdeka. 3 Saudara kita mati dipancung dalam sebuah kontena demi mempertahankan agama.

Peristiwa 13 Mei tercetus apabila seorang budak Melayu dibunuh kerana dia Melayu bukan kerana dia Islam. Dalam sejarah Melayu, tiada lagi orang Melayu dibunuh kerana Islam. Semuanya sebab Melayu. Inilah pertama kali.

Jika kita sorot semula sejarah Islam Yasir, bapa kepada Amar diseret di hadapan. Amar diugut supaya tukar agama. Kalau tidak, bapanya Yasir akan dibunuh. Amar kata,'Allah hu Ahad'.. Terus Yasir kena pancung di padang pasir. Kemudiannya, Sumaiyah ibunya juga disula dari bawah tembus ke jantung. Mampu berkata 'Allah hu Ahad'. Berlari Amar menemui Rasullullah SAW. Dan akhirnya, mengikut sejarah, Amar menjadi seorang mujahid berperang bersama Rasullullah SAW. Itu zaman puak Quraisy kafir laknatullah berkuasa. Rasullullah SAW tiada kuasa lagi pada masa itu.Rasullulah tak boleh buat apa.

Dalam kes kita, bukan sahaja Ibrahim dipancung kepalanya sehingga putus, tak cukup lagi, tangannya juga turut dipotong. Sehinggakan Majlis Agama Islam Selangor terpaksa minta masjid mandikan jenazah saudara-saudara kita yang mati syahid itu. Apalah dosa anak kecil yang berusia 5 bulan itu? Ibrahim dan Siti Solehah bukan calang-calang orang. Ibrahim seorang saintis Pakar Geologi manakala isterinya Siti Solehah, seorang Pakar Botani.

Tanda-tanda syahid jelas pada ketiga mayat tersebut. Walaupun 5 hari dalam peti sejuk darah masih memancut keluar pada ketiga-tiga mayat. Bayi yang berusia 5 bulan masih mengalirkan darah hangat seperti baru mati. Peluhterpercik pada dahi mereka. Mereka dikebumikan di kubur Bukit Kiara. Kalau saudara semua tak mengalirkan air mata melihat kubur mereka bertiga terutama bayi yang berusia 5 bulan itu, mesti ada yang tak kena dengan hati kita Hebat mana kita sehingga tak boleh mempertahankan saudara kita sendiri Sedangkan Ibrahim telah melaporkan pada pihak polis dan Majlis agama yang dia diancam untuk dibunuh supaya kembali ke agama asalnya.

Dalam satu hadis yang berbentuk futuristik (masa depan), Rasulullah SAW berpesan 'Bersegeralah kamu melakukan amalan soleh kerana akan datang kepada umatku di suatu masa, satu fitnah yang begitu besar yang datangnya seperti satu kepingan hitam di malam gelap gelita tak nampak'.

Sahabat bertanya 'Apakah fitnah besar itu ya Rasullullah? ' 'Fitnah itu adalah kamu akan lihat umatku di hari itu, di waktu itu,pada masa itu, pagi hari Islam, petang kafir. Petang Islam, pagi kafir balik.' Sahabat bertanya lagi. 'Mengapa begitu ya Rasullullah? ' Rasullullah SAW menjawab, ?Sebab dia jual agamanya dengan nilai dunia'.

Imam Ghazali pernah berkata dalam perkara ini, 'Akan datang fitnah murtad ini dalam keadaan seperti semut hitam di atas batu hitam di malam gelap.' Mana nampak? Kecuali kalau jiwa kita tengok satu perkara dengan cahaya keimanan.

Bagaimana gerakan murtad ini berjalan di Malaysia sehingga kita tak nampak langsung. Gerakan Hindu kita tok sah sebutlah Belum habis cakap, dah ada yang tunggu dengan parang kat luar. Gerakan Yahudi lagilah teruknya. Henry Ford (orang kaya yang buat kereta Ford tu) pernah menulis berkaitan Yahudi tahun 40an atau 30an dulu dalam bukunya 'International Jew' (tak Silap saya).

Unsur Yahudi begitu tebal dalam masyarakat kita tapi kita tak nampak. Paling nyata, rokok yang orang kita hisap tu. Setiap satu batang itu ada saham kepada puak Yahudi. Takde kilang rokok yang bukan Yahudi punya. Sapa yang hendak berenti merokok, ambil ni sebagai iktibar. Yahudi punya kerja, baru letak bola sebijik, 70 ribu Melayu tak sembahyang kat stadium Shah Alam. Belum kira yang kat rumah lagi.

Bab Kristian, lebih terancang, lebih terperinci lagi. Semenjak kalah dalam perang salib terakhir, iaitu dalam pemerintahan King entah apa nama ke 6 yang terakhir. Sebelum dia mati, dia telah berwasiat dan wasiatnya ada ditulis dengan emas di London . Dia berkata: 'Kepada semua pemimpim-pemimpin Kristian, kita hari ini telah melakukan kesilapan besar, kita berperang dengan tentera Islam dengan pedang, bukan berperang dengan akidah yang ada pada mereka. Sebab tu Islam menang walaupun 30 ribu tentera mereka dengan 300 ribu tentera kita, mereka tetap menang sebab mereka (orang Islam) berperang kerana nak mati. Kita perang untuk hidup. Oleh itu, hendaklah kita tukar strategi. Melancarkan peperangan ideologi, fahaman dan budaya keatas orang Islam.'

Wasiatnya berjaya dilaksanakan setelah King tu mati, 1492, kerajaan Islam Andalusia yang paling agung pada masa itu tumbang di tangan Kristian. 1511 kerajaan Islam Melaka tumbang, tak lama lepas tu, tumbang kerajaan Islam Pattani . Tak lama selepas tu, tumbang kerajaan Islam Kedah . Tak lama lepas tu,tumbang kerajaan Islam Mindanao ..Lepas tu kerajaan Islam Acheh ... semuanya satu demi satu..

Macamana benda ni boleh terjadi?

Sebab gerakan Kristian berdasarkan kepada 3G. GOSPEL,GOAL, GLORY . Pertama kitab dia, kedua kekayaan kita, ketiga menang terhadap Islam. Kalau kita tengok sejarah, Alfonso De Albuqueque bukan datang ke Tanah Melayu bawa tukang masak sebab nak rempah kari kita. Dia bukan makan kari, dia datang bawa mubaligh Kristian Francis Xavier (kalau saya tak silap eja), sebab nak sebarkan ajaran Kristian.

Bagaimana cara dia sebarkan Kristian nih?

Orang kita panggil, gerakan halus.Dia panggil semua mubaligh Kristian yang nak datang ke Asia ni. Dia guna kaedah 'garam dan ragi'. Garam sebagai perasa, ragi untuk penapaian. Contohnya ubi kayu. Waktu siang asalnya ubi kayu kita letak ragi, esoknya masih lagi bentuk ubi kayu tapi sebenarnya tapai. maksudnya, dia kekalkan orang Melayu dengan identiti Islam. Hakikatnya kehidupan kita bukan cara Islam lagi . Cara inilah yang Rasulullah SAW kata macam kepingan hitam di malam gelita. Inilah yang Imam Ghazali kata macam semut hitam atas batu hitam di malam gelita tu.

Pertama, melalui sistem pendidikan. Di Malaysia, macam-macam sekolah dengan nama mubaligh Kristian. Convent itu, Saint ini. Menurut satu petikan seorang mubaligh Kristian pada masa itu yang ditulis semula oleh George Peters dalam sebuah buku tahun 40an. Kepada mubaligh-mubaligh Kristian yang nak datang ke negara kita, berkaitan pendekatan garam dan ragi'.

Pendekatan seperti ini tidak memerlukan seorang Muslim Melayu berkenaan meninggalkan system kemasyarakatan yang dituntut oleh agamanya. Sebaliknya orang tersebut hendaklah digalakkan terus tinggal dalam masyarakatnya. Justeru itu, ragi tetap ujud dalam keutuhannya. Dia akan menjadi bagaikan sebuah lampu (Kristian) yang diletakkan dalam gelap. Penyebaran agama Kristian nanti akan terserlah dalam sifat kerohanian, bukannya organisasi. Dirasa kesegarannya, bukan bersikap kalam. Dinamik dan etikal, bukan bersifat formalistik.

Pendekatan begini telah memperlihatkan kebaikannya. Lantaran ia tidak menganjurkan ahli Melayu tadi menjadi ahli baru Kristian yang formal, menyendiri terpisah dari masyarakatnya. Sebaliknya ia memberi laluan agar dapat dimasukkan semangat dan ajaran Jesus bagaikan sebutir ragi yang bertindak dengan proses penapaiannya ke atas seluruh masyarakat Melayu seluruhnya.

Ajaran Kristian akan bertindak melahirkan revolusi , justeru itu nanti,dapatlah dikatakan bahawa kita nanti akan memperolehi satu Kristian muslim Melayu tempatan yang mencerminkan Kristian muslim Melayu sejati.. 'Sebenarnya dia ingin. Akan datang suatu masa nanti, orang Melayu sendiri tanpa dipaksa-paksa akan buat revolusi untuk menjadi Kristian. Cara kebajikan pulak... Hari ni sapa tak kenal kelab rotary yang cuci buah pinggang,kelab lion, bulan sabit merah, Saint John's Ambulans, sapa tak kenal palang merah. Mereka masuk dengan cara menghidupkan sekularisme. Sekularisma adalah satu cara mengasingkan agama daripada kehidupan. Itulah kita hari ni mengasingkan Islam daripada kehidupan dunia. Cara lain adalah dengan menghidupkan maksiat. Kita kena ambil tindakan samada dengan tangan, dengan mulut, atau paling lemah sekali, dengan hati.

In Sha ALLAH..

Bangun malam buat sembahyang hajat agar kita semua diselamatkan dari fitnah besar ini. Paling kurang pun, fowardkan email ni kepada saudara kita yang lain yang tak tahu menahu tu. Kita kena peka. Ini semua tanggung jawab kita semua.

Akhir sekali, email ini tiada kena mengena dengan ceramah nak berkempen politik atau apa saja. Sekadar meniupkan semangat perjuangan dalam diri kita yang mengaku Islam ini. Ni lah masanya kita bangkit pertahankan agama Islam sebelum terlambat.

kawan-kawan yang dikasihi, tolong forwardkan email ini untuk pengetahuan dan tindakan kita semua sebagai orang Islam agar perkara ini boleh dijadikan iktibar dan benteng untuk kita mempertahankan akidah kita yang telah di Islamkan atas tiket keturunan dimana dengan sebab ini kita telahpun mendapat banyak rahmat dan belas ihsan dari Allah tanpa perlu melalui hidup Sebagai seorang yang terpesong dari ajaran-Nya dan sentiasa mencari-cari jalan yang betul.

Di harap rahmat Allah dan doa-doa para waliullah dapat melindungi kita sehingga kita kembali ke sisi-Nya. Sementara itu, berhati-hatilah dalam apa jua yang kita lakukan dan sentiasa beringat kepada Allah.

#Jan_EG

Jumaat, November 04, 2016

BANTUAN KECEMASAN JIKA KENA STROKE

Jika ada di antara keluarga kita yang terkena stroke, jangan panik. Itu kuncinya. Sebab, jika anda panik, justru akan memburukkan lagi stroke yang dialaminya.

Ada 1st aid (langkah pertama) dijamin sangat berkesan. Cara ini sudah diperkenalkan secara meluas, agar menjadi pertimbangan masyarakat sebagai alternatif pertolongan pertama bagi orang yang terkena stroke.

Cara ini merupakan kaedah penyembuhan melalui "Pelepasan Darah". Tujuannya untuk menolong si pesakit agar stroke itu tidak 'fatal'. Bahkan dipastikan hampir tidak ada kesan sampingan.

Perlu diketahui, orang yang terkena stroke, pembuluh darah di bahagian otak lambat laun akan menuju ke proses perpecahan. Bila menghadapi keadaan demikian, jangan panik ... jangan sekali panik.

Dimana pun pesakit berada (bilik mandi, bilik tidur, atau ruang tamu), jangan dipindahkan terburu-buru. Kerana bila dipindahkan, akan mempercepatkan proses pecahnya pembuluh darah itu.

Di tempat kejadian itu, alihkan si pesakit supaya dalam posisi duduk, agar dia tidak terjatuh lagi.

Setelah berada dalam posisi duduk, kini tiba masanya untuk melepaskan darah.

Jika di rumah ada jarum suntik, itu lah paling baik. Kalau tidak ada, pakailah jarum jahit atau jarum pentol. Sebelum itu, jarum sepatutnya disterilkan dengan dibakar api sejenak.

Kemudian tusuklah kesepuluh hujung jari kedua tangan agar berdarah. Bila darah tidak keluar, boleh dipicit atau diurut, hingga kesepuluh jari itu menitiskan darah (setiap jari setitis).

Beberapa minit kemudian, si pesakit dengan sendirinya akan sedar kembali.

Bila mulutnya sumbing atau condong, tariklah telinganya sampai merah. Di bahagian daun telinganya juga harus ditikam dua tusukan jarum, sehingga masing-masing telinga menitis dua titisan darah.

Beberapa minit kemudian mulutnya akan kembali normal.

Setelah semuanya dirasakan normal, tanpa gejala lain, barulah si pesakit dihantar ke tempat rawatan. Insya Allah masa krisis sudah boleh ditangani.

Jika anda terburu-buru mengangkut mangsa dengan ambulans, maka sepanjang jalan akan terjadi goncangan/gegaran. Sesampainya ke rumah sakit, hampir semua saluran darahnya akan pecah, dan akan berlaku pendarahan yang teruk di dalam otaknya.

Jika itu berlaku, mangsa sukar untuk diselamatkan oleh rawatan perubatan, ada mujizat pun sukar untuk mempertahankan nyawanya.

Umumnya, reaksi daripada ahli keluarga atau masyarakat ialah akan terburu-buru membawa pesakit stroke ke rumah sakit untuk rawatan. Padahal, kejutan sepanjang jalan akan mempercepatkan pecahnya pembuluh darah. Banyak pesakit yang mengalami kerosakan fatal di bahagian pembuluh darahnya.

Maka, pendarahan otak menduduki tempat kedua dalam ranking punca kematian. Mungkin ada yang bernasib baik kerana tidak fatal. Tetapi yang lumpuh seumur hidup merupakan suatu kerugian besar bagi si mangsa, keluarga, dan masyarakat.

Sememangnya pendarahan otak sungguh mengerikan.

Andai kita dapat mengingati cara pelepasan darah ini, maka itu dapat memberi pertolongan pertama. Oleh itu, dengan pantas dapat menolong si pesakit, supaya tidak berlaku kematian.
*Saiful*
*MEDIC JPAM*

Sharing is caring...
Untuk perkongsian bersama.


MINYAK HERBA ASMAK juga boleh digunakan untuk urutan pesakit strok..berminat dapatkan minyak ini? Hubungi talian 0135819100(basariah) @ 0134809100(nasron)

Rabu, November 02, 2016

Cara cepat surutkan Bengkak

Assalamualaikum

Anak-anak aktif tu perkara biasa..lumrah budak memang suka melompat kan?

Baru-baru ni anak saya, Rafif melompat-lompat dan terhentak bucu kerusi..tudia bengkak besaq sangat macam bola ping pong..sib baik tak kena mata ja..

Bila anak terhantuk benda kuat..perkara perlu buat:
1. Tuam cepat-cepat dengan ais
2. Dan surut sket..sapukan MINYAK HERBA ASMAK

Alhamdulillah..masuk hari kedua..dah surut banyak bengkaknya..

Best tau minyak ni..bukan sekadar untuk batuk,selsema, asma, luka-luka ringan dan bengkak pon elok..

Nak cuba? Pm nombor kat gambar tu ye πŸ˜€