Seo Services

Kerana sebekas spageti

Assalamualaikum

Pagi ni kami sekeluarga bersarapan dengan spageti carbonara. Sesekali tekak ini teringin pula merasa makanan barat. Mengada!

Usai makan, saya dapati masih banyak spageti di atas dapur. Sementara masih panas, terfikir pula nak disedekahkan kepada jiran. Jiran di sebelah rumah ni tiada nampaknya. Teringat pula jiran yang agak jauh sikit dari rumah. Anaknya bersekolah sama dengan anak saya. Lantas saya meminta anak sulung saya, Razin keluar dan menghantarkan sebekas spageti ke rumah sahabatnya itu.

Saya segera masuk ke bilik dan mula menarah timbunan gunung kain baju yang seminggu tidak ditarah. Adus, letih sekali!

Sedang leka saya mengelaskan pakaian yang telah dilipat kepada bahagian masing-masing, terdengar laungan Razin memanggil nama saya berulang-ulang. Bergegas saya mendapatkannya. Risau pula kalau ada apa-apa.

"Mama, ibu Umar nak beli minyak asmak yang macam biasa tu sebotol," ujar Razin sambil menghulurkan not RM50 kepada saya. Syukur alhamdulillah. Niat saya yang ikhlas untuk bersedekah pagi ini, nampaknya langsung Allah balas dengan membuka pintu rezeki buat saya di pagi hari.

Segera saya masuk ke bilik kerja dan mengambil stok Minyak Herba Asmak 30ml, dimasukkan ke dalam plastik dan turut saya selitkan cenderamata dalam plastik itu. Memang biasa saya berikan hadiah kepada semua pelanggan saya. Rasa gembira dapat berkongsi rezeki dan menggembirakan orang lain.

Saya dapatkan Razin sambil menghulur plastik berisi minyak asmak serta wang baki sebanyak RM11. Tidak lupa juga saya berpesan kepada Razin untuk membuat akad jual beli dengan ibu sahabatnya itu.

Syukur, alhamdulillah. Peristiwa kecil pagi ini membuka mata saya betapa benar sedekah itu pembuka rezeki. Semakin banyak kita memberi, semakin banyak kita menerima. Sifir Allah tak sama dengan sifir yang kita belajar dalam mana-mana buku teks di dunia ini. Yakin bahawa Allah adalah pemberi rezeki utama dan sentiasa bersyukur kepada Nya. Bukankah semakin kita bersyukur kepada Allah, semakin banyak Allah akan beri kepada kita?

-Teruskan ikhlas dalam memberi-
22/4/2018, 1.11pm

Minyak 30ml ini adalah minyak yang paing digemari ramai. Com cuba sebotol!


0135819100 Cikgu Basariah
Kerana sebekas spageti Kerana sebekas spageti Reviewed by Teacher Basariah on Sabtu, April 28, 2018 Rating: 5

Tiada ulasan:

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.