Kecik ke besaq?

Assalamualaikum

Yang besar tak semestinya gagah, yang kecil tak semestinya lemah.

Paling mudah, cuba tengok cili. Semakin halus cili tu, semakin pedas tau dia. Manusia pon macam tu. Jangan kita ingat, orang yang besar ni mereka kuat, kadang nak angkat benda berat sikit tak boleh. Orang lebih kecil boleh pula angkat. Tapi, ni bukan alasan untuk kita perlekeh orang yang macam ni dan sanjung tinggi pula yang sebaliknya.

Kekuatan setiap orang tak sama. Setiap orang ada kelebihan dan kelemahan. Sebab tu kita ni hidup kena berhubung. Saling mencukupi. Yang kuat bantu yang lemah. Yang kaya bantu yang miskin.

Jangan suka sangat gelakkan orang. Kutuk orang sana, kutuk orang sini. Diri sendiri je yang betul dan hebat. No!No! No! Ini bukan sikap yang nabi ajar untuk kita.

Terima kelemahan orang, hargai kelebihan mereka. Bantu mana yang boleh. Kelemahan, kekurangan orang lain boleh jadi juga ujian buat kita. Jangan terlalu mudah mengatakan kita boleh itu, kita boleh begini selagi kita belum diuji. Ujian Allah beri sesuai dengan kemampuan diri. Kita nampak bagus ni pon, sebab Allah tutup keburukan dan kelemahan kita.

Usah sentiasa merasa sedih, usah terlalu merendah diri sehingga dipijak-pijak. Bersederhana adalah yang terbaik. Ada kalanya kita juga perlukan pujian dan beri penghargaan kepada diri sendiri. Kita bukanlah malaikat yang sentiasa 'perfect'. Berazamlah untuk menjadi hamba Allah yang terbaik dan cuba lakukan yang terbaik. Sentiasa beristighfar apabila tersasar dari landasan. Bukankah istighfar itu menyuci dan menenangkan hati?

Hebat, bukan untuk meninggi diri, hebat petanda kita WAJIB semakin tunduk sujud kepadaNya.

Ha, nak habaq ni! Minyak herba asmak ni ada saiz kecik, ada sederhana, ada besaq. Hangpa nak yang mana?

Roger na!
0135819100 Cikgu Basariah

Ulasan