Diet ramadan

Bila masuk minggu ketiga, kebiasaan berat badan akan mula statik dengan rutin diet sewaktu Ramadan. Cuba lakukan,

1. Semak kembali plan pemakanan kalian. Apakah masih on track atau sudah pelan-pelan nak pi kelaut.

2. Tengok juga DCR kalian. Bila berat dah turun dalam 2-3 minggu ni boleh jadi akan berlaku juga perubahan DCR. Nilai keperian kalori seharian.

3. Jadi dah kena buat kira-kira semual. Mungkin sebelum ini dengan berat 75kg DCR kalian adalah 1500 sehari. Bila berat dah jadi 71kg mungkin DCR dah jadi 1300kcal. Semak kembali.

4. Bila dah jadi statik tak boleh salahkan badan. Konon badan dah tak boleh turun sebab usia, keturunan atau sumpahan. Tak ada kena mengena.

5. Bila tak turun lihatlah kembali pada rutin senaman apa yang telah kalian laksanakan pada Ramadan ini.

6. Kalau sebelum ni duk main mop lantai, kemas rumah dan sapu sampah sahaja. Maka dah boleh cuba dengan rutin senaman yang betul-betul senaman. Bukan dengan gaya aktif lagi.

7. Senaman tak perlu fokus hari-hari. Waktu malam lepas terawih cari waktu untuk bakar kalori dan lemak-lemak sikit.

8. Elakkan guna alasan tak ada masa. Selagi tak cari masa selagi itu juga tak boleh harap jarum penimbang akan berubah. Huhu.

9. Kadang berat statik boleh jadi sebab fokus terlalu banyak pada jaga makan. Tapi mengabaikan 20%/30% lagi dalam diet iaitu senaman.

10. Boleh jadi juga sebab kurang dapatkan waktu tidur yang baik. Itu juga penyebab susahnya nak turun-turun lagi berat badan.

Pokok pangkalnya nak dapat lebih kena usaha lebih. Tiada jalan pintas atau cara ajaib yanh lain. Bila dah statik kena ubah cara pemakanan sedia ada dan juga rutin harian.

Ingat. Ada di zon selesa lama-lama tidak akan membantu kalian. Bergerak dan beradalah dalam zon baru yang penuh dengan cabaran. Insya-Allah itu membantu.

Moga dapt realisasikan impian kalian yang tengah statik itu. Teruskan usaha. Perjuangan itu tidak indah dan selesa.

Arif Sukri

Jomlah bersama.



0135819100 Cikgu Basariah

Ulasan