Seo Services

MIGRAIN BOLEH BAWA MAUT KE ??

Adusss..sakitnya migrain!

Migrain! Selalu sangat kita dengar perkataan migrain tapi kita kadang tak tahu apa puncanya bukan? Bila migrain datang, kita pasti cari panadol, minyak kapak, balm, supplement, dan sebagainya. 

TAPI migrain tetap tak hilang dan kalau sembuh hanya untuk seketika. Kadang-kadang rasa nak hentak kepala kat dinding ataupun keluarkan otak dari kepala sebab terlalu sakit dan membuatkan tak selesa utk melakukan aktiviti harian.
Mula la tak selera nak makan dan sebagainya. Mari kita lihat tanda tanda migrain.

1. TERTEKAN/STRESS MELAMPAU

Orang migrain akan rasa tiba-tiba mood jadi down dan tertekan. Kajian dari American Academy of Neurology 2010 menunjukkan rasa tertekan yang terlalu kerap boleh menyebabkan migrain jadi lebih teruk.

2. KURANG TIDUR/BEREHAT

Orang yang migrain tak dapat tidur dengan lena, bangun tidur dengan lesu sebab kerap kena serangan migrain. Ramai yang kena insomnia atau susah nak tidur kesan dari migrain. Kurang tidur dan migrain pun ada kaitan lain, di mana orang yang kurang tidur juga boleh terkena migrain.

3. HIDUNG TERSUMBAT & MATA BERAIR

Sesetengah orang yang ada migrain mempunyai simptom sinus atau macam resdung. Hidung tersumbat, mata sembab dan kadang-kadang keluar air mata. Satu kajian menunjukkan 90% dari mereka yang ada sakit kepala sebab sinus atau resdung mempunyai migrain.(kajian dari GlaxoSmithKline, pengeluar ubat migrain)

4. BERDENYUT SEBELAH KEPALA ATAU KESELURUHAN KEPALA

Simptom atau tanda ini adalah paling biasa di kalangan orang yang kena migrain. Biasanya ia adalah rasa sakit pada sebelah kepala sahaja. Dari satu survey online yang dijalankan di kalangan pesakit migrain, 50% selalu mengalami tanda ini dan 34% sahaja yang merasakannya tidak terlalu kerap.

5.  LOYA & MUNTAH

Kajian yang dijalankan kepada 3700 orang pesakit migrain, 73%mengalami loya dan 29% daripada muntah-muntah. Satu kajian lain mendapati pesakit migrain yang ada loya disebabkan migrain akan merasa lebih sakit dan susah nak baik berbanding yang tidak loya atau kurang rasa loya.

6. SENSITIF DENGAN CAHAYA, BUNYI DAN BAU

Orang sakit migrain biasanya tak boleh berhadapan cahaya terang dan bunyi bising. Cahaya dan bunyi boleh menyebabkan sakit kepala mereka bertambah teruk. Ada juga pesakit migrain yang tidak boleh bau sesetengah bau dan bau itu boleh menyebabkan mereka bertambah sakit.

So migrain ni boleh bawak maut ke ?. Yaa migrain boleh bawa maut kalau anda tak rawat dengan cepat. Kadang orang kena migrain ni anggap sakit kepala biasa je. Jumpa lah dengan doktor untuk dapatkan rawatan serta nasihat.

Semoga bermanfaat!

Musim panas kepala sakit, standby je minyak herba Asmak dalam handbag. Mujur ada saiz mini yang senang dibawa merata. 😍


#MinyakHerbaAsmak
#AnakSihatHatiTenang
#WeAreFamily

0135819100 Cikgu Basariah
MIGRAIN BOLEH BAWA MAUT KE ?? MIGRAIN BOLEH BAWA MAUT KE ?? Reviewed by Teacher Basariah on Khamis, Februari 21, 2019 Rating: 5

Tiada ulasan:

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.