Sabtu, April 23, 2011

LADAP 03/2011 sesi 2

Program Pengisisan Data dan Analisis Item (PEDIA)
Disampaikan oleH: En. Mohamad Khairi Bin Mat Said (GC KHB),
SMKA Sultan Azlan Shah, Ipoh
Masa: 10.30 a.m

1. Kita ingat kita dah susah..tapi rupa2nya ada org lagi susah daripada kita..insaf3x...
2. Kita kadang2 terlupa untuk memohon daripada Allah kerana kesibukan kita..maka kita kena selalu memohon daripada Allah
3. Merupakan program top-5 JPN Perak
4. Kita kena jadi guru yang hebat untuk hasilkan pelajar yang hebat

Objektif:
a. bantu guru periksa kertas jwpn objektif secara cepat dan tepat
b. membantu guru membuat analisis item

Bentuk bahan:
1. Perisian komputer
2. Menggunakan MS Excel 2007

Bentuk kejayaaN:
1. mengurangkan masa guru memeriksa kertas jwpn objektif
2. membantu guru menjalankan tindakan susulan
3. kenalpasti kekuatan dan kelemahan murid secara individu
4. bantu guru mengetahui keberkesanan pengajaran

Faedah2 lain:
1. Membantu gurumengenal pasti masalah pembelajaran murid agar kelemahan pelajar tak terus terhimpun
2. mengkaji ciri2 item sama ada sesuai atau tidak utk dijadikan alat mengukur penguasaan murid
3. membantu guru utk menentukan kualiti item yang digunakan
4. mengenalpasti item yg sukar atau mudah berdasarkan indeks kesukaran item
5. kenal pasti murid yang telah/belum menguasai perkara yang telah diajarkan

Bahan untuk analisis item diedarkan kepada semua guru dan teknik menggunakannya diajarkan melalui bengkel hands-on

P/S : omit - soalan yang ditinggalkan (pelajar tak jawab)
2 - pelajar beri lebih drp satu jawapan
R - ralat (soalan salah)
x - pelajar tidak menjwab soalan tersebut

Indeks kesukaran soalan(diff) :
Ramai jawab - soalan aras rendah (0.7 ke atas)
Sederhana jawab - soalan sederhana (0.3 - 0.7)
Kurang jawab - soalan aras tinggi ( kurang drp 0.3)

Indeks diskriminasi soalan (r-pbis)
Lebih 0.4 - baik
0.3 - 0.39 - sederhana
0.01 - 0.29 - rendah / lemah
0 - tiada kuasa diskriminasi
negatif - diskriminasi songsang (jawapan pengganggu berfungsi mengelirukan pelajar dgn baik - kelirukan pelajar aras rendah,jadi hanya pelajar aras tinggI dpt jawab)

Indeks kesukaran pengganggu (diff-P)
kurang drp 5% org pilih jwpn - pengganggu lemah
sifat pengganggu yang baik mesti dapat menarik lebih 5% calon
lebih drp diff(key) - pengganggu tidak baik (seolah-olah jwpn sebenar)

Bengkel tamat jam 1.30 petang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan