Jumaat, Jun 13, 2014

Gastrik

Assalamualaikum

Ingatkan serangan angin biasa je. Rupa-rupanya gastrik.

Ooo..baru saya tahu macamana yang dikatakan sakitnya gastrik tu ye..


Pedih yang teramat sangat di ulu hati,menjalar ke seluruh sendi dan badan. Peluh dingin memercik di dahi dan seluruh badan.

Allahu rabbi! Umpama berada di ambang sakaratulmaut!


Apabila dah sakit ni barulah makan pun reti berpantang.

Buat sementara waktu, kopi, teh, cuka, makanan masam dan berasid, makanan pedas dan sealiran dengannya semuanya perlu ditinggalkan. (T T)

Pil bawang putih, ubat angin dan se'kawan' dengannya menjadi peneman setia setiap kali sebelum dan selepas makan.

Waktu makan pula perlu dipatuhi sebaiknya. Tidak boleh biarkan perut kosong. Nanti asid perut akan rosakkan perut dan sakit ini akan kembali. Nauzubillahiminzalik!

Semoga sakit ini sembuh agar ibadah puasa pada tahun ini dapat dijalani dengan sempurna.

Doakan saya ye kawan-kawan.

Wassalam.

12 ulasan:

  1. semoga cikgu sembuh dan dapat berpuasa dengan sempurna..amin

    BalasPadam
  2. Saya pernah kena gastrik. Memang lemah satu badan. Puncanya sebab waktu makan tak teratur. Masa kena tu, nak buat apa pun dah tak bermaya sebab nak makan pun tak boleh dah sebab selera dah hilang. Nak tidur pun tak boleh sebab perut sakit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul3..hanya yang pernah mengalami tau siksanya rasa sakit ni.huhu

      Padam
  3. Saya doakan cikgu akan pulih semula. Saya pun ada gastrik cikgu. Mmg tahu perasaan tu. Sbb saya suka makan pedas.

    BalasPadam
  4. saya pun ada gastrik tpi terkawal..
    makan memang kena jaga. kuantiti sedikit tapi kerap. takle biar perut kosng lama2..
    tapi yg peliknya, bila puasa ok saja..
    mudah2an puasa TB dipermudahkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiiin..semoga Allah permudahkan segala urusan

      Padam
  5. Saya pun ada gastrik, tersilap makan memang urat perut rasa memulas-mulas macam nak putus. Yang peliknya sepanjang bulan puasa walaupun tak makan tak pula terkena gastrik, allahuakbar...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul..mmg kena kawal n pilih makanan

      Padam
  6. saya pun dah kena. cuba ESP shaklee kut boleh membantu

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya dh try esp..tak jalan sebab rupa2nya sy xleh dgn soya..makin teruk..huhu

      Padam