Selasa, September 13, 2011

Aduh!Sakitnya!!!

" Ya Allah, berikanlah kepadaku manfaat atas segala yang Engkau ajarkan, dan ajarkanlah kepadaku apa yang memberi manfaat dan tambahkanlah ilmuku. Ku bersyukur kepada-Mu ya Allah atas segala perkara. Aku memohon perlindungan-Mu daripada keadaan dan azab api neraka."

Assalamualaikum...

Apa khabar sahabat sekalian? Beberapa hari ini saya agak sibuk sehingga tidak sempat menulis entry baru..hanya sempat berjalan-jalan dan membuat marathon kecil dari blog ke blog..syukur alhamdulillah masih dipanjangkan usia sehingga ke hari ini..
Semalam berlaku kemalangan kecil di rumah yang meninggalkan sedikit kesan kepada saya..Terjengket-jengket jadinya saya ke kelas..mujurlah masih mampu memandu kereta(auto je pun..kalau manual..mau ambil MC rasanya..)Perjalanan ke kelas yang paling jauh biasanya mengambil masa lebih kurang 5 minit menjadi hampir 15 minit..jauh dan lama benar rasanya..

Apabila nikmat kesihatan ditarik barulah terasa betapa berharganya nikmat yang Allah kurniakan..Sakit itu kifarah dosa dan dalam masa yang sama mendekatkan lagi diri kita kepada-Nya..Syukur ya Allah dengan peringatan ini..Benarlah kita patut berusaha beribadat sebelum berlakunya 5 perkara..sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, lapang sebelum sempit, kenyang sebelum lapar dan hidup sebelum mati..

Rasanya setakat ini sahajalah entry pada kali ini..Elektrik pun tiba-tiba terhenti..panas saja rasanya(baru panas dunia dah bising..huhu)..baru sedikt nikmat ditarik telah terasa bebannya..andai udara, air, badan, pemikiran dan segala yang kita punyai ini dikenakan bayaran oleh Allah..pasti muflis kita..Subhanallah..Allah yang teragung..memberi segala kurnia-Nya walau hambaNya tidak ingat untuk bersyukur kepada-Nya...

"Aku tidak layak mengungkap ketaatan andai tiada padaku selautan keikhlasan" - Gen Q isu 1.

Wallahua'lam...

1 ulasan: