Selasa, Januari 29, 2013

Ketam oh ketam...

Assalamualaikum..

Cuba perhatikan sikap ketam..



Kalau seekor dimasukkan ke dalam bakul, mesti dia boleh panjat keluar dengan senang..

Tapi kalau 10 ekor dimasukkan, mesti dia takkan boleh keluar sebab yang lain akan tarik kaki kawan dia apabila cuba panjat keluar..

Macam tu juga kita manusia ni..apabila nak berubah ke arah kebaikan, klu kawan-kawan sekeliling masih tak elok, silap2 kita pun akan ditarik semula ke arah keburukan..

Tapi..kalau diaplikasikan kisah ketam ni secara baik pun boleh,kalau kawan nak buat jahat, sama2 kita tarik dia ke arah kebaikan..betoi tak?

Sekadar renungan bersama..

Wallahua'lam..

6 ulasan:

  1. ye ke ketam mcm tu teacher? Tak pernah buat ujikaji ni. Biasa beli ketam dah mati.

    BalasPadam
  2. selalu tengok kat tong pasar.. dia dapat panjat separuh je lepas tu jatuh, jatuh ditindih kawan2 pulak tu.. betul2 kalau tarik ke arah kebaikan tak pelah kan teacher.. :)

    BalasPadam
  3. Bukan ketam tu nak keluar ke? Yang lain jahat tarik dia tak bg keluar huhuhu...

    BalasPadam