Selasa, Mei 14, 2013

JaWs Vs FRiCTion!!!

Assalamualaikum..

Selamat Hari Selasa buat semua!!Hari ni mood nak menaipla pulak.Alhamdulillah dah selesai kemaskini data pemohon baru biasiswa untuk ting 1 dan ting 4, jadi tinggal memantau ajk yang lain untuk masukkan ting 2, 3, 5 dan 6 je lagi.

Jadi mari kita bercerita...

Al kisah...(cerita ni dibaca darii fb tapi versi ubahsuai sikit ye..)

Orang Jepun amat terkenal dengan kegemaran mereka makan ikan mentah kan? Makanya, menjadi suatu cabaran bagi nelayan2 di negeri matahari terbit itu untuk memastikan ikan2 yang ditangkap mereka sentiasa segar dan bermutu.

Biasanya, ikan yang ditangkap di laut dalam akan dimasukkan ke dalam ais untuk dibawa pulang bagi mengekalkan kesegarannya.Malangnya, apabila tiba di darat, didapati ikan-ikan tersebut masih kurang segar berbanding ikan tersebut semasa ditangkap.Hal ini menyebabkan harga jualan rendah dan untung yang didapati hasil jualan ikan kurang memuaskan.Yela, nak buat 'sushi' mesti nak ikan yang segar barulah 'umphh!!'.

Nelayan2 pun mula menjalankan beberapa inovasi bagi memastikan ikan mereka segar.Yelah,nak le untung banyak.Sudahla penat ke laut berhari-hari,bersabung nyawa lagi melawan ombak.Huhu!

Antara inovasi yang dijalankan adalah memasukkan ikan ke dalam suatu tangki berisi air - ni tujuannya supaya ikan itu hidup dan tak mati seperti sebelum ni.Namun masalahnya, tangki tak mampu pula memuatkan ikan yang terlalu banyak.Akhirnya ikan banyak juga yang mati dan masih rugi.Tak untung banyak,kesian kan?

Akhirnya nelayan2 tersebut mendapat suatu ilham.Mereka memasukkan seekor ikan jerung kecil ke dalam setiap tangki yang dibawa..

Jerung??Yela..jerung!!



Kenapa? Dengan adanya jerung, ikan2 akan kekal aktif dan tidakla terlalu penuh tangki tu..sebabnya apabila jerung lapar, dia akan 'ngap' seekor ikan.Ikan2 yang lain terus berlari2.Opps!!berenang2 menyelamatkan diri.Hal ini menjadikan ikan-ikan itu kekal aktif dan akhirnya nelayan2 beroleh keuntungan yang lumayan.Sebab tu lah 'sushi' orang jepun ini sedap2..hehe..(cikgu tak lalu makan sushi..opps!!pecah rahsia)


Ikan jerung tu umpama geseran..Ya, pernah dengar daya geseran? Apa fungsinya? Melambatkan dan memperlahan perjalanan suatu objek kan? Dalam kata lain macam juga cabaran.Kenapa?
 Apabila ada geseran, perlu ada daya yang kuat untuk menggerakkan objek itu, betul? Macam juga jerung, bila ada jerung ikan kena lari laju2 nak selamatkan diri.

Orang yang tak tahan dengan cabaran akan jadi macam ikan yang kalah dengan jerung,akhirnya mati dibaham.Macam tu juga objek yang kalah dengan geseran,akhirnya statik tak bergerak.Kalau dalam bidang elektrik, penting juga ada geseran atau rintangan ni,kalau takdak rintangan tak wujudlah alat2 macam cerek air, periuk nasi dan lain2 yang berkaitan haba.Kalau dulu2, nak masak pun kena guna geseran untuk hidupkan api.Ni kena tanya cikgu fizik dan cikgu sejarah yer...

Cabaran menjadikan kita kuat!Kalau dikaji kejadian ,manusia sendiri, kita telah dikenalkan dengan cabaran sejak sebelum membentuk embrio lagi..tak caya, cer tanya cikgu sains dan cikgu bio..(^_^)



Makanya, kita jadi insan hebat macam kita hari ini..Cabaran untuk menguatkan kita..Cabaran tanda Allah sayang pada kita..Maka, jangan terlalu bersedih apabila kita diuji..itu tandanya Allah nak jadikan kita insan yang kuat, segar dan lebih bersemangat.Kitakan khalifah di muka bumi Allah ni!

"Setiap hari adalah indah dengan hidayah daripada Allah"

Cukuplah kot, penat dah pun.Huhu.,.macam dah berjela2 plak melalut..

Wassalam..

4 ulasan:

  1. Assalamualaikum

    Insyaallah...dengan ujian drpNya
    menjidikan kita insan yg lebih bertakwa

    BalasPadam
  2. Wah!! ada ajer idea orang Jepun ini

    BalasPadam