Khamis, Jun 26, 2014

EL NINO

Assalamualaikum

Apa khabar?

Perasan tak yang sekarang ni sangat panas? Beberapa negeri dah mula semula catuan air.

Rakan saya dari Melaka beritahu yang air di tempatnya sangatlah keruh. Kalau tak guna penapis memang tak lalu nak minum..huhu (T T)

Dikhabarkan lagi, fenomena yang kita hadapi sekarang ni akan berlanjutan selama 18 bulan dan bulan Ramadhan yang kita bakal sambut ni mungkin adalah Ramadhan terpanas dalam 5 tahun kebelakangan ini..Allahuakbar!

Jom kita belajar sket apa tu ELNINO.

El Nino ditakrifkan oleh pemanasan yang berpanjangan di Lautan Pasifik suhu permukaan laut berbanding dengan nilai purata. Definisi diterima adalah pemanasan sekurang-kurangnya 0.5 ° C (0.9 ° F) dipuratakan tropika Lautan Pasifik timur-tengah. Biasanya, kesilapan ini berlaku pada jangka masa yang tidak tetap dua hingga tujuh tahun, dan berlangsung sembilan bulan hingga dua tahun. [5] Purata panjang tempoh lima tahun. Apabila pemanasan ini berlaku selama tujuh hingga sembilan bulan, ia diklasifikasikan sebagai El Nino "syarat"; apabila ia berlaku lebih daripada tempoh itu, ia diklasifikasikan sebagai El Nino "episod". [6] Begitu juga, keadaan La Niña dan episod ditakrifkan untuk penyejukan.
Tanda-tanda awal El Nino adalah:

    
Kenaikan tekanan permukaan di Lautan India, Indonesia, dan Australia
    
Kejatuhan tekanan udara lebih Tahiti dan seluruh Lautan Pasifik tengah dan timur
    
Angin perdagangan di selatan Pasifik melemahkan atau kepala timur
    
Udara panas naik berhampiran Peru, menyebabkan hujan di kawasan gurun Peru utara
    
Air suam merebak dari barat Pasifik dan Lautan Hindi ke Pasifik timur.
Ia mengambil masa hujan dengannya, menyebabkan kemarau yang luas di Pasifik barat dan hujan dalam biasanya kering timur Pasifik.
Tergesa-gesa panas El Nino ini air nutrien-miskin dipanaskan oleh laluan ke arah timur dalam Semasa Khatulistiwa, menggantikan sejuk, yang kaya dengan nutrien air permukaan daripada Humboldt Semasa. Apabila keadaan El Nino lepas untuk beberapa bulan, pemanasan lautan luas dan pengurangan dalam perdagangan timur angin had upwelling sejuk air dalam yang kaya dengan nutrien, dan kesan ekonomi kepada nelayan tempatan untuk pasaran antarabangsa boleh menjadi serius. 

Terima kasih pak cik Google (^_^)

  P/S : Bila dah panas-panas ni penyampaian hadiah prasukan pun dibuat di dalam dewan sahaja..Jumaat ni hari sukan pula..Kompom terbakar muka.

Wassalam

5 ulasan:

  1. Bertabah lah kita dalam musim panas dan bulan puasa ni...ini mungkin dugaan bagi kita semua...

    Semoga ada hikmah dari apa fenomena yang berlaku sekarsng ini....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pasti ada hikmahnya. Allah maha mengetahui.

      Padam
  2. saya ke bdr tasik permaisuri,cheras hari ini....org sini cakap air dah kena catu sejak semalam...

    BalasPadam
  3. bertabahlah ye..kat KL ni ramai yang dah dicatu air.lega sikit malam tadi hujan..

    BalasPadam