Seo Services

Lasagna Roti (Ringkas dan lazat)

Assalamualaikum

Hari ni saya nak kongsi satu resepi yang sangat mudah dan lazat.

Korang pernah makan lasagna? Klu pernah makan, jom kita cuba buat sendiri. Sebenarnya saya tak pernah makan lasagna yang dibeli. Tapi mengikut kata kawan yang pernah, yg saya buat ni lagi sedap dari yang dibeli tu. Jadi, jom kita semak resepi dia.



Bahan-bahan (untuk 4 orang makan)

- Roti gardenia (6 keping)
- Telur 3 biji
- Keju 3keping
- Daging cincang (saya guna jenama Ramly  yg bentuk petak tu) ada dua keping tapi saya guna sekeping je, rasa dalam 250g
- Serbuk lada hitam
- Serbuk lada putih
- Serbuk cili (saya letak paprika)
- Garam
- Gula (saya gantikan dengan stevia, 2 titis)
- Serbuk kayu manis
- Bawang besar sebiji dipotong dadu)
- Sedikit minyak utk menumis (saya guna minyak zaitun dalam 2 sudu)

Cara-cara

1. Lenyekkan roti dengan penggelek..bagi jadi nipis
2. Tumis bawang besar dengan minyak.
3. Masukkan daging.Tambahkan sedikit serbuk lada hitam, serbuk lada putih, serbuk cili, gula dan garam. Gaul sebati sehingga masak. Tutup api.
4. Pecahkan telur. Masukkan serbuk kayu manis dan garam. Kacau sebati.
5. Celup roti dalam telur dan susun atas pemanggang ajaib. Kalau tiada, atas dulang pembakar. Ni utk masak dalm oven. Saya guna pemanggang je.
6. Susun dua keping roti sebelah menyebelah.
7. Letakkan daging yang siap dimasak tadi. Tabur dengan sekeping keju yang dipecah-pecahkan.
8.Celup lagi dua keping roti dengan telur dan lapis. Ulang proses sama.
9. Lapisan atas sekali tuang baki telur dan letak keju.
10. Bakar dengan api perlahan atas dapur sehingga masak. Kalau dalam oven dalam 15-20 minit pada suhu 180 darjah celcius.

SELAMAT MENCUBA!!!

P/S Jangan lupa teruskan boikot produk Yahudi Israel dan teruskan berdoa untuk umat Islam di Gaza, Syria, Iraq dan seluruh dunia yang sedang tertindas.

Wassalam.
Lasagna Roti (Ringkas dan lazat) Lasagna Roti (Ringkas dan lazat) Reviewed by Teacher Basariah on Ahad, Ogos 10, 2014 Rating: 5

4 ulasan:

  1. Insya allah sy akan cuba resepi ni, cam menarik jer..

    BalasPadam
    Balasan
    1. silakan mencuba..mudah dan sedap.in shaa Allah (^_^)

      Padam
  2. 1st time dengar lasagna roti.. boleh try lepas ni.. hehe
    singgah menabung sini.. :)

    BalasPadam

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.