Rabu, Mac 29, 2017

ATASI KEMBUNG PERUT BAYI

Assalamualaikum

CARA MENGATASI KEMBUNG PERUT BAYI

Acap kali kita lihat, ibu bapa panik tak tahu nak buat apa setiap kali anak menangis. Terutamanya pasangan yang baru pertama kali menimang cahaya mata.

Lagi bertambah panik bila bayi itu menangis macam kena masuk hantu. Tak nak berhenti. Kita sebagai ibu ni faham ke kenapa bayi tu menangis? Itu persoalannya...

Kebiasaannya, punca bayi menangis adalah disebabkan masalah KEMBUNG PERUT. Kembung perut ni sangat tak selesa. Bayi tak mampu beritahu yang dia sedang sangat tak selesa. Jadi, apa dia buat? Menangislah!

Buat para ibu sekalian, usah gusar, usah bimbang hati. Ada tips mudah yang boleh bantu anda mengatasi masalah ni.

Cuba lakukan salah satu daripada 3 tips di bawah untuk mengatasi masalah bayi kembung perut. InsyaAllah berkesan.

1. Elakkan makanan berangin bagi ibu menyusu
Ibu menyusu perlu mengelakkan makanan yang berangin. Contohnya ialah kubis dan brokoli. Kurangkan juga pengambilan kafein dan makanan dari sumber tenusu.

2. Tukar kepada susu kambing
Masalah kembung perut mungkin juga disebabkan alahan bayi terhadap kandungan susu formula. Pencernaan karbohidrat yang tidak sempurna akan menyebabkan ketidakselesaan pada perut mereka. Alternatif paling baik, beralihlah kepada susu kambing. Susu kambing adalah lebih halus molekulnya. Perut lebih mudah mencernanya.Namun, susu ibu adalah susu yang terbaik.

3. Mengurut dengan Minyak Herba Asmak
Sapu minyak ni pada perut dan belakang badan bayi anda. Urutkan dengan penuh kelembutan. Sentuhan hangat seorang ibu pasti memberi keselesaan pada bayi anda. Sebaiknya, sulami urutan tersebut dengan alunan zikir. Ramai yang telah menyatakan keberkesanan minyak ini. Urutan dan sentuhan ini juga akan mengeratkan lagi hubungan antara ibu dan anak.
.
.
Ibu pasti lebih bahagia tatkala melihat senyuman dan mendengar ketawa si kecil anda. Kembung perut tiada, si bayi pun pasti lena tanpa gangguan. Jom ibu, kita cuba tips ini untuk buah hati kita. :)



#infobymhamsb

Tiada ulasan:

Catat Ulasan