Sabtu, Mac 04, 2017

Doa seorang pemuda

Assalamualaikum

Kisah ni sangat menyentuh hati cikgu. Jemput baca ye 😢

KISAH PENGAJARAN : DOA SEORANG PEMUDA

Kisah ini saya baca daripada sebuah buku motivasi. Jalan cerita sepenuhnya saya sudah ingat-ingat lupa. Tetapi, yang penting pengajaran yang boleh diambil darinya.

Kisah ini juga saya selalu ceritakan di dalam kuliah sebagai masa rehat minda bagi pelajar. Mereka seronok je dengar ustazah bercerita. 😃

Terdapat seorang pemuda yang selalu pergi solat di sebuah masjid. Setiap kali masuk waktu solat, dia akan ke sana untuk mengerjakan solat berjemaah. Tidak pernah ketinggalan.

Seorang sheikh tua sangat kagum melihat kerajinan pemuda itu. Berbeza dengan pemuda-pemuda lain yang lalai mengerjakan solat jemaah.

Oleh kerana pemuda ini seorang yang baik dan taat pada agama, sahabat-sahabat dan kawan-kawannya selalu meminta pemuda ini mendoakan mereka. Alhamdulillah! Doanya selalu dimakbulkan Allah Taala.

Kawan yang minta dia doakan dapat jodoh, akan berkahwin. Kawan yang minta dia doakan dapat anak, isteri kawannya akan mengandung. Begitulah seterusnya, apa sahaja yang didoakan  pasti akan dimakbulkan oleh Allah.

Sampailah masa pemuda itu berkahwin dan isterinya mengandung. Ketika isterinya hampir melahirkan anak, pemuda itu berdoa agar anaknya yang bakal lahir sempurna sifat dan anggota badannya.

Namun, apa yang menyedihkan, anak pemuda tersebut cacat dan tidak sempurna. Pemuda tersebut hairan kenapa doanya sudah tidak dimakbulkan Allah Taala.

Selepas itu, doa pemuda tadi sudah tidak dimakbulkan lagi oleh Allah. Apabila pemuda ke masjid, dia perasan seorang syeikh tua di masjid sudah tidak kelihatan.

Dia bertanya kepada jemaah di sana. Mereka mengatakan syeikh tua tersebut telah meninggal dunia.

Kemudian, datang seorang lelaki berkata kepada pemuda tersebut, "Kamu tahu tak, syeikh itu selalu berdoa kepada kamu, ya Allah! Makbulkanlah segala permintaan pemuda itu. Setiap hari syeikh itu mendoakan untuk kamu."

Pemuda tersebut terkejut mendengar khabar itu. Pemuda itu rasa insaf dan dia sedar bahawa bukan doa dia yang dimakbulkan Allah, tetapi doa syeikh tadi.

Allahu Akbar!

Kisah ini sangat terkesan di jiwa saya. Kita hidup senang dan mudah di dunia ini kadang-kadang atas keikhlasan doa orang lain.

Anak-anak bahagia kerana doa ibubapanya yang tidak pernah putus.

Suami/isteri diberi kemudahan dalam urusan kerana doa pasangan mereka yang Ikhlas.

Ibubapa bahagia di alam barzakh kerana kiriman doa anak-anak yang soleh.
 
Pelajar berjaya atas keberkatan doa seorang guru yang tidak pernah jemu.

Sahabat/Kawan bahagia di dunia ini kerana ada doa sahabat lain yang tulus.

Dan kita semua selamat dari bencana mungkin masih ada lagi doa para ulamak di dunia ini.

Allahu Allah!

*Siapa lah kita untuk mendabik dada, berkata akulah segalanya*.                                         #kuHijrahkanSebuahDoa..

Dr perkongsian sahabat whatt app
Ustaz Tuan Zamani UtzzRahida Miezamanii


Resdung? Cubalah Asmak Herbs hari ini!
Hubungi: 013-5819100
COD TELUK INTAN
POS SELURUH MALAYSIA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan