Sabtu, Januari 22, 2011

DEMAM KUNING


Saya nak cerita sikit tentang demam kuning ni dan macamana saya dan suami menghadapi dan berusaha mencari penawar buat penyakit ni..

Dua hari selepas Razin dilahirkan dia dimasukkan semula ke hospital sebab disahkan terkena demam kuning..Bila baby kena demam ni dia akan jadi malas ja..asyik nak tidur saja sampai menyusu pon dia tak nak..Saya dan suami punyalah risau..macam petua yang kami cuba tapi antara yang berkesan pastinya rawatan hospital iaitu tidur di bawah cahaya biru..kesian tengok baby masa tu..kita rasa nak nagis saja..

Selain tu ada beberapa petua dan saya nak komen sket pasal ni:

a) bagi minum air mutiara cina - Jangan!!Jangan dan jangan!Memang turun bacaan dsrah tu tapi takut akan ada kesan ke atas buah pinggang bayi suatu hari nanti..ada seorang kawan saya bagitau anak sedara dia terus kena operate buah pinggang rosak sebab makan ubat tu..jadi hati2lah yer..

b) minum air kacang lendir (bendi)
- yang ni saya sarankan..Razin berkesan cara ni..lagipun sayur tu kan anugerah alam..caranya ialah..basuh bendi tu bersih2..kemudian potong sket dan masukkan dalam air suam..pastu bagi baby minum..janganla banyak sangat..letak dalam botol susu kecik yang 2oz tu..bagi dia cicip sikit2 ja..insyaAllah mujarab..jangan lupa berdoa yer..

c) minum air halwa kundur..ni saya cuba jugak tapi keberkesanannya kurang bagi Razin..caranya sama macam yang kat (b) tadi tu...

d) minum air zam2
- yang ni pon ok..baby kerap buang air kecil..doktor n misi kata masa dia buang air kecil dan najis tulah akan kurangkan kuning dia..

oklah..saya berhenti dulu..Razin dah banguu..selamat mencuba dan semoga langkah ini juga mujarab bagi anda..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan