Sabtu, Jun 14, 2014

Begitulah kisahnya


Assalamualaikum

Cuti sekolah dah tiba ke penghujung. Mesti ramai yang rasa liat nak kembali ke sekolah kan? Eh tak ek?Hehe..macamla semua orang kena p sekolah.I'm sorry..

Hmm..macamana nak mula ek?

Sebenarnya..

Kat kampung saya ni ada sebuah keluarga ni, kehidupan mereka nampak dhaif sangat.

Kalau ikut sejarahnya, sebenarnya depa ni takla susah mana. Tanah ada, rumah ada, adik-beradik sekitar rumah je. Tapi, klu orang tengok memang nampak sangat dhaif.

Ketua keluarga ni dulu sebenarnya antara orang paling kaya dalam kampung ni masa dia muda-muda dulu. Namun, kekayaan tu tak kekal lama. Sikap dia yang bermasalah. Kahwin-cerai-kahwin-cerai-kahwin-cerai. Nafkah anak-anak dengan bekas isteri pon tak pernah diberi. Mungkin sebab tu rezeki dia agak berat. Belum cerita pasal solat, puasa dan ibadah lain. Memang jauh sekali.

Baru ni dia bercerai dengan isteri dia. Isteri dia lari dengan lelaki lain. Tinggal anak-anak dengan dia untuk dijaga.

Keluarga mereka ni banyak kali dapat bantuan. Namun, mereka macam tak hargai bantuan tu. Rumah asal dulu rumah pusaka. Dua tingkat. Tak terjaga sehingga roboh. Mereka duduk di tingkat bawah. Kemudian dapat bantuan rumah yang dibina kerajaan. Lengkap dengan perabot semua tapi tak juga jaga. Asal bergaduh anak beranak mula merosakkan barang dalam rumah.

Dalam minggu ini pula dapat bantuan lagi dari swasta. Adik beradik sekitar rumah bukan tak nak tolong tapi mengenangkan sikap malas keluarga ini dan langsung tak tahu mengenang budi buat orang jadi meluat.

Bukan sekali dua nasihat diberi, dah berbuaih-buih mulut bercakap namun umpama menyiram air ke daun keladi.

Kat kampung korang ada tak orang macam ni? Hidup malas nak berusaha sendiri. Asyik mengharap belas ihsan orang lain. Apabila dapat duit habis dijoli.

Huhu. Geram dan meluat!

Ok, rileks cool down..jom kita baca doa ini..

Wassalam.

3 ulasan:

  1. Assalamualaikum my dear:)

    Macam2 ragam dalam kehidupan kita..
    Namun yang termampu kita buat hanyalah doa agar cahaya hidayah menyelinap di sanubarinya...In Sha Allah..
    :)

    BalasPadam
  2. Memang ada orang sebegini. Hidup atas ehsan orang...

    BalasPadam