Seo Services

Khasiat jintan hitam

Assalamualaikum


Jintan hitam atau Habbatussauda (Nigella sativa Linn.) adalah rempah-rempahyang dapat digunakan sebagai tanaman ubat

Rempah ini berbentuk butiran biji berwarna hitam yang telah dikenal ribuan tahun yang lalu dan digunakan secara luas oleh masyarakat India, Pakistan, dan Timur Tengah untuk mengubati berbagai macam penyakit. Jenis tanaman ini telah disebut-sebut sebagai tanaman ubat dalam perkembangan awal agama Islam.

Khasiat Jintan Hitam untuk pengubatan berbagai macam penyakit.

Meskipun kecil, jintan hitam sangat luarbiasa, kerana mengandungi sekitar 100 bahan kimia asli ( seperti vitamin, protein, asam lemak, karbohidrat, mineral, dll).

Agama Islam meyakini bahawa jintan hitam memiliki bahan yang dapat menyembuhkan semua jenis penyakit kecuali kematian.

Dalam Alquran, jintan disebut sebagai biji hitam kuratif, yang telah digunakan untuk pengubatan sejak zaman kuno.

Berikut khasiat manfaat jintan hitam untuk kesihatan dan pengubatan.

1.Gangguan perut
Jintan hitam memiliki sifat menyembuhkan kondisi kesihatan yang berkaitan dengan perut. Gangguan perut seperti sembelit, dan perut kembung bisa diatasi dengan jintan hitam. Selain itu, jintan hitam juga bermanfaat untuk menjaga kesihatan pencernaan, dan dapat membasmi cacing usus. Sumber nutrisi penting Jintan hitam mengandungi beta-karoten (pro – vitamin A), kalsium, zat besi, sodium dan kalium. Jintan hitam juga memiliki lapan dari sembilan asid amino penting. Asid amino ini tidak dihasilkan oleh tubuh kita, sehingga harus didapatkan dari sumber luar.

Untuk keperluan suplemen gizi, Anda bole minum setengah senduk teh ekstrak atau minyak Habbatussauda (jintan hitam) sebanyak tiga kali sehari.

Madu halia bentong sangat sesuai digabung dengan habbatussauda untuk mengubati masaalah dalam perut. Setiap pembelian madu Asmak, akan menerima sebotol habbatussauda asli

2. Meningkatkan sistem kekebalan tubuh . Jintan hitam berkhasiat dapat meningkatkan kekebalan tubuh, terutama untuk orang yang menderita gangguan imunisasi tubuh. Menurut kajian, 1 gram kapsul jintan hitam yang diambil dua kali sehari selama empat minggu dapat meningkatkan nisbah sel T, antara positif dan negatif hingga 72 %. Meningkatkan kekebalan tubuh ini penting untuk menyembuhkan demam, influenza, AIDS, dan penyakit lainnya yang  terkait dengan imunisasi.

Salah satu bahan dalam Asmak Herbs adalah jintan hitam yang diyakini membantu merawat resdung dan alahan

3. Menyembuhkan asma dan alergi. Pengambilan jintan hitam dapat mengurangkan reaksi alergi pada sebagian besar pesakit dengan bronchitis, asma dan penyakit alergi lainnya dengan tanpa kesan sampingan . Untuk pengubatan asma dan alergi, ambil secawan air hangat , tambahkan satu senduk madu, dan setengah senduk teh minyak atau ekstrak habatussauda. Campur dan minum di pagi hari, sebelum sarapan atau setelah makan malam. Selama proses pengubatan ini, hindari makanan yang sejuk dan menyebabkan.

Minyak Herba Asmak memang dirumus khas gabungan aneka herba termasuk habbatussauda yang membantu melegakan asma,batuk,selsema dll.

4. Mengubati kanser. Asid lemak yang terkandung dalam jintan hitam dapat melambatkan perkembangan kanser. Jintan hitam berkemampuan menstimulasi produktiviti dan imunisasi sel tulang sumsum, serta  produksi interferon, melindungi sel-sel normal, dan melawan sel tumor tanpa merosak sel-sel yang sihat . Untuk pengubatan kanser, campurkan satu gelas jus anggur dan setengah senduk teh Minyak Habbatussauda. Minum sebanyak tiga kali sehari. Pengubatan mungkin berlangsung selama empat puluh hari. Selain itu, Anda juga dapat menggosok minyak jintan hitam pada tubuh yang terkena kanser selama dua minggu.

5. Gangguan pencernaan. Jintan hitam juga efektif melawan bakteri yang dikenal sangat tahan terhadap ubat-ubatan, seperti bakteria penyebab kolera, E. coli, dan Shigella spp. Dengan demikian, jintan hitam juga dapat digunakan untuk mengubati gangguan sistem pencernaan yang disebabkan oleh jangkitan bakteria seperti sakit perut, dispepsia, diarea, dan taun . Untuk mengubati gangguan pencernaan, ambil setengah senduk teh minyak atau ekstrak jintan hitam yang dicampur dengan secawan susu. Minumlah campuran tersebut dua kali dalam sehari.

6. Mengubati jerawat dan sakit saraf pada wajah dan badan. Thymoquinine yang terkandung dalam jintan hitam adalah ubat anti inflamasi yang sangat efektif. Anda dapat menggunakan minyak jintan hitam untuk disapu pada jerawat yang meradang. Untuk mencegah jerawat dan menghaluskan kulit, ambil satu senduk makan minyak zaitun yang dicampur dengan setengah senduk teh minyak jintan hitam. Gosokkan pada wajah, kemudian cuci wajah dengan air sabun setelah satu jam. Untuk pengubatan peradangan yang terjadi pada pergelangan kaki dan sendi yang lain, ambil satu senduk makan cuka, dua senduk madu, dan setengah senduk teh minyak jintan hitam. Gunakan campuran ini dua kali sehari untuk disapu pada bagian yang meradang.

Kaisa adalah produk penjagaan wajah yang berasaskan habbatusauda. Sesuai dengan slogan 'Menjadikan wajah lebih baik' akan membantu pengguna mendapatkan kembali wajah yang segar, berseri dengan khasiat habbatussauda dan bahan alami lain.


7. Meningkatkan jumlah air susu badan. Jintan hitam bisa meningkatkan jumlah susu untuk ibu yang menyusui,  karena kombinasi dari unsur-unsur tertentu dan struktur hormon lipid yang terkandung di dalamnya. Selain itu, jintan hitam juga mengandung arginine, yang penting untuk pertumbuhan bayi. Namun sayangnya, masih belum banyak yang diketahui tentang kelebihn menggunakan biji hitam saat menyusui.

8. Meningkatkan kecerdasan dan mencegah alzheimer Jinten hitam mengandung asid linoleat (omega 6), dan asid linolenat (Omega 3), sehingga merupakan nutrisi bagi sel otak yang baik untuk meningkatkan daya ingat, kecerdasan, dan aktiviti sel otak agar tidak cepat lupa. Jintan hitam juga memperbaiki mikro (peredaran darah ) ke otak,  dan sangat bagus untuk diberikan pada anak pada usia pertumbuhan dan remaja.

Tips menggunakan biji jintan hitam:
1. Masukkan satu senduk makan biji jintan hitam kedalam cawan, kemudian tuangkan air panas. Tutup selama 10 minit, kemudian teh jintan hitam sudah siap untuk anda nikmati.

2. Anda juga dapat menambahkan beberapa biji jintan hitam dalam secawan kopi pada pagi hari.

3. Biji jintan hitam juga dapat digiling, yang kemudian dapat digunakan untuk memberikan rasa pada salad.

Berminat mencuba produk berasaskan Habbtaussauda keluaran MHAMSB? 

HUBUNGI 0135819100 CIKGU BASARIAH




Wanita hamil harus menghindari pengambilan jintan hitam, baik biji, minyak atau ekstrak. Pengambilan jintan hitam dalam jumlah besar dapat merangsang kontraksi rahim yang dapat menyebabkan keguguran.

Khasiat jintan hitam Khasiat jintan hitam Reviewed by Teacher Basariah on Sabtu, Disember 09, 2017 Rating: 5

Tiada ulasan:

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.