Seo Services

Penemuan terbaru bidang perubatan

Ni menarik jugak ni...

Assalamualaikum warahmatullah

" Seorang Profesor Muslim di Jepun melakukan penyelidikan yang luar biasa, hasil kajiannya mendapati bahawa kebanyakan penyakit jasmani adalah disebabkan *penyakit rohani*:

1. Ternyata masalah appendiks bukan hanya diakibatkan kesalahan pola makan, tetapi *lebih didominasi kerana stress/jiwa tertekan yang tidak terkawal*.

2. Darah tinggi bukan hanya diakibatkan oleh terlalu banyak mengambil makanan yang masin, tapi kerana *kesalahan dalam mengurus emosi setiap hari*.

3. Kolesterol bukan hanya diakibatkan oleh makanan berlemak, tapi  *rasa malas berlebihan yang menyebabkan menimbun lemak*.

4. Asthma bukan hanya kerana terganggunya bekalan oksigen ke paru-paru, tetapi kerana *sering merasa sedih yang membuat kerja paru-paru tidak stabil*.

5. Diabetes bukan hanya kerana terlalu banyak mengambil makanan bergula, tetapi *sikap ego dan keras kepala yang mengganggu fungsi pankreas*.

6. Penyakit liver (hati) bukan hanya kerana kesalahan rutin tidur, tapi *sifat suudzon(sangka buruk) kepada orang lain yang justeru merosakkan hati kita*.

7. Penyakit jantung bukan hanya diakibatkan oleh sumbatan pada aliran darah ke jantung, tapi *sebab jarangnya bersedekah membuatkan jantung kita kurang merasakan ketenangan, sehingga degupannya tidak stabil*.

Dan masih banyak lagi. Antara faktor-faktor penyebab penyakit adalah kerana masalah di bawah;

- Spiritual 50%
- Psikologi 25%
- Sosial 15%
- Fizikal 10%

Maka benarlah firman Allaah swt :
Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah swt memaafkan sebahagian besar dari kesalahan-kesalahanmu. Dan kamu tidak dapat melepaskan diri (dari azab Allah) di muka bumi, dan kamu tidak memperoleh seorang pelindung dan tidak pula penolong selain Allah. QS: As-Syuura 42 :30-31

Jadi kalau kita ingin selalu sihat, perbaiki diri kita, fikiran kita, terutama hati kita dari penyakit berikut;  hasad, iri, dengki, dendam, fitnah, ghibah, riya, ujub, ego, sedih, marah, takabbur, masam muka,  sombong, angkuh dan tiada keikhlasan- keekhsanan.

*Nota sisi*
-- Mungkin Sebab itulah Allah melarang Sifat-Sifat buruk dalam diri kerana adalah merupakan virus Membawa Penyakit dan mempercepatkan proses Penuaan dan mudah ; Mendapat penyakit kerana antibodi semakin lemah.

 Wallahua'lam.. 🌺

Kredit kepada penulis asal


Penemuan terbaru bidang perubatan Penemuan terbaru bidang perubatan Reviewed by Teacher Basariah on Sabtu, Januari 20, 2018 Rating: 5

Tiada ulasan:

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.