Khamis, Mei 22, 2014

Ankle Sprain?

Assalamualaikum

"Kebanyakan orang telah dipintal buku lali pada satu ketika dalam hidup mereka. Tetapi jika buku lali anda mendapat bengkak dan pedih selepas anda twist , anda mempunyai kemungkinan besar ia terseliuh . Ini bermakna anda telah diregangkan dan mungkin koyak ligamen di buku lali anda .
Walaupun keseleo pergelangan kaki camera.gif adalah biasa, mereka tidak sentiasa kecederaan kecil. Sesetengah orang yang keseleo berulang atau teruk boleh mengalami sakit jangka panjang bersama dan kelemahan. Merawat buku lali terseliuh boleh membantu mencegah masalah buku lali .Apa yang menyebabkan keseleo buku lali?
Kebanyakan jenis keseleo pergelangan kaki camera.gif berlaku apabila anda membuat pergerakan peralihan pesat dengan kaki anda ditanam, seperti apabila anda bermain bola sepak atau mendapatkan ditangani dalam bola sepak. Selalunya buku lali gulung ke luar dan kaki bertukar masuk . Ini menyebabkan ligamen di luar buku lali untuk meregangkan dan lusuh . Kurang kerap, buku lali gulung masuk dan kaki bertukar ke luar. Ini merosakkan ligamen di bahagian dalam buku lali.
Satu terseliuh buku lali boleh berkisar dari sederhana kepada teruk, bergantung kepada bagaimana teruk ligamen rosak dan berapa banyak ligamen tercedera . Dengan terseliuh ringan, buku lali yang berkenaan tender , bengkak, dan sengit. Tetapi ia biasanya berasa stabil, dan anda boleh berjalan dengan sakit yang sedikit . Satu terseliuh lebih serius mungkin termasuk lebam dan kelembutan di sekitar buku lali , dan berjalan menyakitkan. Dalam terseliuh buku lali yang teruk, buku lali adalah tidak stabil dan mungkin merasa " goyah. " Anda tidak boleh berjalan , kerana buku lali memberikan keluar dan boleh sangat pedih.Apakah tanda-tanda ?
Dengan kebanyakan keseleo, anda merasa sakit merta di lokasi air mata . Selalunya buku lali mula membengkak dengan serta-merta dan boleh meremukkan camera.gif . Kawasan buku lali biasanya tender untuk menyentuh , dan ia menyakitkan untuk menggerakkannya.
Dalam kes yang lebih teruk, anda boleh mendengar dan / atau berasa sesuatu yang lusuh, bersama-sama dengan pop atau snap . Anda mungkin akan mengalami kesakitan melampau pada mulanya dan tidak akan dapat berjalan atau meletakkan berat badan pada kaki anda. Biasanya , sakit yang lebih dan bengkak yang anda ada, yang lebih teruk terseliuh buku lali anda adalah dan lebih lama ia akan mengambil masa untuk sembuh.Bagaimana adalah terseliuh buku lali didiagnosis ?






Doktor anda akan meminta anda bagaimana kecederaan itu berlaku dan jika anda mempunyai buku lali menyakiti anda sebelum ini. Beliau akan memeriksa kaki dan buku lali , kaki yang lebih rendah anda, dan juga lutut anda untuk melihat jika anda sakit di tempat lain.
Jika terseliuh adalah sederhana , doktor anda tidak boleh memerintahkan X -ray. Tetapi dengan keseleo yang lebih teruk, anda mungkin perlu sinar-X untuk menolak tulang patah di pergelangan kaki atau kaki. Ia adalah mungkin untuk memecahkan tulang di kaki atau buku lali anda pada masa yang sama seperti terseliuh a.
Dalam kebanyakan kes , doktor memerintahkan X -ray pada kanak-kanak yang mempunyai simptom yang terseliuh buku lali. Ini kerana ia adalah penting untuk mencari dan merawat apa-apa kerosakan kepada plat pertumbuhan tulang yang menyokong buku lali"


info ehsan http://www.webmd.com/a-to-z-guides/ankle-sprain-overview terjemahan pakcik google.

 Aik? mesti korang pelik tetiba saya cerita pasal ni kan? Why?????

Sebabnya..saya 'mc' semalam akibat ni..huhu..

Maka, xleh wakil pskpp main bola jaring..huhuhuhu..



Wassalam

12 ulasan:

  1. abih la pasukan cikgu kalo cikgu takde. Payah la nak menang ni kang. heheh.. So, now dah okay ke belum kaki tu>

    BalasPadam
  2. salam Teacher Basariah ..

    huhu..pernah kena.waktu olahraga silat dulu.. sakett.. :(
    take care tau tecer..
    cma ade 1 tag utk tecer..kalu tecer sudi dan ade mase, selesaikan yer..hihi...

    http://shiemacma.blogspot.com/2014/05/liebster-award-from-cik-su.html

    terima kasih :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. tenkiu shima..nnt klu smpt cikgu buat..hihi

      Padam
  3. Selalu terjadi pada pemain bola lepas main kat padang bila yang tak rata. Senang sangat kaki terpeleot time berlari.

    BalasPadam