Khamis, Julai 10, 2014

Madrasah Ramadhan

Assalamualaikum

Setiap tahun kita bertemu Ramadhan. Ia sentiasa datang dan pergi meninggalkan kita.

Masa pula dirasakan makin pantas berlalu.

Bagi saya, setiap kali masuk bulan Ramadhan umpama saya masuk ke suatu pondok pengajian. Saya akan cuba buat yang terbaik sepanjang berada di pondok itu.


Ramadhan membawa bersamanya pelbagai pengalaman. Ada orang tak rasa beza pon Ramadhan dengan bulan lain. Cuma beza mungkin sebab tak boleh makan dan minum siang je.

Bagi saya Ramadhan tahun ni, nafsu makan tidak seperti tahun-tahun sebelum ini. Makan dan berbuka sangat sederhana. Tidur pun sangat awal iaitu seusai selesai mengerjakan solat Isyak dan tarawikh. Solat sunat tarawikh pun hanya dilakukan di rumah sahaja sejak saya berkahwin. Ada sekali dua tahun-tahun lepas di surau belah keluarga saya. Itu pun sukar nak khusyuk..huhu (T T)

Tahun ni waktu berbuka pula, memang nafsu makan cepat hilang mungkin akibat penat mengawal anak yang sedang lasak.

Namun, saya sangat bersyukur diberikan tenaga yang cukup untuk bangun awal menyiapkan sahur yang sederhana dan tidak tidur sepanjang siang. Doakan saya sempat khatam 30 juzuk Al-Quran tahun ni ye kawan-kawan.

P/S : Jom berdoa: " Ya Allah, bantulah sahabat seIslam kami di Gaza, Palestin, Syria, Somalia, Bosnia dan di seluruh dunia. Lindungilah kami daripada kejahatan syaitan, jin dan manusia. Aamiiiin."  Semoga dengan berkat Ramadhan ini doa kita akan dimakbulkan Allah.In shaa Allah.

Wassalam.

19 ulasan:

  1. setuju sangat-sangat tecer..rugilah orang yang melalui Ramadhan, tapi tidak mendapat keampunan Allah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. SEmoga kita tidak menjadi org yg rugi

      Padam
  2. InsyaAllah moga apa yang diinginkan menjadi kenyataan..
    Moga mereka di sana sentiasa di bawah lindunganNYA.

    BalasPadam
  3. Walau cara berbeza, kita harap semua kita mendapat keredhaan dan keberkatan yang berganda dari NYA

    BalasPadam
  4. Salam ukhuwah Basariah..

    Ramadan pun sudah hampir dipertengahan.. kena muhasabah diri tentang amalan kita ni kan.. semoga kita dalam golongan yg diterima puasanya..

    Sebak rasanya bila akak baca soalan dari Somalia tu.. kita disini mewah dengan makanan kan :'(

    BalasPadam
  5. berazam nak jadi lebih baik juga Ramadhan ni.. bukan sibuk fikir raya je..hik.

    kita kalau pose, lauk kena istimewa.. hr biasa tak pe..bulan pose plk nak berlebih2.. patut bulan pose ni jadi insaf..fikir org lebih susah..
    ni pose takat lapar je..
    rugi sgt.

    BalasPadam
  6. Den tahun ni pun slow aaaa bab2 makan ni...makin tua kot.....ahakz

    BalasPadam
  7. Semoga sama2 kita mendapat keberkatan dari NYA..

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum..

    Puasa mendidik kita semua untuk mengawal nafsu agar ketika setelah berbuka atau pada bulan lain kita tetap istiqamah mengawal nafsu kita dalam apa jua perbuatan kita seharian.

    BalasPadam
  9. assalamualaikum TB...alhamdullilah amin...:)

    BalasPadam