Jumaat, Mac 31, 2017

CARA CEPAT DAN PANTAS HILANGKAN PARUT

Parut chicken pox hilang sebaik saja sapu Bedak

Mula-mula tu Qisha tak percaya yang Bedak ni, wow.. (muka terkejut), memang terbaik hilang parut chicken pox!

Dua minggu lepas, sebelum Qisha tahu nak demam chicken pox ni, rasa sakit-sakit badan nak demam. Pagi tu siap-siap nak pergi kerja, pelik tengok tangan ada timbul bintik-bintik macam gelebung air, rasa nak garu-garu je.

Pergi klinik doktor cakap kena chicken pox, masa tu dah fikir macam-macam dah.

Macam mana nak hilangkan parut?
Macam mana nak berdepan dengan semua orang?
Macam nak gila dah bila memikirkan arghhh...

Mak cakap kat Qisha
"Qisha cuba la Bedak Asmak ni mak baru je beli semalam mak tengok kat situ ada tulis untuk cacar air"

Qisha berfikir sejenak
"betul ke yang mak katakan tu? Kena bukak fb ni tengok testimoni , kalau betul nak cuba sekarang jugak"

Qisha ambil smartphone-nya dan bukak fb cari testimoni berkenaan Bedak Asmak ni.

Wow… (muka terkejut) Qisha macam tak percaya beribu testimoni Qisha tengok bukan saja untuk chicken pox, jerawat, ruam, ekzema, luka dan sakit perut!

Qisha berkata sendiri
"banyak betul kegunaan bedak ni. Yang paling Qisha tak percaya untuk menghaluskan kulit pun boleh, hebat".

Chicken pox Qisha masa tu baru keluar sikit-sikit, Qisha pun sapu lah Bedak Asmak kat bintik-bintik chicken pox tu. Rasa sejuk je takde lah rasa gatal sangat.

Tiap-tiap hari Qisha sapu Bedak Asmak ni je. Ubat yang doktor bagi tu, Qisha tak guna langsung pun hahaha…

Dah masuk seminggu ni Qisha nampak bintik chicken pox tu dah kering.

Mak pun kata
"eh, Qisha mak tengok chicken pox kamu tu macam tak nampak berbekas pun"

Masa tu Qisha suka gila, rasa nak lompat je bila mak cakap gitu.

Terima kasih Bedak Asmak membantu masalah Qisha.



Berminat untuk mencuba?

Hubungi kami sekarang

www.wasap.my/60135819100

0135819100 (basariah)
Cod Teluk Intan
Pos seluruh Malaysia

Khamis, Mac 30, 2017

JUS ASMAK GOLD - membantu pernafasan lebih lancar

Assalamualaikum

Memperkenalkan JUS ASMAK GOLD.
Satu lagi produk istimewa keluaran Syarikat MHAM Sdn Bhd. Produk Jus Asmak Gold pelengkap kepada Minyak Herba Asmak.

Diformulasi daripada 100% herba terpilih. Melegakan penyakit asma tahap kritikal dan sangat sesuai jika digabungkan dengan Minyak Herba Asmak.

Diperbuat daripada:
📌Lemon Juice
📌Ginger
📌Spinach
📌Oregano
📌Echenacea
📌Licorice
📌Apple
📌Capsicum
📌Garlic
📌Cucumber
📌Stevie
📌Dong Quai

Jus Asmak Gold sangat membantu melegakan:
📌Semput
📌Batuk
📌Kahak
📌Selsema
📌Membantu menguatkan ketahanan badan
📌Menjadikan anda lebih sihat dan cergas

Sesuai Untuk Siapa ?
Sesuai untuk umur 3 tahun dan ke atas.

Isipadu ?
350 ml

Harga ?
RM 44.00 sahaja tidak termasuk postage

Selepas kesan asma sudah tiada , pengambilan boleh dihentikan dan anda hanya perlu sehari satu sudu sahaja. Jimat sangat,

Keceriaan berganda dengan Asmak Gold

Berminat untuk dapatkan Jus Asmak Gold?

Wasap 0135819100. Saya akan guide anda sehingga semakin sembuh. Semua atas izin Allah. Amin

#JusAsmakGold #AsmakGold #mham #mhamsb #MensejahterakanKehidupan

DUIT BOLEH DICARI KESIHATAN TIADA GANTI

COD Sekitar TELUK INTAN
POS seluruh Malaysia


Rabu, Mac 29, 2017

ATASI KEMBUNG PERUT BAYI

Assalamualaikum

CARA MENGATASI KEMBUNG PERUT BAYI

Acap kali kita lihat, ibu bapa panik tak tahu nak buat apa setiap kali anak menangis. Terutamanya pasangan yang baru pertama kali menimang cahaya mata.

Lagi bertambah panik bila bayi itu menangis macam kena masuk hantu. Tak nak berhenti. Kita sebagai ibu ni faham ke kenapa bayi tu menangis? Itu persoalannya...

Kebiasaannya, punca bayi menangis adalah disebabkan masalah KEMBUNG PERUT. Kembung perut ni sangat tak selesa. Bayi tak mampu beritahu yang dia sedang sangat tak selesa. Jadi, apa dia buat? Menangislah!

Buat para ibu sekalian, usah gusar, usah bimbang hati. Ada tips mudah yang boleh bantu anda mengatasi masalah ni.

Cuba lakukan salah satu daripada 3 tips di bawah untuk mengatasi masalah bayi kembung perut. InsyaAllah berkesan.

1. Elakkan makanan berangin bagi ibu menyusu
Ibu menyusu perlu mengelakkan makanan yang berangin. Contohnya ialah kubis dan brokoli. Kurangkan juga pengambilan kafein dan makanan dari sumber tenusu.

2. Tukar kepada susu kambing
Masalah kembung perut mungkin juga disebabkan alahan bayi terhadap kandungan susu formula. Pencernaan karbohidrat yang tidak sempurna akan menyebabkan ketidakselesaan pada perut mereka. Alternatif paling baik, beralihlah kepada susu kambing. Susu kambing adalah lebih halus molekulnya. Perut lebih mudah mencernanya.Namun, susu ibu adalah susu yang terbaik.

3. Mengurut dengan Minyak Herba Asmak
Sapu minyak ni pada perut dan belakang badan bayi anda. Urutkan dengan penuh kelembutan. Sentuhan hangat seorang ibu pasti memberi keselesaan pada bayi anda. Sebaiknya, sulami urutan tersebut dengan alunan zikir. Ramai yang telah menyatakan keberkesanan minyak ini. Urutan dan sentuhan ini juga akan mengeratkan lagi hubungan antara ibu dan anak.
.
.
Ibu pasti lebih bahagia tatkala melihat senyuman dan mendengar ketawa si kecil anda. Kembung perut tiada, si bayi pun pasti lena tanpa gangguan. Jom ibu, kita cuba tips ini untuk buah hati kita. :)



#infobymhamsb

Selasa, Mac 28, 2017

Berkira sangat aih!!!

Assalamualaikum


" Mak Cik, 2 ikat 3 riyal sudoh la," kata Leman menawar harga 2 ikat kacang botol yang di jual seorang mak cik tua di kaki lima.

" Ambik lah awe 2 ikat 3 riyal pun," jawab mak cik tua itu perlahan walau hati kurang rela.

Dia risau kalau dia berkeras juga hendak jual RM4 untuk dua ikat kacang botol tu, nanti Leman tak jadi beli. Macam mana dia nak beli beras untuk dibawa balik. Beras kat rumah sudah kehabisan.

*****

" Jap, saya cari duit 5 sen. Rasanya ada ni," kata Leman kepada cashier di butik Polo.

Baju Polo yang dia beli berharga RM295.95. Beli kat butik boh. Baru original. Kat butik mana boleh tawar walau 5 sen.

Sedangkan pemilik jenama Polo dan pemilik butik itu dah kaya yang amat. 'Pitih dio liun-liun doh,' kata ore Kelate.

Tapi makcik penjual kacang botol itu, tinggalnya di atas tanah orang. Anaknya ramai, suami pula belum pulang dari laut. Bergadai nyawa di lautan luas untuk menyara keluarga.

Tetapi begitulah tabiat orang kita. Menawar pada yang kurang memberi pada yang lebih.

Sepatutnya, kalau seikat kacang botol itu harganya RM2, kita beli dua ikat, kita bayarlah RM5 dan cakap,

" Mok cik. Tok payoh bui nyucur lah. Seriyal lagi tu ambo sedekoh."

Takkan kaya kau simpan rm1 dalam poket. Dan takkan menjadikan kau lebih berharta kalau kau menawar pula harga kacang botol untuk dua ikat.

Namun, sedekah RM1 itu mampu memberi senyuman kepada orang tua itu. Mampu membahagiakan dia dan keluarga.

Dan dengan RM1 yang kau sedekah itu, pasti ada satu doa diutus untukmu dari penjual kacang botol di kaki lima.

Apakah mahal RM1 untuk satu senyuman dan satu doa ikhlas untuk kita? Fikirlah sendiri. Fikir dalam-dalam.

Ubahlah sikap suka menawar pada yang tiada. Sebaliknya, kita lebihkan untuk mereka. Marilah kita membudayakan amalan sedekah. Marilah.

.

Copy paste

Kisah ni banyak berlaku dalam kehidupan kita samada kita sedar atau tidak. Dengan peniaga jalanan, bersungguh-sungguh kita minta tawar sedangkan mampu pula kita membeli makanan dan pakaian mahal di butik dan gedung berjenama. Takkan kaya kita dengan rm1 yang kita tawar tu sebaliknya jika disedekahkan,mungkin itulah yang membantu kita kelak.



Mencari penawar buat asma, batuk dan semput? Jom ikhtiar dengan produk Asmak. Agen dan dropship diperlukan. Hubungi 013-5819100(basariah). 

Cod teluk intan
Pos seluruh Malaysia

Isnin, Mac 27, 2017

ASMAK HERBS -membantu remaja bebas resdung

Assalamualaikum

Cuti sekolah dah nak berakhir ni. Anak yang tinggal di asrama bakal dihantar pulang ke asrama.

Biasa pada usia remaja ni mudah sangat nak nak kena serangan resdung. Pasti tak selesa anak nak ke sekolah bersin pagi-pagi.

Apa kata, hadiahkan anak dengan Asmak Herbs. Ubat resdung herba ini in shaa Allah mampu mengurangkan ketidakselesaan anak anda. Hanya perlu diambil apabila perlu sahaja. Bebas steroid dan bahan kimia berbahaya tau!


HUBUNGI 013-5819100 UNTUK KETERANGAN LANJUT
COD TELUK INTAN
POS SELURUH MALAYSIA

Ahad, Mac 26, 2017

Kenali STEROID dalam krim dan ubat anda!

Assalamualaikum

Anak ruam? Leher, pipi, punggung..

Mak-mak guna krim hospital & klinik.. Memang ok.. Kejap je dah hilang!

Tapi.. Tahu tak kesannya?

Tentang STEROID!

Ramai sudah mendapat kesedaran bahawa Steroid berbahaya kepada tubuh badan, Penggunaan jangka masa panjang boleh menyebabkan kesan kesan berikut :

😱Pereputan tulang
😱Kerosakkan buah pingang
😱Kerosakkan organ dalaman
😱Kulit menipis kemerahan dan kadang kadang kehitaman
😱Urat darah jelas kelihatan ( cream steroid)
😱Cushing syndrome
😱 Strecthmark
dan pelbagai lagi

Namun ramai di luar sana tidak mengenali Steroid. Mari kita kenal nama-nama steroids yg digunakan dlm ubat ubatan.

Kenali NAMA Steroid:
----------------------------------

Triamcinolone
Crticosteroid
Prednisolone
Hydrocortisone
Dexamethasone
Betamethasone
Deflazacort

Semak kandungan ubat atau cream yg anda gunakan. Jika mengandungi nama seakan akan nama di ats. Ianya mengandungi steroid. Ini cara mudah ... kenali steroid dgn perkataan ini...
 CORT, ...CORTISONE...STEROID....LONE... METHASONE

Steroid selalunya berkesan dlm merawat pelbagai penyakit.Kesan pemulihannya memang cepat. Tetapi tidak boleh digunakan dlm jangka masa panjang. Ianya diserap kedalam tubuh dan ini membahayakan organ dalaman... terutamanya kepada bayi.

Cth cream Econazine, apa sahaja cream yg namanya begini xxxxCort dan lain-lain.

Copy paste..semoga bermanfaat

Mencari rawatan bebas steriod? Gunalah produk Asmak dari MHAMSB. Selamat dan berkesan.

Hubungi 013-5819100 untuk keterangan lanjut.


Sabtu, Mac 25, 2017

Kisah teladan : PENGAJARAN DARI SEGELAS KOPI

Assalamualaikum

PELAJARAN DARI SEGELAS KOPI

Ustaz : Tolong buatkan dua gelas kopi untuk kita berdua, tapi jangan tuang gulanya dulu, bawa saja ke mari.

Murid : Baik ustaz.

Tidak berapa lama, murid tersebut membawa dua gelas kopi yang masih hangat dan gula di dalam bekasnya  bersama sudu.

Ustaz : Cuba kamu rasa kopi kamu, bagaimana rasanya?

Murid : Rasanya sangat pahit sekali ustaz!

Ustaz : Letakkan sesudu gula, aduklah, bagaimana rasanya?

Murid : Rasa pahitnya sudah mula berkurang ustaz.

Ustaz : Tambahkan sesudu gula lagi, aduklah, bagaimana rasanya?

Murid : Rasa pahitnya sudah berkurang banyak ustaz.

Ustaz : Tambahkan sesudu gula lagi, aduklah, bagaimana rasanya?

Murid : Rasa manis mula terasa tapi rasa pahit juga masih sedikit terasa ustaz.

Ustaz : Tambahan sesudu gula lagi, aduklah, bagaimana rasanya?

Murid : Rasa pahit kopi sudah tidak terasa, yang ada rasa manis ustaz.

Ustaz : Tambahkan sesudu gula lagi, aduklah, bagaimana rasanya?

Murid : Sangat manis sekali ustaz.

Ustaz : Tambahkan sesudu gula lagi, aduklah, bagaimana rasanya?

Murid : Terlalu manis. Malah tidak sedap lagi.

Ustaz : Tambahkan sesudu gula lagi, aduklah, bagaimana rasanya?

Murid : Rasa kopinya jadi tidak sedap, lebih sedap bila ada rasa pahit kopi dan manis gulanya sama-sama terasa.

Ustaz : Ketahuilah muridku, pelajaran yang dapat kita ambil dari contoh ini adalah jika rasa pahit kopi ibarat kemiskinan hidup kita, dan rasa manis gula ibarat kekayaan harta, lalu menurutmu kenikmatan hidup itu sebaiknya seperti apa nak?

Murid tersebut termenung sejenak, lalu menjawab.

Murid : Ustaz, sekarang saya mula mengerti, kenikmatan hidup dapat kita rasakan, jika kita dapat merasakan hidup seperlunya, tidak melampaui batas. Terimakasih  atas pelajaran ini ustaz.

Ustaz : Baik, kopi yang sudah kamu beri gula tadi, campurkan dengan kopi yang belum kamu beri gula, aduklah, lalu tuangkan dalam kedua gelas ini, lalu kita nikmatinya bersama.

Murid tersebut lalu mengerjakan arahan ustaznya.

Ustaz : Bagaimana rasanya?

Murid : Rasanya nikmat sekali.

Ustaz : Begitulah juga jika engkau memiliki kelebihan harta, akan terasa nikmat bila engkau berkongsi dengan yang memerlukan.

Murid : Terima kasih atas nasihat dan petuanya ustaz!



MENCARI PENAWAR BUAT PENYAKIT KULIT ANDA? CUBALAH BEDAK ASMAK. DIPERCAYAI MAMPU MERAEAT EKZEMA, RUAM, PSORIASIS DAN PELBAGAI PENYAKIT KULIT LAIN. 100% DARIPADA TANAH LIAT BERKUALITI TINGGI DAN AIR BERTAPIS.

HUBUNGI: 013-5819100 UNTUK KETERANGAN LANJUT 😁

Jumaat, Mac 24, 2017

SPM

Assalamualaikum

*SPM Dunia dan SPM Akhirat*
========================

"Puan, dah pernah ambil SPM?"

Tanya ustaz ketika di dalam kelas Taddabur di #SematQuran bulan lalu. Beliau yang dari depan menghampiri meja saya.

"Eh, mestilah sudah, ustaz. 20 tahun lepas"

Jawab saya yakin.

"Agak-agak kalau diberi peluang, nak ambil lagi sekali lagi tak?"

Tanya ustaz lagi.

"Taknaklah ustaz"
Jawab saya ringkas.

Dalam hati berkata sendiri, apalah yang ustaz nak terangkan tentang SPM ni.

Ustaz kembali ke depan memberikan penerangan.

"Hakikatnya, kita semua bakal menduduki *SPM kedua.* Bezanya, *Ujiannya Sepanjang Kehidupan* namun tarikh keputusannya kita tidak tahu. Jadi perlu sentiasa ada persediaan. Buku rujukannya sudah ada.

Itulah dia, *Sijil Padang Mahsyar (SPM).*
Bila tarikhnya tidak diketahui.
Buku rujukannya adalah *Al Quran & al-Sunnah.*
Ujiannya sepanjang kita berada didunia. Keputusannya nanti apabila berlakunya akhirat yang kekal.

Semua yang di dalam kelas tertunduk. Seolah sedang membayangkan bagaimanalah keadaannya ketika mengambil keputusan SPM akhirat.

Ustaz menyambung lagi, kali ini dengan penerangan yang lebih menyentap.

"Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di dunia ini nampak besar sangat sebab dengan keputusan baik, seolah-olah nampak cerah sangat masa depan untuk kehidupan yang sementara. Walhal tidak ada jaminan pun. Tetapi inilah yang dikejar-kejarkan.

Tapi keputusan yang kita dapat ketika Sijil Padang Mahsyar (SPM) di akhirat, adalah penentu ke mana kita seterusnya selepas kehidupan yang kekal. Balasan *Syurga* dan *Neraka* yang kekal, tetapi kebanyakan kita tidak nampak itu semua.

Ibu bapa menyiapkan anak dengan segala segi persediaan untuk SPM dunia.
Hantar anak Tuisyen, panggil lagi guru datang ke rumah, tak cukup dengan itu, hantar lagi bagaimana cara menjawab soalan yang betul.

Tapi apa usaha ibu bapa untuk persediaan anaknya untuk mendapatkan keputusan yang baik di dalam *SPM akhirat* kelak?!!!

Maksud Surah Al-Fatihah pun tidak tahu, bagaimana mereka dapat melaksanakan solat dengan sempurna?, Sedang solat adalah amalan yang memberikan markah yang tertinggi di sana nanti"

Allahu Akbar...
Kata-kata ustaz bagai satu Pukulan Ghaib, tidak nampak dengan mata kasar, tetapi sakitnya menyucuk sampai ke tulang hitam!
Saya adalah guru yang pernah membawakan propaganda dengan mendapat keputusan SPM dunia yang baik, menjamin masa depan yang cerah!

Ustaz kemudiannya bertanya kami semua,

"Pernah tengok keadaan anak-anak yang ambil keputusan SPM?
Masing-masing beratur dengan berdebar.
Ahli keluarga & ibu bapa semua tunggu di belakang.
Menunggu giliran untuk mengambil keputusan, baik atau tidak. Mereka tertanya adakah sama keputusan seperti adik beradik yang lain?

Nak tahu bagaimana keadaannya kita nanti mengambil *Keputusan SPM di Akhirat?*"

*Al- Inshiqaq : 7*
Kemudian sesiapa yang diberi menerima surat amalnya dengan tangan kanannya, -

*Al-Inshiqaq : 8*
Maka ia akan dihisab dengan cara yang mudah dan ringan,

*Al-Inshiqaq : 9*
Dan ia akan pergi kepada keluarganya (yang beriman) dengan sukacita.

*Al-Inshiqaq : 10*
Dan sesiapa yang diberi menerima surat amalnya (dengan tangan kiri), dari sebelah belakangnya,

*Al-Inshiqaq : 11*
Maka ia akan meraung menyebut-nyebut kebinasaannya,

*Al-Inshiqaq : 12*
Dan ia akan menderita bakaran Neraka yang marak menjulang.

*Al-Inshiqaq : 13*
Sebenarnya ia semasa di dunia dahulu bersukaria dalam kalangan keluarganya (yang juga kufur ingkar)!

*Al-Inshiqaq : 14*
Sesungguhnya ia menyangka bahawa ia tidak sekali-kali akan kembali (kepada Kami untuk menerima balasan)!

*Al-Inshiqaq : 15*
(Sangkaannya itu tidak betul) bahkan ia tetap kembali! Sesungguhnya Tuhannya sentiasa Melihat dan Mengetahui keadaannya!

*************
Kita marah anak-anak kita tidak baca dan faham isi kandungan buku kerana takutkan mereka *Gagal dalam peperiksaan.*
Namun kita tidak pernah marah mereka tidak baca dan faham *Al-Quran,* walhal itulah yang menyelamatkan kita dari menjadi bahan bakaran Api Neraka.
Nauzubillahi min zalik...

Analoginya mudah, tak baca / faham buku, mana mungkin dapat keputusan peperiksaan dengan cemerlang...
Tak baca /  faham Al Quran, mana mungkin masuk Syurga Allah SWT dengan senang...

***********

Resdung merimaskan anda? Ikhtiarlah dengan Asmak Herbs. Kapsul penawar resdung yang diformulasi dari herba terpilih. Bebas steroid. Selamat lagi berkesan!
Hubungi: 013-5819100 untuk keterangan lanjut.
COD TELUK INTAN
POS SELURUH MALAYSIA

Khamis, Mac 23, 2017

PANGKAT

BILA HARTA DUNIA DAN PANGKAT MENJADI UKURAN

Orang kaya dengan orang miskin dibezakan.
Orang yang berjawatan tinggi disanjung berlebihan,yang jawatan biasa dipandang rendah.
Orang yang berkedudukan diberi layanan istimewa sehingga menyebabkan orang biasa-biasa rasa tersisih.
Macam biasa,kaki ampu,kaki bodek ,dan kaki cucuk (kaki ABC)  tak dapat dipisahkan.Tak pandai jadi kaki ABC,memang kena sisih la dan tak disukai orang atasan.

Bila harta dunia dan pangkat menjadi ukuran,di situlah keimanan teruji.Mereka yang menghormati orang yang kaya dan berpangkat di atas dunia secara berlebihan dan menyisih orang yang tidak berharta dan tidak ada pangkat ialah orang yang  materialistik.

Redha sahaja.Sebab di depan Tuhan kita semua sama sahaja,hanya iman dan takwa yang membezakan.



Jus Asmak gold-pelengkap kepada Minyak Herba Asmak untuk merawat masalah pernafasan anda. Dapatkan sebotol hari ini dari pengedar MHAMSB yang sah di seluruh Malaysia. Hubungi:013-5819100 untuk keterangan lanjut 😊

Rabu, Mac 22, 2017

10 nasihat dari GURU kepada GURU

Assalamualaikum

10 Nasihat berguna daripada seorang mantan guru.

1. Beri hak murid untuk makan pada waktu rehat dan balik pada waktunya. Usah tahan walaupun apa jua alasan.

2. Setiap awal pagi, guru yang masuk kelas masa pertama, ambil 2 minit tanya solat subuh. Beri pujian pada yang solat (jangan layan murid yang provok kawan dia) dan minta serta doakan yang tidak solat agar qada nanti semasa waktu rehat.

3. Guru yang mengajar waktu akhir, ingatkan murid agar bersolat zuhur. Beritahu mereka Allah sayang semua hamba- hambanya. Kalau solat lagi Allah sayang.

4. Kalau ada perhimpunan pagi, beri kata- kata semangat/ motivasi kepada murid. Usah rosakkan 'mood' murid yang ramai hanya kerana kesalahan 2-3 orang dengan membaca 'talkin'. Rosak mood murid.

5. Jaga aib murid. Jangan tularkan di bilik guru, kantin. Tak pasal-pasal guru lain menyampuk akhirnya jadi mengumpat!

6. 'Cover page' kertas soalan dah macam soalan spm/ universiti terutama tahun 1, 2, 3. Siap ada lencana bagai. Bincang dengan pentadbir wujudkan semula cover soalan yang menarik seperti zaman mereka. Ada gambar kartun, cendawan bunga. (Yang ini memang win!)

7. Waktu rehat, sediakan 'tools' untuk mereka guna. Boleh gantikan aktiviti meronda dan berlumba lari mereka tiap- tiap hari. Catur, dam ular, buku cerita, bermain batu seremban dll.

8. Sediakan siap-siap pensel dan kertas kajang. Pensel untuk kes pensel tak ada. Kertas untuk kes buku tertinggal. Jadi balik rumah tinggal tampal semula. Tak guna beri 'warning' siapkan di rumah. Nanti kena cikgu semula sebab murid lupa nak siapkan juga.

9. Kalau murid datang cakap hilang duit, tak payah cakap banyak, sedekah la seringgit dua. Dia datang pada kita sebab Allah yang hantar.

10. Sebelum keluar kelas, tinggalkan doa buat murid- murid. Biar murid tahu kita hanya garang semasa mengajar tetapi sebelum habis kelas kita guru yang penyayang.

Untuk ingatan dan idea berguna buat sahabat dalam arena pendidikan.

Banyak dapat ilmu bila berbual dengan orang lama. Betullah, orang lama kalau dah berbual memang 'syok' melayan!




Pening kepala melayan karenah anak murid zaman sekarang? Sapulah Minyak Herba Asmak! Setiap sapuan mampu meringankan kepala anda. Jom cuba sebotol hari ini.

Hubungi: 013-5819100 (basariah)

Selasa, Mac 21, 2017

ASMAK QUEEN - produk terbaru MHAMSB untuk wanita

Assalamualaikum

Produk ke 5 dari MHAMSB khas buat wanita kini bakal berada di pasaran.

Diformulasi dari herba yang memang diketahui khasiatnya buat wanita. Ada kacip fatimah, akar serapat dan herba-herba lain yang pastinya membuat para wanita tampil lebih cantik, segar dan bertenaga sepanjang hari.



Kacip fatimah-dipercayai selama turun temurun dapat mengetatkan vagina dan merapatkan bahagian intim wanita

Ubi putih-kaya dengan antioksida, vitamin dan beta karotin yang sesuai menjadikan wanita sentiasa awet muda

Betik hijau-mampu menyembuhkan sakit otot dan merawat pelbagai masalah kulit dan kedutan

Akar Dong Quai-juga dikenali dengan nama Ginseng wanita kerana kaya dengan khasiat yang diperlukan oleh tubuh badan seorang wanita



Apa lagi yang istimewa tentang Asmak Queen ni?

Dihasilkan dalam bentuk tablet boleh dikunyah perisa coklat yang sedap tau! Perisa coklat tu akan membuatkan korang lupa yang korang sedang makan pelbagai herba 😘



Didatangkan dengan 60 tablet dalam sebotol. Harganya cuma rm69 dan sesuai untuk semua wanita dari usia remaja(18 tahun) sehingga warga emas. Ibu mengandung je yang tak boleh makan tablet ni 😊

BERMINAT DAPATKAN PRODUK BARU YANG BAKAL MELETUS NI?

HUBUNGI: 013-5819100

COD TELUK INTAN
POS SELURUH MALAYSIA

AGEN DAN DROPSHIP DIPERLUKAN!
SERTAI KAMI DI MHAMSB DAN JADILAH YANG TERAWAL DI TEMPAT ANDA 😚

Isnin, Mac 20, 2017

30 tips kekal bahagia

Assalamualaikum

Randy Pausch, 47 tahun, seorang Pensyarah Sains Komputer dari Mellon University. Dia meninggal dunia disebabkan oleh kanser pankreas pada 2008, tetapi dia menulis buku "The Last Lecture" pada 2007. Suatu legasi yang dia tinggalkan.

Dalam suratnya kepada isteri dan anak-anaknya, Dylan, Logan, dan Chloe, dia menulis satu panduan yang sangat baik, "Panduan Untuk Hidup Yang Lebih Baik" untuk isteri dan anak-anaknya.

Bagaimana untuk memperbaiki hidup anda.

1. Jangan bandingkan hidup anda dengan orang lain. Anda mungkin tidak tahu bagaimana perjalanan hidup mereka.

2. Jangan mempunyai pemikiran negatif terhadap benda yang kamu tidak boleh kawal. Sebaliknya, tumpukan tenaga anda terhadap benda yang positif yang anda miliki pada masa ini.

3. Jangan terlebih buat apa yang anda mampu. Cukuplah setakat yang anda mampu.

4. Jangan terlalu serius terhadap diri anda. Tiada siapa yang berbuat demikian.

5. Jangan bazirkan tenaga anda terhadap gossip.

6. Berfikir lebih jauh bila anda masih terjaga.

7. Iri hati adalah sia-sia. Kamu sudah mempunyai semua yang kamu perlukan.

8. Lupakan perkara yang sudah lepas. Jangan ungkit kesilapan pasangan anda di masa lampau. Ianya akan menghancurkan kegembiraan anda di masa kini.

9. Hidup ini terlalu singkat untuk membenci sesiapa. Hindarkan daripada membenci sesiapa.

10. Berdamailah dengan masa lalu kamu supaya ia tidak akan merosakkan masa sekarang kamu.

11. Tiada siapa yang mengawal kegembiraan kamu selain dari kamu sendiri.

12. Ketahuilah bahawa hidup ini ialah seperti sekolah dan kamu di sini untuk belajar. Masalah ialah salah satu dari kurikulum yang akan muncul dan pergi seperti kelas algebra, tetapi pengajarannya akan kamu pegang seumur hidup kamu.

13. Senyum dan tertawa selalu.

14. Kamu tidak perlu menang setiap pertengkaran. Setuju untuk tidak setuju.

15. Hubungi keluarga kamu selalu.

16. Beri sesuatu yang baik untuk orang lain setiap hari.

17. Maafkan orang lain.

18. Luangkan masa untuk orang yang berumur 70 tahun ke atas dan 6 tahun ke bawah.

19. Pandangan orang lain terhadap kamu bukan urusan kamu.

21. Pekerjaan kamu tidak akan menjaga kamu bila kamu sakit tetapi keluarga kamu akan menjaga kamu. Selalu berhubung.

22. Dahulukan Tuhan dalam segala yang kamu fikir, katakan dan buat.

23. Tuhan itu penyembuhan.

24. Buat perkara yang betul.

25. Bagaimana baik atau buruk pun situasi sekarang, ia akan berubah.

26. Bagaimanapun yang kamu rasa, bangun, salin pakaian dan pergi.

27. Yang terbaik akan datang kemudian.

28. Buang apa yang tidak berguna atau yang tidak menggembirakan.

29. Bila kamu terjaga di waktu pagi, bersyukur kepada Tuhan.

30. Kalau kamu kenal Tuhan kamu akan gembira selalu. Jadi, bergembiralah selalu.

Apabila kamu mengamalkan kesemua di atas, kongsikanlah pengetahuan ini dengan orang yang kamu sayangi, orang di sekolah kamu, orang yang kamu selalu bermain bersama, orang yang kamu kerja bersama, dan orang yang tinggal bersama kamu. Bukan sahaja ianya akan memperbaiki hidup anda, tetapi juga orang di sekeliling anda.
(Kredit: FB Nurul Fiza)

Terasa sesak nafas, semput, pening kepala dengan pelbagai masalah yang datang bertubi-tubi? Sapulah Minyak Herba Asmak! Kombinasi aneka herba dengan pati minyak gamat emas dan minyak kelapa dara membuatkan anda lebih tenang dan rileks.

Hubungi 013-5819100 untuk dapatkan minyak istimewa ini.

Ahad, Mac 19, 2017

Bebas batuk dengan Jus Asmak Gold

Assalamualaikum

Petang je sekarang hujan turun. Suasana yang panas menyengat terus bertukar menjadi sejuk. Perubahan suhu menyebabkan kita mudah sakit kepala dan badan rasa lesu tak bermaya. Virus selsema dan kuman batuk mudah sangat menjangkiti badan. Jom tingkatkan antibodi dengan Jus Asmak Gold keluaran Syarikat Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd.

Dengan gabungan 11 herba terpilih, anda pasti berpuas hati.

Hubungi: 013-5819100 untuk keterangan lanjut.


Sabtu, Mac 18, 2017

Anak kena ruam panas?

PRODUK BERBAHAYA VS PRODUK SEMULAJADI

Sekarang ni kecoh banyak produk yang ada KKM sekalipun banyak yang tak selamat.Malah ada yang menyebabkan kanser.
Sejak bertahun lamanya saya memang cuba elakkan penggunaan produk mengandungi bahan kimia seberapa mampu yang mungkin.

Bila anak kena ruam dan sakit kulit,sekarang saya sapu bedak semulajadi ni je.Tapi lagi bagus kalau dapat elakkan ruam pada bayi ni.

Bagaimanakah  dapat mengelakkan ruam panas?

Pastikan bayi anda sejuk dan selesa dengan memakaikannya pakaian yang ringan, longgar dan diperbuat daripada kapas, terutama sekali semasa cuaca panas.

Jika anda kurang pasti samada dia terlalu panas, sentuh kulitnya. Kulit yang panas dan lembap adalah petanda bahawa bayi anda terlalu panas. Semasa cuaca panas, duduklah dalam rumah atau cari tempat yang sejuk, teduh atau berangin apabila membawanya duduk dan bermain di luar. Pastikan bayi anda minum banyak cecair supaya dia tidak ternyahhidrat.

Atau cuba bedak Asmak ini
insyaallah puas hati



HUBUNGI: 013-5819100 (BASARIAH)
COD TELUK INTAN
POS SELURUH MALAYSIA

Jumaat, Mac 17, 2017

Kisah teladan : REZEKI KURMA BUSUK

Assalamualaikum

Jika tiba-tiba rasa 'down' sekejap dengan bisnes, saya selalu akan ingat kembali akan Abdul Rahman bin Auf dengan kisah kurma busuknya.

Kata Rasulullah saw, Abdul Rahman bin Auf r.a akan masuk surga akhir sekali kerana terlalu kaya.
Ini kerana orang yang paling kaya akan dihisab paling lama.

Maka mendengarkan ini, Abdul Rahman bin Auf r.a pun ligat kepala otaknya berfikir, bagaimana agar boleh jadi miskin balik supaya dapat masuk syurga awal.

Selepas Perang Tabuk, kurma di Madinah yang ditinggalkan sahabat menjadi busuk. Lalu harganya jatuh. Abdul Rahman bin Auf r.a pun menjual semua hartanya, kemudian memborong semua kurma busuk milik sahabat r.hum tadi  dengan harga kurma bagus.

Kesemuanya bersyukur..Alhamdulillah..kurma yang dikhuatiri tidak laku, tiba-tiba laku keras! Diborong semuanya oleh Abdul Rahman bin Auf.

Sahabat gembira.
Abdul Rahman bin Auf r.a pun gembira.
Semua happy!

Sahabat lain gembira sebab ada sales.
Abdul Rahman bin Auf r.a pula gembira sebab...
jatuh miskin!

MasyaAllah..hebat kan?
Cuba kalau kita?
Bisnes goyang sikit, pakat teriak tak tentu arah dah.

Abdul Rahman bin Auf r.a berasa sangat lega, sebab tahu akan bakal masuk surga dulu.
Ye lah, sebab sudah miskin.

Namun.. Subhanallah..perancangan Allah itu memang paling terbaik.
Tiba-tiba, datang utusan dari Yaman membawa berita, Raja Yaman mencari kurma busuk.

Rupa-rupanya, di Yaman sedang berjangkit wabak penyakit menular, dan ubat yang boleh menyembuhkannya adalah KURMA BUSUK!

Utusan Raja Yaman berniat memborong semua kurma Abdul Rahman bin Auf r.a dengan harga 10 kali ganda harga kurma biasa.

Allahuakbar..

Jadi..yang beri rezeki itu datangnya dari kurma yang bagus atau kurma yang busuk?

ALLAH swt lah yang Memberi Rezeki.

Ibrah dari kisah ini sangat special buat saya sebab ia buat saya sangat YAKIN bahawa rezeki itu totally dari Allah. Bukan sebab bisnes kita itu sudah cukup bagus atau produk kita yang terbaik yang akan beri kita sales yang banyak.

Kadang-kadang, KEYAKINAN dalam hati kita itu yang belum cukup kuat dan bulat...

We plan,
but Allah has also planned everything for us.
If something goes wrong, it went wrong for a good reason.

Semoga kisah ini dapat menyuntik kembali semangat dalam diri sahabat yang sedang diuji perniagaannya..❤

#copypaste

Jom tambah pendapatan dengan menyertai saya di MHAMSB. Pencarian agen dibuka. Daftar segera dengan whatapps ke: 013-5819100 (basariah)




Khamis, Mac 16, 2017

Bayi sembelit? kenali simptom dan cara rawatan

Assalamualaikum

Sembelit dan bayi anda..info penting anda perlu tahu!

Bagaimanakah saya tahu bahawa bayi saya sembelit?

Sembelit jarang berlaku pada bayi yang masih kecil, terutamanya yang masih menyusu badan walaupun ia mungkin menjadi masalah kepada bayi yang lebih berusia apabila mula makan  makanan pejal.

Bayi-bayi yang diberikan susu ibu akan membuang air besar beberapa kali sehari dalam beberapa minggu pertama dan kemudian hanya satu atau dua kali sepanjang minggu. Walaupun najisnya lembut atau cair, kadang kala semua bayi perlu meneran untuk mengeluarkannya. Malah , anda  akan sedar akan kerut dan dengus bayi anda apabila dia sedang membuang air  besar.

Bayi-bayi yang diberikan susu formula akan membuang air besar sekali sehari, walaupun sesetengahnya mungkin akan membuang air besar sekali dalam setiap tiga atau empat hari. Inilah bukanlah perkara yang tidak normal, kecuali jika najisnya keras dan berketul-ketul. Sembelit berlaku apabila najis dibahagian bawah usus ditekan oleh otot yang menjerut, yang akan melambatkan pengluarannya dan semakin lama ia disitu ia akan menjadi lebih keras dan kering.

Apakah simptom-simptom sembelit?
Bagi bayi-bayi yang berusia kurang dari tiga bulan, sembelit jarang berlaku walaupun bayi anda diberikan susu formula.

Sesetengah bayi akan mendengus dan meneran pada setiap pengerakan, walaupun tidak semestinya disebabkan sembelit. Tetapi, jika bayi anda menangis dan kelihatan tidak selesa, periksalah dengan pakar pediatrik anda. Jika bayi anda mengeluarkan najis pejal kurang daripada sekali sehari, ini biasanya adalah sembelit.

Bagi bayi yang lebih berusia dan sudah mula makan makanan pejal, simptom-simptomnya termasuklah:
• Meragam, sakit abdomen dan gastrik.
• Abdomen yang keras.
• Sakit abdomen yang mengurangkan pembuangan air besar.
• Najis bercampur darah, selalunya berpunca dari luka (fisur) rektum yang disebabkan oleh najis yang keras.
• Najis yang sukar dikeluarkan dan berketul-ketul.

Kenapakah sembelit berlaku?

Seorang bayi akan sembelit jika dia tidak mendapat cecair yang secukupnya. Jika masalah ini berlarutan ,anda mesti membawanya untuk pemeriksaan. Mulanya, doktor akan memastikan bahawa bayi tidak menghidapi penyakit atau sembelit itu akibat fisur dubur.

Bagaimanakah saya boleh merawatnya?

Anda perlu bertanya dengan pakar pediatrik anda sebelum mencuba apa-apa untuk melegakan keadaan bayi anda.

Bagi bayi yang lebih berusia yang makan makanan pejal, Tanya doktor anda sama ada sesuai jika ditambah beberapa sudu buah prun yang dipurikan ke dalam makanan paginya atau diberikan dua sudu jus prun.

Sesetengah pakar  menyarankan supaya menambah satu sudu tehbijian bran ke dalam bijirin bayi anda untuk menambah serat. Tetapi jangan terlebih tambah. Cuba berikan bayi anda buah-buahan dan sayur-sayuran, supaya dia mendapat serat secukupnya.

Cara-cara berikut juga dapat membantu:
• Cuba gerakan kaki bayi anda jika dia sembelit. Ini akan membantu mengerakkan  najis didalam ususnya.
•  Jika dia makan makanan pejal, kurangkan makanan penyebab sembelit seperti nasi, pisang atau bijirin.

Sembelit pada bayi adalah perkara biasa, terutamanya apabila mereka mula makan makanan pejal sebab badan mereka baru belajar bagaimana menguruskan makanan baru.

Dengan perhatian anda dan rawatan yang baik, lama- kelamaan, dia akan membuang air besar dengan mudah dan tetap.

Minyak Herba Asmak boleh membantu bayi mengatasi masalah sembelit dan memberi keselesaan pada perut bayi. Dapatkan sebotol untuk bayi kesayangan anda.

Hubungi: 013-5819100(basariah)
Cod teluk intan
Pos seluruh malaysia.

Rabu, Mac 15, 2017

Kenali tanda-tanda resdung

Assalamualaikum

Ada benda-benda yang kita anggap kecil, tapi sebenarnya memberi kesan terhadap kehidupan kita

Apakah yang anda tahu tentang resdung?

Kebiasaannya, penghidap penyakit resdung mempunyai masalah seperti kerap bersin, dengkuran yang kronik, batuk, gata-gatal hidung, mata, telinga dan muka, tidak sedap badan, letih dan berasa sakit kepala, manakala pada tahap yang kronik, penyakit resdung boleh memberi kesan kepada telinga sehingga menyebabkan seseorang itu pekak malah boleh menghilangkan deria bau.

Apa yang lebih menakutkan, jika dibiarkan tanpa sebarang rawatan, resdung sebenarnya boleh mengundang maut akibat masalah komplikasi pada otak.

Tanda-Tanda Penghidap Resdung:

★Hidung tersumbat dan berbau busuk

★Gatal-gatal di kawasan muka, telinga, mata dan hidung

★Hidung kerap berair walaupun tidak selsema

★Kerap bersin terutama di waktu pagi

★Rasa berat muka atau sakit terutama di kawasan antara mata

★Sakit tekak secara berpanjangan serta berulang

★Mengalami demam atau rasa tidak sedap badan secara berpanjangan

★Kerap sakit kepala

Tanda-tanda diatas muncul secara berulang terutama di waktu pagi, cuaca sejuk, tempat berhabuk, selepas mengambil makanan laut, belacan, budu, cencalok dan sebagainya.

Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda tersebut, kebarangkalian anda mempunyai penyakit resdung dan jika dibiar belarutan, masalah resdung boleh menyebabkan kecacatan, sehingga memerlukan rawatan pembedahan yang mana kosnya lebih tinggi.



Murah•Mudah•Mujarab

Fb page : penawar resdung, asma dan pengganti gula

Pm, sms saya segera : 013-5819100 (basariah)

Selasa, Mac 14, 2017

Betul ke best Minyak Asmak ni?

Best ke minyak ni sis? Eh ,kalau hakak puji melambung,ekau kata syok sendiri.Tapi. memang betul pun. :-

👇👇👇👇👇

1.Minyak ni dilahirkan hasil dari ramuan herba terpilih.Ada 3 ramuan penting.Yang lain secret resepi.Hiii :-)

-Habbatussauda a.k.a jintan hitam.
-Gamat Gold.
-Pati minyak kayu putih.
Semua ni ada khasiat yang tersendiri.Nanti kita share ye.

2.Kesemua ramuan ni dimasak,di adun,digodak oleh pakar perubatan tradisional.Bukan orang biasa biasa taw.

3.Proses pembuatan minyak adalah melalui teknologi terkini.Sebab tu struktur minyak ni cair,serdak halusss dan mudah meresap ke kulit lepas disapu.

4.Semua dos atau sukatan dan jenis bahan dalam minyak ni telah lulus ujian makmal. Mudah kata,tiada bahan kimia yang merbahaya.
Menthol pun dari ekstrak tebu u olls.

5.Dibuat di kilang bertaraf GMP dan banyak memenangi pelbagai anugerah.Ang jangan tanya mana kilang tu ye.Hakak pun tak pernah tanya sebab bukan nak wat lawatan sekolah pong.ahaahaha.

6.Dah namanya buat kat kilang GMP, opkos la dijamin SUCI, HALAL dan SELAMAT.

7.Ni paling best,sedang menunggu approval dari KKM untuk dapatkan meditag hologram KKM yang ori.Proses ni ambil masa yang lama,jadi jika dah lulus akan kami heboh kan semalaya.heee

8.Kegunaan adalah pelbagai guna.Dari bayi comel cute tu sampai ke orang tua boleh pakai.

Setiap orang keberkesanan tak sama.Ikut peel badan masing masing.Ada lambat,ada yang cepat.Yang penting jangan putus asa.

Jangan malas sapu lagi lagi masa kena selsema,batuk dan asma.Kalau #malas, jawapannya #malas juga lah penyakit nak keluar dari badan.Doa minta Allah bagi sembuh tu jangan dilupain juga ye 😘

Kalau uolls berminat nak dapatkan Minyak Asmak ni, feel free to wasap or sms or call akak ye..013-5819100..rm39 je sebotoi tapi berbaloi baq hang 😍


Isnin, Mac 13, 2017

Minyak asmak rawat luka akibat diabetes

Assalamualaikum

Pesakit kencing manis memang sangat mudah kena luka dan kudis. Sekiranya tidak dirawat, luka tersebut boleh melarat sehingga menyebabkan bahagian luka membesar dan mungkin perlu dibedah. Ada juga yang perlu dipotong. Sangat menyedihkan.

Minyak Herba Asmak boleh digunakan pada luka dan membantu mempercepat penyembuhan luka. Gatal-gatal pon lebih cepat hilang.



Dapatkan sebotol Minyak Herba Asmak untuk kegunaan insan tersayang.

Hubungi: 013-5819100 (basariah)

COD TELUK INTAN
POS SELURUH MALAYSIA

Ahad, Mac 12, 2017

12 selebriti yang menghidap psoriasis

Assalamualaikum

12 Selebriti Terkenal Luar Negara Yang Mengalami Masalah Psoriasis
.
Siapa kata penyakit psoriasis menghalang seseorang untuk berjaya dan terkenal?
.
Psoriasis berlaku apabila sel-sel kulit terbina dengan laju lebih dari orang biasa. Hasilnya, kulit akan kering dan bersisik (kulit mati).
.
Siapa selebriti tersebut? Jom tengok satu persatu.
.
Kim Kardashian (Penyanyi/Model)
CariDee English (Model)
Art Garfunkel (Penyanyi)
Dara Torres (Perenang/Pemenang 12 pingat Olimpik)
Jon Lovitz (Aktor Komedi)
LeAnn Rimes (Penyanyi/Pemenang Grammy Awards)
Stacy London (Model)
John Updike (Novelis terkenal)
Mabelynn Capelui (Ratu Cantik 2013)
Phil Michelson (Ahli Sukan Golf)
Eli Roth (Pengarah Filem – kacak orangnya)
Jerry Mathers (Pelakon)
.
Nampak tak? Walaupun ada masalah kulit, mereka tak pernah duduk diam. Siap ada yang jadi pemenang Ratu Cantik giteww..Jadi, jika anda mengalami nasib yang sama, jangan berputus asa tau. Gunalah Bedak Asmak keluaran MHAMSB. Mudah-mudahan berkesan 😄


.
.
Hubungi 013-5819100 untuk dapatkan bedak istimewa ini hari ini.
COD TELUK INTAN
POS SELURUH MALAYSIA

#InfobyMHAMSB
#BedakAsmak

Sabtu, Mac 11, 2017

Anda penghidap diabetes? Baca ni!

Diabetes?

KALAU KAKI KENA POTONG AKIBAT DIABETES??
ISHHH XSANGUPPP...

Banyak lagi cara yang anda boleh ikthiar dengan kos lebih rendah..salah satunya anda boleh cuba amalkan. RCC STEVIA harga serendah RM30..

Objektif rawatan pesakit kencing manis adalah utk mengawal aras gula darah supaya berada pada aras yg normal antara 4 - 6mmol/l.
Kaedah yg terbaik adalah:
1. Kawalan pemakanan bersama aktiviti fizikal
2. Kawalan pemakanan bersama aktiviti fizikal dan ubatan

Dengan menukar penggunaan gula pasir/susu pekat manis harian kpd stevia, pesakit kencing manis masih boleh menikmati nikmat kemanisan tanpa perlu risau peningkatan aras gula darah...

Apabila digabung dgn kawalan pemakanan dan aktiviti fizikal yang mencukupi, in sha Allah dos ubatan semasa yg diberi boleh direndahkan atau dihentikan atas nasihat doktor merawat...

Bagi mereka yg tidak disiplin makan ubat tapi masih gunakan gula pasir/susu pekat manis secara harian, bertukar kpd nikmat manis stevia dpt rendahkan risiko komplikasi kencing manis yg dihidapi...

 Jom teruskan usaha mengubah tabiat pengambilan gula pasir/susu pekat manis kepada pemanis STEVIA tanpa kalori utk nikmat manis secara sihat...

Sambil bantu rendahkan risiko penyakit tidak berjangkit akibat gula berlebihan di kalangan masyarakat, kita bantu tingkatkan kesihatan kewangan diri dan keluarga...

Kawal kalori, tingkatkan aktiviti fizikal, cegah obesiti...

Kredit by : Dr Mohd Farid



Tahukah anda, Jus Asmak Gold keluaran MHAMSB selamat diminum oleh pesakit kencing manis kerana mengandungi Stevia. Jus Asmak Gold, gandingan terbaik Minyak Herba Asmak dalam melegakan masalah pernafasan anda. Cubalah sebotol hari ini! 😊

Hubungi: 013-5819100 (basariah)

Cod Teluk Intan
Pos seluruh Malaysia

Jumaat, Mac 10, 2017

SELAMAT ULANG TAHUN RAZIN KE 7

Assalamualaikum

Sedar tak sedar dah 7 tahun usia anak sulung cikgu. Syukur, Allah masih pinjamkan kami anugerah indah ini.

Semoga Muhammad Razin membesar sebagai insan soleh yang menegakkan agama Allah di muka bumi ini, menyumbang kepada kemaslahatan ummah di dunia dan di Malaysia khususnya serta menjadi anak yang taat kepada mama dan abah.

Selamat ulang tahun perkahwinan ke 9 juga buat suami tercinta, Muhammad Nasron. Semoga ikatan ini dipelihara Allah sehingga ke syurga. Aamiiin.




Dapatkan hadiah misteri istimewa bagi belian mana-mana produk MHAMSB dari saya pada hari ini. HUBUNGI: 013-5819100 (BASARIAH)

MINYAK HERBA ASMAK
BEDAK ASMAK
ASMAK HERBS
JUS ASMAK GOLD

COD TELUK INTAN
POS SELURUH MALAYSIA

Khamis, Mac 09, 2017

Meroyan lepas tak dapat BRIM?

Ramai yang kecewa tak dapat BRIM.Sebab apa?
+terlalu berharap
+bergantung dengan BRIM

Anda kategori mana?
Saudaraku,pesanan ni dari orang yang pernah susah untuk anda yang tengah susah.Sepanjang hidup,belum pernah mohon apa-apa bantuan.Sebab dah biasa hidup tak bergantung dengan orang.Terima kasih mak ayah atas kehidupan biasa-biasa dan susah dulu,jadi diri ini banyak belajar berdikari.
Kalian pun hidup susah kan dulu?Jadi kenapa nak berharap dan bergantung dengan BRIM yang tak seberapa tu?
Kalian mampu online fb,maknanya ada hp,ada akses  internet maknanya mampu lagi top up,kenapa kalian tak maksimumkan penggunaan gajet tu untuk buat duit?
Tak ada masa?Sibuk?susah sebab ada anak?Tak mampu?

Argh..kalian memang kaya dengan alasan.Bila hidup dah biasa beri alasan,maka terimalah hakikat kalian takkan berubah.Hanya mampu bergantung harap pada manusia untuk diberikan itu ini.Tak malukah kalian?Sedangkan di luar sana ada orang yang lebih susah dan memang ditakdirkan tak mampu untuk ubah nasib disebabkan kedhaifan yang amat,tapi kalian yang mampu turut sama nak bergantung harap pada pemberian BRIM itu.Kenapa tak anggap ia sebagai bonus jika dapat dan kalau tak dapat pun tak apa,tak perlu meroyan di fb.

Dah buka SSM,berniagalah betul-betul.Kalau orang lain boleh kenapa anda tak boleh?



Jom tambah pendapatan dengan menjadi sebahagian dari team kami di MHAMSB. Hubungi 013-5819100 basariah) untuk keterangan lanjut.

Rabu, Mac 08, 2017

Steroid mengakibatkan ekzema tidak pulih!

Assalamualaikum

Jom baca pengakuan benar pesakit ekzema..cikgu copy paste je..semoga bermanfaat buat yang melaluinya

Saya rasa kisah Ni akan Buka mata Dan minda Atuk Nenek Pakcik Makcik yang mengecam Anak menantu yang tak mahu mengunakan krim steroid doctor Dan pakar kulit kepada cucu kesayangan anda .

Kesan sebenar steroid ni dikongsikan Oleh seorang penghidap eczema kronik  yang merupakan seorang pelajar jurusan kejuruteraan .

"Mizhana, saya betul-betul berhenti menggunakan steroid dalam apa jua bentuk dah dekat 4 tahun, saya hanya sapu krim natural Kat kulit saya. Memang proses penyembuhan berlaku tetapi sangat perlahan dan masih belum pulih sepenuhnya kerana saya tak pantang makan apa-apa Dan tidak mengamalkan apa-apa diet eczema seperti berpantang makanan proses, gula Dan tepung. Tapi Saya syukur kulit Saya tenang tanpa steroid Dan mula pulih ke Arah yg lebih baik. Saya takkan give up mengunakan kaedah semulajadi rawat ekzema.

Sebelum berhenti mengambil krim steroid yang tinggi dos Dulu, saya menangis setiap Kali tengok kulit saya yang sangat buruk Dan hodoh di muka, leher habis seluruh badan. Semuanya berlaku selepas Saya Berhenti menggunakan krim steroid yang Agak kuat dari sebuah Klinik Pakar Kulit.

Saya menganggap ianya krim antiseptic tanpa periksa bahawa sebenarnya ia adalah steriod. Saya diberikan pil steroid Dan krim sapuan steroid.

Saya mengambil steroid oral selama kira-kira seminggu dan keesokkan harinya selepas pil steroid oral pertama saya, saya rasa saya telah pulih.

Saya rasa penyembuhan eczema saya dalam tempoh semalaman adalah ajaib, semua orang di sekeliling saya cakap tidak lama lagi kulit saya akan cantik semula.

Saya Sangat seronok Dan berfikir kenapa saya Boleh sembuh cepat dengan ubat doctor Ni ..penyembuhannya adalah luar biasa maka saya pun buat beberapa research tentang bagaimana steroid Boleh sembuhkan eczema saya. Terkejutnya Saya Rupanya ia banyak mudarat yang tidak diberitahu doctor kepada pesakit. Saya paling terkejut Bila terbaca kesan penggunaan nya juga Boleh reputkan tulang . Baby eczema Pon doctor bagi steroid yang sama .

POINT PENTING: Saya rasa sesuatu yang tak Kena dengan steroid selepas Saya Berhenti pengambilanya dan 3 minggu lepas tu kulit Saya Jadi Sangat dahsyat. Semasa menggunakan steroid, kulit Saya dalam kawalan tetapi selepas saya berhenti, penyembuhan saya berhenti dan ekzema saya menjadi lebih buruk selama kira-kira 3 minggu sebelum ia reda. Saya fikir banyak Kali Adakah kulit Saya Ni perlukan lagi steroid, takkan lah kulit Saya Ni dah ketagihan.  Kulit saya Ni tak ubah macam penagih dadah Saya tengok.

Saya bagitaw mak Saya Pasal Ni . Mak pulak cakap memang orang sakit perlu bergantung pada ubat.  Saya mula kecewa . Saya Tanya doctor Pon doctor cakap Saya perlu bergantung kepada steroid seumur hidup . Hah?? Saya Ni muda lagi takkan nak tulang reput sebelum Tua ?

Saya fikir kalaulah steroid topikal seperti yang doctor dakwa sebagai rawatan untuk ekzema, mengapa apabila kita berhenti menggunakannya, gejala ekzema menjadi lebih teruk?

Dan mengapa doktor akan menetapkan dos yang lebih kuat dan lebih kuat Bila krim yang dosnya biasa Dan rendah dah tak Jadi ape-ape Kat kulit?

 Adakah kita sepatutnya terus mengambil steroid lebih kuat dan kuat sehingga kita mati? Dan apa yang berlaku jika kita telah mencapai steroid topikal kelas pertama, Tapi Masih tiada perubahan pada kulit ?

Sekarang Saya dah faham rupanya kedua-dua jenis steroid baik oral dan topikal sapuan, ia tidak sembuhkan ekzema kita tetapi ia menekan sistem imun kita daripada kesan berterusan. Sebab steroid berfungsi sebagai surpression sahaja . Ia tidak merawat Tapi hanya sembunyikan simptom penyakit . Bayangkan badan dan kulit kita seperti belon dan steroid adalah apa yang tersimpan di dalam belon tu. Saya sangat pandang serius keburukan steroid pada badan kita, kalau nanti kulit Kita dah tak Jadi apa-apa lepas sapu steroid yang paling tinggi dosnya ..belon tu mesti meletup.

Maka semua toksin dalam badan Dan bawah permukaan kulit yang ditekan (surpression) steroid sekian lama mesti akan meletup semua sekali gus!. Saya mintak maaf takkan kompromi dengan orang yang percaya steroid Boleh sembuhkan eczema sebab Saya dah rasa azabnya macam mana "

copy paste fb The EXzema Academy



Bedak Asmak diperbuat 100% dari tanat liat putih koalin berkualiti tinggi dan campuran air bertapis. Bebas steroid dan in shaa Allah berkesan merawat pelbagai masalah kulit termasuk ekzema. Dapatkan sebotol Bedak Asmak pada harga cuma rm38(150g) dan rm24(50g). Hubungi: 013-5819100 (basariah)

Cod Teluk Intan
POS SELURUH MALAYSIA

Selasa, Mac 07, 2017

Pencarian protege MHAMSB dibuka!

Assalamualaikum

Anda mencari pendapatan sampingan?
Ingin membantu orang lain mendapat nikmat kesihatan?
Mencari perniagaan yang menguntungkan dan tidak menipu?
Real money, real business?



Jom sertai kami sebagai agen MHAMSB. Pendaftaran agen baru kini dibuka semula. Jadilah yang terawal di tempat anda. Bantuan dan bimbingan berterusan akan diberi. Hubungi 013-5819100(basariah) hari ini!

Isnin, Mac 06, 2017

Jom semak solat kita

Assalamualaikum

Dah solat subuh pagi tadi? Yakin solat tu sah dan diterima?

Jom ulangkaji!

Rukun Qauli ?

Rukun Qauli dalam solat, WAJIB berlafaz sampai didengari oleh telinga sendiri, tak kira lelaki atau wanita.
Berbisik, TAK SAH.
suara angin, TAK SAH.
baca dalam hati, lagi TAK SAH. Satu huruf tidak terdengar pun al-fatihah tu tak sah. Kecuali kita berada di tempat bising atau speaker masjid kuat sangat.

Rukun qauli tu apa?

Takbiratul ihram,
Al-Fatihah,
tahiyyat akhir,
selawat dan salam pertama.
ada 5 sahaja.
yang lain tu rukun fi'li.
niat pula ialah rukun qalbi.

Rukun solat terbahagi kepada tiga kategori:
1. Qalbi (diingat dalam hati) ,

2. Qauli (diucap dengan lidah).

3. Fi'li (perbuatan)

Rukun solat ada 13 perkara iaitu:

1. Berdiri bagi yang mampu. [Fi'li]

2. Niat.[Qalbi]

3. Takbiratul Ihram (Allahu Akhbar yang pertama). [Qauli]
Takbiratul Ihram dilafazkan dengan salah. Contohnya, bertakbir dengan lafaz ﭐﷲ di mulut, dan ﺃﻛﺒﺮ di dalam hati. Walhal, lafaz takbiratul ihram adalah RUKUN QAULI, maka, ia WAJIB dilafazkan 100% di mulut tanpa meninggalkan satu hurufpun dalam kalimah ﭐﷲ ﺃﻛﺒﺮ . Selain itu, sekiranya makhraj lafaz takbiratul ihram ini salah, maka ia boleh juga membatalkan solat.
Contohnya, melafazkan takbiratul ihram dengan suara angin (seperti suara orang berbisik).

4. Membaca surah Al-Fatihah. [Qauli]
Al-Fatihah merupakan RUKUN QAULI yang wajib dilafazkan 100% oleh mulut dengan makhraj dan tajwid yang betul. Sekiranya membaca al-Fatihah dalam hati atau menggunakan suara angin, maka, ia boleh membatalkan solat.

5. Rukuk dengan tama'ninah .[Fi'li]

6. Iktidal dengan tama'ninah. [Fi'li]

7. Sujud dengan tama'ninah. [Fi'li]

8. Duduk di antara dua sujud, dengan tama'ninah. [Fi'li]

9. Duduk Tasyahhud akhir. [Fi'li]

10. Membaca bacaan Tasyahhud / Tahiyat Akhir. [Qauli]
Lafaz tahiyyaat akhir yang salah. Perkara ini merupakan antara kesalahan yang amat biasa dilakukan tetapi ramai yang tidak menyedarinya. Lafaz tahiyyaat wajib disebut dengan makhraj yang betul kerana ia adalah rukun qauli. Sekiranya lafaz tahiyyat itu dilafazkan dengan suara angin juga, ia akan membatalkan solat.

11. Selawat kepada Nabi Muhammad s.a.w. dalam Tasyahhud Akhir. [Qauli]
اللهم صَلِّ على سيـّدنا مُحمـّد

12. Mengucapkan salam yang pertama. [Qauli]
Lafaz salam dibaca dalam hati, dilafaz dengan suara angin, atau melafazkan salam dengan makhraj dan huruf yang salah juga boleh membatalkan solat. Lafaz yang tepat adalah ﭐﻟﺴﻼﻢﻋﻠﻴﻜﻢﻭﺭﺣﻤﺔﭐﷲ (assalaamu’alaikum warahmatullaah). Sekiranya menyebut “asalaamu’alaikum”, “salaamu’alaikum” atau apa sahaja sebutan yang selain daripada ﭐﻟﺴﻼﻢﻋﻠﻴﻜﻢﻭﺭﺣﻤﺔﭐﷲ , ia akan membatalkan solat. Menyebut salam dalam hati juga boleh membatalkan solat, kerana lafaz salam pertama adalah rukun qauli, ia WAJIB dilafazkan 100% oleh mulut dengan makhraj dan tajwid yang betul.

13. Tertib [Qalbi]

Jom sama-sama baiki solat kita

Sakit lutut dan sukar mengerjakan solat dengan sempurna, ikhtiarlah dengan sapuan Minyak Herba Asmak. Semoga kesembuhan milik anda dan solat dapat dilakukan dengan lebih khusyuk dan sempurna.



Hubungi 013-5819100 untuk dapatkan minyak ini.

COD TELUK INTAN
POS SELURUH MALAYSIA


Ahad, Mac 05, 2017

Bedak Asmak Penawar Ekzema dan Ruam

Assalamualaikum

Mencari penawar ekzema & ruam??

Apa yang anda rasa semasa ekzema & ruam berlaku?

Pedih. Terbakar. Gatal. Berair.

Ia terjadi sebegitu kerana Kulit adalah lapisan paling luar yang bersentuhan secara terus dengan segala unsur-unsur alam sekitar di luar seperti panas, sejuk dan sebagainya. Justeru, tidak hairanlah kenapa kulit cepat terdedah kepada pelbagai serangan penyakit yang mengakibatkannya merengsa dan rasa tidak selesa kepada tubuh.



Apa yang membuatkan anda buntu sekarang bagaimana nak cari ucapkan selamat tinggal bagi segala penderitaan ini, ucapkan hai kepada Bedak Asmak!

Bedak Asmak diperbuat daripada tanah liat putih asli yang mengandungi mineral yang berguna untuk kulit dan tubuh anda.

Dijamin selamat untuk semua peringkat umur, tiada bahan kimia dan bahan berasaskan haiwan. Hanya tanah liat putih asli yang bersih dan suci sahaja.

Jadi apa yang ditunggu lagi?? Tengah cari penawar kan tadi?
Inilah dia penawarnya!

Hubungi saya!

013-5819100
013-5819100
013-5819100

Stok kami selalu habis setiap hari!
Bila dah restock, sekejap saja dah licin!

Cepat! Order sekarang!

#bedakasmakpenawarsakitkulit
#berasaskantanahliatputih
#sesuaitukseisikeluarga

Sabtu, Mac 04, 2017

Doa seorang pemuda

Assalamualaikum

Kisah ni sangat menyentuh hati cikgu. Jemput baca ye 😢

KISAH PENGAJARAN : DOA SEORANG PEMUDA

Kisah ini saya baca daripada sebuah buku motivasi. Jalan cerita sepenuhnya saya sudah ingat-ingat lupa. Tetapi, yang penting pengajaran yang boleh diambil darinya.

Kisah ini juga saya selalu ceritakan di dalam kuliah sebagai masa rehat minda bagi pelajar. Mereka seronok je dengar ustazah bercerita. 😃

Terdapat seorang pemuda yang selalu pergi solat di sebuah masjid. Setiap kali masuk waktu solat, dia akan ke sana untuk mengerjakan solat berjemaah. Tidak pernah ketinggalan.

Seorang sheikh tua sangat kagum melihat kerajinan pemuda itu. Berbeza dengan pemuda-pemuda lain yang lalai mengerjakan solat jemaah.

Oleh kerana pemuda ini seorang yang baik dan taat pada agama, sahabat-sahabat dan kawan-kawannya selalu meminta pemuda ini mendoakan mereka. Alhamdulillah! Doanya selalu dimakbulkan Allah Taala.

Kawan yang minta dia doakan dapat jodoh, akan berkahwin. Kawan yang minta dia doakan dapat anak, isteri kawannya akan mengandung. Begitulah seterusnya, apa sahaja yang didoakan  pasti akan dimakbulkan oleh Allah.

Sampailah masa pemuda itu berkahwin dan isterinya mengandung. Ketika isterinya hampir melahirkan anak, pemuda itu berdoa agar anaknya yang bakal lahir sempurna sifat dan anggota badannya.

Namun, apa yang menyedihkan, anak pemuda tersebut cacat dan tidak sempurna. Pemuda tersebut hairan kenapa doanya sudah tidak dimakbulkan Allah Taala.

Selepas itu, doa pemuda tadi sudah tidak dimakbulkan lagi oleh Allah. Apabila pemuda ke masjid, dia perasan seorang syeikh tua di masjid sudah tidak kelihatan.

Dia bertanya kepada jemaah di sana. Mereka mengatakan syeikh tua tersebut telah meninggal dunia.

Kemudian, datang seorang lelaki berkata kepada pemuda tersebut, "Kamu tahu tak, syeikh itu selalu berdoa kepada kamu, ya Allah! Makbulkanlah segala permintaan pemuda itu. Setiap hari syeikh itu mendoakan untuk kamu."

Pemuda tersebut terkejut mendengar khabar itu. Pemuda itu rasa insaf dan dia sedar bahawa bukan doa dia yang dimakbulkan Allah, tetapi doa syeikh tadi.

Allahu Akbar!

Kisah ini sangat terkesan di jiwa saya. Kita hidup senang dan mudah di dunia ini kadang-kadang atas keikhlasan doa orang lain.

Anak-anak bahagia kerana doa ibubapanya yang tidak pernah putus.

Suami/isteri diberi kemudahan dalam urusan kerana doa pasangan mereka yang Ikhlas.

Ibubapa bahagia di alam barzakh kerana kiriman doa anak-anak yang soleh.
 
Pelajar berjaya atas keberkatan doa seorang guru yang tidak pernah jemu.

Sahabat/Kawan bahagia di dunia ini kerana ada doa sahabat lain yang tulus.

Dan kita semua selamat dari bencana mungkin masih ada lagi doa para ulamak di dunia ini.

Allahu Allah!

*Siapa lah kita untuk mendabik dada, berkata akulah segalanya*.                                         #kuHijrahkanSebuahDoa..

Dr perkongsian sahabat whatt app
Ustaz Tuan Zamani UtzzRahida Miezamanii


Resdung? Cubalah Asmak Herbs hari ini!
Hubungi: 013-5819100
COD TELUK INTAN
POS SELURUH MALAYSIA

Jumaat, Mac 03, 2017

Set jimat rawatan resdung

Assalamualaikum

Cikgu sebenarnya memang ada resdung sejak kecik. Kalau makan tak pantang, gatal-gatal tu akan datang. Bersin pagi tu tak payah cerita ler. Nak lagi masa tengah masak sambal. Pergh! Dok acum..acum je kejanya 😂😂😂😂

Alhamdulillah, sejak amalkan Asmak Herbs, gatal-gatal dan bersin waktu pagi berkurangan. Makan tetap kena jaga tau buat penghidap resdung ni. Kalau tak pantang, resdung tetap datang balik.



Kelebihan Asmak Herbs

- Diperbuat dari herba terpilih yang diproses sendiri dari awal sehingga akhir dengan prosedur yang ketat,bersih dan suci.
- Bebas dari bahan kimia berbahaya dan kandungannya semulajadi 100%
-Menggunakan kapsul halagel
-Melegakan resdung seawal 3-14 hari bergantung kepada tahap resdung.
- Makan bila perlu sahaja,apabila dah semakin baik,boleh hentikan pengambilan.Jimat bukan?
-Dihasilkan dari kilang bertaraf GMP dan Halal
-Mendapat MAL dari KKM sejak tahun 1997 lagi,tetapi disebabkan proses menukar nama dan hakmilik,kami kini dalam proses mendapatkan kelulusan semula.
-Sesuai untuk semua dan dari umur 3 tahun dan ke atas (kecuali Ibu mengandung)
-Tidak perlu rawatan yang melecehkan, membuang masa dan kos tinggi.
- Juga berkesan untuk mereka yang ada masalah pernafasan termasuk asma kerana ia akan membantu melegakan(Resdung dan asma saling berkaitan tanpa anda sedari)

Berminat mencuba Asmak Herbs untuk resdung anda? Hubungi: 013-5819100

COD TELUK INTAN
POS SELURUH MALAYSIA

Khamis, Mac 02, 2017

Pesanan jutawan buat bakal jutawan

Assalamualaikum

Apa khabar bakal jutawan dunia dan akhirat semua? Jom kita tengok pesanan untuk kita 😘

7 pesanan kepada usahawan muslim:

1. Fokus sebelum pelbagaikan perniagaan
2. Kejayaan perlukan masa
3. Jangan putus asa
4. Jangan sekadar mengharap dibantu
5. Yakin dengan diri sendiri
6. Berniaga bukan untuk diri sendiri
7. Usahawan islam ada akhirat

- Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary-



Berminat menjual produk MHAMSB? Jom sertai kami!

Hubungi: 013-5819100

COD TELUK INTAN
POS SELURUH MALAYSIA

Rabu, Mac 01, 2017

33 soalan asas pemakanan bayi 😘

Assalamualaikum

33 soalan asas tentang pemakanan bayi

1) Anak sudah 6 bulan. Mahu beri makan apa?
Beri makan puri buah/sayur dahulu. Setiap satu jenis makanan beri selama 4 hari berturut-turut sebelum intro yang baru. Gunakan button 'Search' dan taip 'carta pemakanan' atau 'food chart' untuk dapatkan panduan umum mengenai pemakanan sesuai untuk anak 6 bulan hingga 1 tahun.

2) Sehari berapa kali makan?
Mula-mula 1 kali dahulu. Terpulang mahu beri bila - pagi, tengah hari atau petang/malam. Sebabnya perut bayi baru nak sesuaikan dengan benda baru.

3) Berapa banyak kuantiti makanan yang boleh diberi?
2,3 sudu sudah memadai sekali makan. Tak perlu beri banyak. Nanti perut anak terkejut. Kalau anak makan kurang dari itu, tidak mengapa. Anak baru nak belajar makan, tak boleh harap dia makan macam anak yang dah 4,5 bulan makan.

Mama , nurin lapar ni..cepatla masak!
4) Kenapa tak boleh beri bubur nasi seawal 6 bulan? Bila boleh beri bubur?
Selama 6 bulan anak minum susu semata-mata. Jadi, afdal beri semi-solid seperti puri epal, pear, labu etc (rujuk carta) supaya perut anak tidak terkejut. Nasi sumber karbohidrat. Boleh menyebabkan sembelit. Seeloknya mula beri bijirin seperti nasi pada usia 7 bulan.

5) Puri boleh tahan berapa lama di dalam chiller dan freezer?
Puri di chiller 48 jam. Di freezer, 4 bulan.

6) Cara pengendalian puri apabila hantar ke pengasuh/taska?
Cara pengendalian puri sama seperti cara pengendalian susu ibu.

7) Betik, pisang, avocado perlu dikukus sebelum dibuat puri?
Tidak perlu. Lenyek/hancurkan dan terus beri anak makan. Makanan yang sesuai untuk travel.

8) Bagaimana mahu buat puri?
Cara membuat puri ada di Photos. Ada juga di google.

9) Bila beri anak makan, mesti beri air kosong?
Ya.

10) Anak 5 bulan lebih. Nampak macam lapar. Semua benda masuk mulut. Boleh beri makan?
Anak pada usia ini memang suka masukkan segala-galanya dalam mulut, termasuk kakinya. Seeloknya tunggu 6 bulan. Biar anak puas menyusu susu ibu sampai usianya 6 bulan. Anak ada seumur hidupnya untuk makan macam-macam.

Macam sedap je toto ni
11) Beri anak makan, tapi anak macam tak suka dan tak mahu makan. Beri air kosong pun tak nak minum.
Benda baru, jadi ambil masa untuk anak biasakan diri dengan rasa dan benda baru. Sabar. Beri sedikit demi sedikit. Lama-lama anak akan terima. Jangan paksa. Nanti anak terus tak mahu makan atau minum air kosong.

12) Anak sembelit/cirit birit. Nak beri makan apa?
Sembelit : Give 'P' (Prune, Papaya, Plum, Pear, Pumpkin). Stop 'BRAT'.
Cirit-birit : Feed 'BRAT' (Bread, Banana, Rice, Apple sauce, Toast). Stop 'P'.

13) Bila boleh beri ikan?
Disarankan 10 bulan ke atas. Sebabnya kandungan merkuri dalam makanan laut susah diproses perut anak. Makanan laut lain seperti udang, sotong etc - 1 tahun ke atas.

14) Bagaimana nak naikkan berat badan anak?
Renjiskan minyak zaiton dalam makanan. Beri avocado. 8 bulan ke atas, sudah boleh menumis dengan menggunakan unsalted butter, ghee.

15) Tepung apa sesuai untuk anak bawah 1 tahun?
Tepung atta, wholewheat unbleached flour.

16) Kenapa perlu rendam bijirin (beras perang, rolled oats, barli etc)?
Baca, faham dan khatamkan blog Puan Farah Rahim ini :
http://rendambijirin.blogspot.com/

17) Ribena, calciyum, vitagen, nutrigen dan yang sewaktu dengannya, boleh beri pada anak?
Tak boleh. Tak sesuai. Banyak gula, bahan pengawet.

Sembelit? Sapulah Minyak Herba Asmak!
18) Bagaimana penyediaan oats untuk dicampur dengan puree?
Ringkasnya, rendam oats dengan air melebihi paras oats. Letak 2 sudu jus lemon/limau nipis/cuka epal. Biar 7 jam. Lepas 7 jam, bilas dengan air bersih dan masak seperti biasa. Campurkan dengan puri buah/sayur kesukaan anak.

19) Boleh beri ribena, jus buah dan yang sewaktu dengannya?
Tidak perlu. Beri susu dan air kosong sahaja. Kalau mahu beri juga jus buatan sendiri, beri pada usia 1 tahun ke atas. Cairkan. 30% jus + 70% air. Big no to ribena.

20) Apakah 4-day-rule? Kenapa perlu amalkan kaedah ini?
4-day-rule adalah kaedah memperkenalkan satu-satu jenis makanan baharu kepada anak selama 4 hari berturut-turut. Kaedah ini bagi memastikan makanan itu tidak memberi sebarang masalah kepada anak seperti alahan, sembelit, cirit-birit dan sebagainya. Selepas 4 hari, jika anak tiada sebarang masalah menerima makanan tersebut, boleh perkenalkan makanan lain pula. Begitulah rutin tiap kali mahu perkenalkan makanan baru kepada anak.

21) Sepanjang anak berumur 6 bulan, hanya makan puree?
Secara umumnya, ya. Puri buah, puri sayur. 7 bulan boleh mula bubur nasi. Kemudian boleh campur bubur nasi dengan puri buah/sayur yang anak dah lulus 4-day-rule.

21) Boleh perkenalkan makanan sebelum anak 6 bulan?
Seeloknya tunggu 6 bulan. WHO menyarankan 6 bulan juga. Sebabnya sebelum 6 bulan, perut anak belum cukup matang untuk memproses solid. Jika beri terlalu awal, perut akan bekerja keras. Kasihan perut anak. Beri anak makan terlalu awal juga salah satu punca obese di kalangan kanak-kanak.

22) Bolehkah beri buah-buahan kering seperti aprikot, kismis yang warna kuning/asal?
Beri buah-buahan kering yang warnanya hitam dan gelap seperti warna buah kurma.

Ini penerangan dari Puan Farah Rahim :
Aprikot/kismis warna kuning ada sulfur dioksida yang boleh mencetuskan serangan asma dan boleh membawa maut pada bayi yang mudah terpengaruh.
Sulfur dioksida digunakan sebagai antioksidan di dalam proses pengeringan beberapa buah-buahan kering untuk mengekalkan warna kulit dan rasa.
Sebagai contoh, dalam kismis kuning, peach kering, epal kering dan aprikot kering, sulfur dioksida digunakan untuk buah-buahan ini tidak kehilangan warna dengan menyekat tindak-balas "browning" yang menyebabkan warna buah-buahan itu menjadi gelap dan mengubah rasa mereka.

Sapuan pada tempat yang betul membantu meredakan sembelit dan memberi kelegaan kepada bayi tau!
23) Jenis-jenis minyak zaitun dan bagaimanakah cara penggunaannya?
Puan Fiza Eliaza menjawab:
Extra virgin olive oil (EVOO) adalah hasil perahan minyak pertama dari buah zaitun. Khasiatnya memang tinggi dan tidak perlu di masak. Perlu dititik atau direnjis begitu sahaja ke dalam bubur bayi.

Virgin olive oil (VOO) pula hasil perahan kedua. Yang ini pun elok digunakan untuk dititik atau direnjis dalam makanan/bubur bayi.

Pure olive oil (POO) atau olive oil pula boleh digunakan untuk menumis makanan sama ada untuk bayi atau ibu bayi.

24) baby sudah 8m..apa lagi menu yang bole kasi baby?
baby 8m dah boleh intro lebih sikit grains macam millet,quinoa,red rice,cous cous dan pasta..veges macam capsicum,cendawan,sayur daun hijau(kecuali bayam),beetroot..protein macam ayam,daging n kuning telur..dah boleh tumis,tambah rempah,tambah santan..4 days rules jangan lupa ya..termasuk rempah pun kene intro satu2 untuk 4 ari..

25) kalau sya intro puri pisang kt my bby 6m5hari perlu ke sya blend pisang tu?or memadai sy lenyekkan pisang n mix dgn ebm je?or perlu ke sy tapis lg pisang tu?
Intro samaada lenyekkan dan tambah sikit ebmpun boleh..atau pun puan letak dlm food feeder tu pisang, dan biarkan dia hisap sendiri

26) kenapa tak boleh letak gula dan garam dlm mknan anak berumur 2 tahun ke bawah?
Dalam setiap makanan sudah Allah jadikan masin, masam, manis, pahit semulajadi di dalamnya. Contoh rasa masin (celery), manis (keledek, labu), masam (tomato, oren) dan pahit (peria). Alangkah hebatnya Allah.

Deria rasa orang dewasa seperti kita tidak sepeka anak kecil sebab macam-macam sudah kita makan dan rasa. Anak kecil/bayi deria rasanya sangat sensitif. Sedikit sahaja rasa masin/manis sudah dapat mereka rasai.

Kalau tidak percaya, cuba sekali Puan makan nasi sahaja dahulu sebelum tambah apa-apa kuah/lauk. Bukankan rasa nasi itu lemak manis,



27) kentang bleh bg da kt bby 6m2w?kntg n sweet potato sme ke?
Kentang 8-10 bulan. Sweet potato = Keledek. Kentang berkanji dan tak banyak khasiat seperti keledek. Sebab itu tidak disarankan seawal 6 bulan sebab boleh menyebabkan sembelit.

28) menu nk buat cmpuran ikan cmner?..bby dh 8m..tgk cam dh jemu mkn cmpur ayam.
Ikan sebaiknya intro 10 bulan ke atas. Terbaik di usia 1 tahun. Ada Q&A mengenai perkara ini di komen-komen di atas.

29) Bila boleh intro bayam dan sayuran hijau?
Bayam, sayur hijau yang agak tebal daunnya 10-12 bulan.kalau baby ada masalah sembelit boleh lambatkan sikit sebab bayam tinggi zat besi yang boleh menyebabkan sembelit

30) t0fu tu kal0 dah bukak, mean dah guna separuh lebih nye mmg xleh simpan lebih sehari ye?? sb bile simpan sy tgk kaler bertukar kuning n air dy p0n bertuka kaler
Saya simpan paling lama seminggu dear..masuk dalam bekas kedap udara pastu isi air sampai penuh..pastu tutup n simpan fridge..selang 2 ari tukar air. Saya sarankan ibu-ibu yang nak beri anak tofu, makan sama tofu tu. Jadi tiada pembaziran dan tak perlu simpan lama. Kita nak ajar anak makan makanan berkhasiat, maka kita pun kena makan juga. Tambah dalam sup sayur, buat tofu kukus berkuah etc. Google sahaja resipi untuk soft tofu.

31) honeydew bole buat puree ke?
Honeydew boleh 8-10 bulan

32) Mangga dan epal kena kukus juga ke?
Mangga masak ranum 6-8 bulan. Epal kena kukus. Mangga tak perlu. Yang penting mesti masak ranum.

33) Macam mana nak naikkan berat baby?
Extra virgin olive oil (EVOO) boleh bantu naikkan berat. Bayi 6 bulan belum boleh beri EVOO. Tunggu 7 bulan ke atas.

*copy n paste 😊*

Semoga bermanfaat

Dapatkan produk berkualiti MHAMSB dengan menghubungi 013-5819100. Hanya yang terbaik buat anda dan keluarga.

Rahsia herba, pilihan mujarab

SD05701- Basariah
COD TELUK INTAN
POS KE SELURUH MALAYSIA