Rabu, September 28, 2011

off keja..buat keja..

Assalamualaikum..

Apa khabar semua?Semoga sihat dan berbahagia hendaknya di muka bumi Allah ini..

Sekadar nak update blog je ni..Cikgu agak sibuk semenjak dua menjak ni..Maklumlah trial SPM baru habis..sibuk menanda kertas, buat analisis (dan karang jawapan kpd pihak pentadbir sebab musabab penurunan markah bebudak ni..uhuhu..), merangka program susulan utk bagi result kembali gempak(boleh ke ni??insyaAllah),so cikgu masih dalam kancah kesibukan..uhuhu..

Nanti bila kurang sket sibuk cikgu akan mengarang entry baru yang lagi best ye..macam pandai sangat mengarang..huhu..ok..off to class..

Wassalam..

Khamis, September 22, 2011

Sayang Allah

Assalamualaikum..

Sekadar renungan..


click to create your own


Wassalam

Rabu, September 21, 2011

Selasa, September 20, 2011

Trial..oh..trial..

Assalamualaikum..

Apa khabar anda semua hari ni? Semoga iman anda kian bertambah..amin..

Cuti 3 hari yang lepas dimanfaatkan pulang ke kampung halaman..Razin pun dah dapat imej baru..saya dok panggil dia 'kojack' sebab dok teringat cerita omputeh zaman saya kecik-kecik dulu..hehe..

Ingat dah boleh rehat sikit la tapi nampaknya hanya dalam mimpi..Datang saja sekolah tengok fail kertas soalan percubaan pelajar menimbun-nimbun atas meja untuk disemak..huhu(menangis dalam hati ja)..


Budak-budak ni pulak pantang nampak cikgu je..mesti tanya: "Cikgu tanda dak lagi kertas kami?"..Ulang bilik guru 10 kali pon soalan tu jugak ditanyanya..Naik pening kepala cikgu..Ingat robot ka apa?

Okla..sibuk ni..nak p sambung tanda kertas plak..stress ni tapi terpaksa online sat bagi kureng sket stress...(^_^)

Jumpa lagi nanti..Wassalam..

Jumaat, September 16, 2011

Maka..selamatlah dia..

Assalamualaikum...

Apa khabar semua..

Sekadar mengemaskini blog untuk hari ini..

Acara : Membotakkan kepala Razin
Pelaku : Abah
Mangsa : Razin
Tempat : Perkarangan umah Wan dan Tok di Kepala Batas, Kedah
Masa mula : 9.30 pagi
Masa tamat : 10.00 pagi

Sebelum kejadian

Selepas kejadian

Sekian entry hari ni..

Wassalam

Selasa, September 13, 2011

Doodle cikgu..thanks to ninie..

thanks to Ninie..cikgu dapat doodle..hehe..

Aduh!Sakitnya!!!

" Ya Allah, berikanlah kepadaku manfaat atas segala yang Engkau ajarkan, dan ajarkanlah kepadaku apa yang memberi manfaat dan tambahkanlah ilmuku. Ku bersyukur kepada-Mu ya Allah atas segala perkara. Aku memohon perlindungan-Mu daripada keadaan dan azab api neraka."

Assalamualaikum...

Apa khabar sahabat sekalian? Beberapa hari ini saya agak sibuk sehingga tidak sempat menulis entry baru..hanya sempat berjalan-jalan dan membuat marathon kecil dari blog ke blog..syukur alhamdulillah masih dipanjangkan usia sehingga ke hari ini..
Semalam berlaku kemalangan kecil di rumah yang meninggalkan sedikit kesan kepada saya..Terjengket-jengket jadinya saya ke kelas..mujurlah masih mampu memandu kereta(auto je pun..kalau manual..mau ambil MC rasanya..)Perjalanan ke kelas yang paling jauh biasanya mengambil masa lebih kurang 5 minit menjadi hampir 15 minit..jauh dan lama benar rasanya..

Apabila nikmat kesihatan ditarik barulah terasa betapa berharganya nikmat yang Allah kurniakan..Sakit itu kifarah dosa dan dalam masa yang sama mendekatkan lagi diri kita kepada-Nya..Syukur ya Allah dengan peringatan ini..Benarlah kita patut berusaha beribadat sebelum berlakunya 5 perkara..sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, lapang sebelum sempit, kenyang sebelum lapar dan hidup sebelum mati..

Rasanya setakat ini sahajalah entry pada kali ini..Elektrik pun tiba-tiba terhenti..panas saja rasanya(baru panas dunia dah bising..huhu)..baru sedikt nikmat ditarik telah terasa bebannya..andai udara, air, badan, pemikiran dan segala yang kita punyai ini dikenakan bayaran oleh Allah..pasti muflis kita..Subhanallah..Allah yang teragung..memberi segala kurnia-Nya walau hambaNya tidak ingat untuk bersyukur kepada-Nya...

"Aku tidak layak mengungkap ketaatan andai tiada padaku selautan keikhlasan" - Gen Q isu 1.

Wallahua'lam...

Jumaat, September 09, 2011

Maka bersabarlah...

Salam semua..

Apa khabar iman dan islam anda hari ni? Semoga bertambah baik dengan hidayah daripada Allah..

Hari ini saya ingin berkongsi sebuah cerita yang berlaku pada zaman rasulullah..kisah ni memang seringkali dibaca oleh saya sedari kecil cuma baru teringin dikongsikan pada kali ini sejak terbacanya semula dalam majalah Gen Q..

Kisahnya begini..

Pada suatu ketika, tiba-tiba sahaja seorang Arab Badwi masuk ke dalam masjid dan membuang najis kecil di hadapan Rasulullah s.a.w. (Pada masa tersebut masjid bukan macam kita sekarang..hanya tanah sahaja lantainya)

Lalu para sahabat menghampirinya untuk menghalang perbuatannya. Namun Rasulullah s.a.w melarang sahabat-sahabat baginda dengan bersabda : "Jangan kamu putuskan kencingnya."

Kemudian setelah orang Arab Badwi itu selesai, Rasulullah s.a.w bersabda kepadanya: "Bahawa masjid-masjid ini tidak patut untuk suatu kotoran, najis kecil dan najis besar."

Dalam riwayat lain, Rasulullah s.a.w. bersabda: "Dekatilah dia, jangan kamu jauhkan."

Nampak tak? Betapa mulianya akhlak yang ditonjolkan oleh Rasulullah kepada kita? Kalau kita ditempat baginda,agak-agak apa kita akan buat? kalau tak berani marah..mesti paling teruk pun kita akan kutuk dan maki orang tu kat belakang berbaldi2 kan? Astaghfirullahalazim..

Saya juga sempat menonton sebuah rancangan di TV Al-Hijrah bertajuk 'Lau ka Na Bainana' (Andai Rasulullah bersama-sama kita)..Sebuah rancangan realiti TV ala2 Candid Camera yang merakamkan gelagat manusia zaman kini dibandingkan dengan akhlak mulia yang cuba diterapkan oleh Rasulullah..

Dalam satu slot rancangan tersebut, hosnya ada mengimbau peristiwa di mana Rasulullah yang berada di masjid terlihat suatu tompok seakan-akan bekas ludah di dinding masjid..Baginda memandang tompokan tersebut dengan wajah yang sugul..Lalu datang seorang wanita yang perasan situasi itu, mengambil secebis kain lalu membersihkan tompokan tersebut..Serta merta wajah baginda ceria dan gembira..Betapa Rasulullah amat mencintai kebersihan..Subhanallah..

Berdasarkan dua kisah yang saya nukilkan hari ini, jelaslah betapa kita pada zaman sekarang ini sangat berbeza akhlak dengan Rasulullah..Sesama umat Islam pun asyik bertelagah..Anak-anak muda dan golongan pelajar kurang menghormati guru dan ibu-bapa..Masjid tempat kita berkumpul dan beribadat (sepatutnya rumah kedua) semakin dijauhi dan diabaikan..Tandas(terutama tandas awam) sangat kotor dan tidak terjaga kebersihan..Banyak lagila..Mari kita renungkan bersama..

Andai Rasulullah bersama-sama kita pada hari ini, rasa-rasanya kan apa baginda akan lakukan?

Tepuk dada tanya iman..

Sekadar peringatan buat diri kita yang mudah lupa..

Wallahua'lam

Rabu, September 07, 2011

Mencintai Keikhlasan...

Salam semua..

Apa khabar iman dan islam hari ni?

Pagi ni sambil menjaga budak2 menghadapi percubaan SPM sempat jugak saya membelek2 buku GEN Q isu 1..dah lama beli tapi baru pagi ni rasa nak luangkan masa membacanya..tajuknya macam tajuk entry ni la.."MENCINTAI KEIKHLASAN"..bagus sangat majalah ni..sesuai untuk remaja..tapi rasanya tak ramai remaja zaman sekarang yang suka layan majalah ilmiah macam ni..nak ngadap buku teks dan buku nak periksa pon jenuh dipaksa2..huhu..


"Seseorang yang ikhlas adalah seseorang yang tidak peduli akan penghargaan dan tidak menginginkan orang lain memuji kebaikannya walau seberat zarah sekalipun.Apa yang diinginkannya ialah reda Allah s.w.t.." - tulisan menyentak hati drp Sdr. Faiz M. Azhari

Mampukah kita mencapai darjat keihklasan yang sebenar?

"Ikhlas bukan dinilai melalui banyaknya amalan atau lafaz keikhlasan yang diucapkan,ia merupakah suatu sikap yang sangat sukar dicapai oleh umat Islam"
- Ustaz Muhammad Yusuf A.Kadir

Bagi saya, nak melafazkan perkataan ikhlas tu mudah namun nak melaksanakan sesuatu dengan ihklas sangat sukar..Hanya Allah dapat menilai keikhlasan hambaNYa..

Saranan saya kepada rakan blogger, andai ada anak remaja dirumah bolehlah diperkenalkan dengan majalah ini..Majalah ini agak padat dengan tulisan namun tetap diselitkan dengan ilustrasi yang kelakar dan menarik..maka peranan kita untuk mempermudahcara(boleh baca bersama-sama dan perjelaskan perkara yang mungkin agak sukar difahami atau terlalu tinggi bagi mereka) agar anak-anak remaja di luar sana dapat menghayati hasil penulisannya..Semoga kita mendapat sedikit manfaat daripadanya..

Wallahua'lam

Selasa, September 06, 2011

MARI MUHASABAH DIRI

Salam semua..

Apa khabar iman dan islam anda hari ini? Semoga bertambah kukuh dengan rahmat dan hidayah daripada Allah..

Hari ini bermulanya peperiksaan percubaan SPM peringkat negeri Perak..namun bukan semua pelajar terlibat..hari ni subjek yang diuji hanyalah Bahasa Arab Tinggi dan Sains Pertanian..Esok baru akan bermula ujian sebenar iaitu Bahasa Melayu dan seterusnya..

Dalam kemeriahan Syawal ini..kita mungkin terleka untuk muhasabah diri (ditujukan khas terutama buat diri sendri)..kadang2 tak sedar diri semakin menjauhiNya sedangkan Dia sentiasa ingat kepada kita..hinggalah diri diuji dengan musibah barulah tersedar daripada angan-angan dan mula kembali kepadaNya..

Dalam beberapa hari ini juga saya meluangkan sedikit masa untuk melawat dari blog ke blog untuk mencari input dan ilmu yang berguna..terdapat beberapa blog yang bagus isinya dan membuatkan saya tersedar dan tersentak daripada sifat bersenang lenang lalu mengabaikan tugas dan tanggungjawab selaku khalifah Allah di muka bumi ini..syabas buat tuan blog tersebut...Teruskan usaha berdakwah secara maya walaupun mendapat pelbagai tentangan dan cemuhan..

Kepada rakan-rakan blog yang lain..saya dengan rendah hati menjemput kalian menjengah ke beberapa blog ni semoga mendapat sedikit ilmu yang boleh dikongsikan bersama..


musafiran dunya


soutul mujahid

rumahku masjidku syurgaku

Wallahua'lam

Isnin, September 05, 2011

KEMBALI BERTUGAS

Salam semua..

Sedar tak sedar cuti sekolah telah berlalu..maka hari ini kembali menjalankan tugas mendidik anak bangsa..perasaan malas masih membelenggu namun terpaksa digagahi jua diri ini...


Masuk ke kelas nampaknya bukan saya saja yang masih dalam mood cuti..pelajar2 pun masih dalam mood cuti walaupun kehadiran jauh lebih baik bebanding sebelum cuti yang lalu..keghairahan bertemu rakan-rakan menjadikan mereka hampir terlupa yang percubaan SPM akan bermula esok..apabila dihidangkan dengan soalan-soalan berkaitan bekal kuih raya yang telah diberi barulah mereka seolah-olah tersedar dari mimpi..sabar jelah..

Hmm..beberapa hari ini pasti akan sunyi sedikit di rumah..suasana tidak lagi ceria berbanding sebelum ini..sejak habis tempoh berpantang semasa melahirkan razin dahulu belum pernah lagi rasanya berpisah lama dengan mr hubby..tapi nampaknya 3 hari senyi jugalah tanpa suami di sisi..syukurlah masih ada razin dan teman2 yang sudi datang menemani..semoga mr. hubby selamat dalam perjalannnya..selamat pergi dan selamat pulang..amin..

Jom kita bekerja!Kuatkan semangat..Teguhkan iman..


Ya Allah..bantulah hambaMu ini..Amin..